اوباما در دیدار با نتانیاهو: گزینه نظامی درباره ایران هنوز پا بر جا است

باراک اوباما، رییس‌جمهور ایالات متحده، در دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل که به واشنگتن سفر کرده است، گفت گزینه نظامی در مواجهه با ایران هنوز به قوت خود باقی است. در همین حال کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم خطاب به آمریکا گفت که فضای مذاکره با ایران را مثبت نگه دارند.
بنیامین نتانیاهو روز دوشنبه هشتم مهر ماه در کاخ سفید از باراک اوباما خواست اگر ایران هم‌زمان با گفتگوهای هسته‌ای پیش رو، برنامه اتمی خود را نیز به رویه کنونی ادامه دهد، فشار تحریم‌ها بر این کشور را نه کاهش، بلکه افزایش دهد.
نخست‌وزیر اسراییل پس از این دیدار همچنین امکان اقدام نظامی مستقل کشورش علیه ایران را نیز منتفی ندانست.
رییس جمهوری آمریکا نیز برای برطرف‌کردن نگرانی اسراییل در زمینه رویکرد ایالات متحده به جمهوری اسلامی، تصریح کرد که ایران باید صداقت گفتار خود را با عمل به اثبات برساند.
خبرگزاری رویترز به نقل از ریاست جمهوری آمریکا نوشت که در مورد ایران همه گزینه‌ها، از جمله گزینه نظامی، همچنان روی میز هستند.
به گزارش این خبرگزاری باراک اوباما در رابطه با مذاکرات اتمی با ایران گفت: «ما باید گزینه‌ی دیپلماسی را به آزمایش بگذاریم و باید ببینیم که آن‌ها در عمل تا چه اندازه به هنجارها و قوانین بین‌المللی پایبند هستند.»
رییس‌جمهور آمریکا با دشوار خواندن مذاکرات اتمی با ایران، به نخست‌وزیر اسراییل اطمینان داد که آمریکا در این مذاکرات با هوشمندی کامل عمل خواهد کرد.
اوباما آشکارا بر حق استفاده از گزینه نظامی علیه ایران تأکید کرد و گفت در این رابطه ما هیچ گزینه‌ای، ازجمله گزینه‌ی نظامی را حذف نخواهیم کرد.
در همین حال کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در واشنگتن هم گفت: «من می‌خواهم مذاکرات در ژنو را در فضایی مثبت پیش ببرم. قانون گزاران در واشنگتن و کسانی که از سوی آمریکا جریان مذاکره را رهبری می کنند،باید از وجود بهترین فضای ممکن مطمئن شوند.»
اشاره خانم اشتون که در موسسه وودرو ویلسون صحبت می کرد به عده ای از نمایندگان کنگره آمریکاست که خواستار تحریم بیشتر ایرانند.
رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت غرب باید در تمام جنبه ها تمایل و حسن نیت خود را نشان بدهد و مذاکره را پیش ببرد وانتظار مشابه از طرف مقابل داشته باشد.
با این همه خانم اشتون صریحا درباره مخالفت یا موافقت خود با وضع تحریم های بیشتر علیه ایران صحبت نکرد و گفت: کار من تعیین تکلیف برای کنگره آمریکا نیست.
ناظران، لحن ایران و آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل، دیدار وزیران خارجه دو کشور و گفتگوی تلفنی اوباما و روحانی را نشانه‌ی عزم دو طرف برای کنار گذاشتن اختلاف‌ها می‌دانند؛ موضوعی که نگرانی اسراییل را برانگیخته است. دولت اسراییل در ماه‌های اخیر بارها تأکید کرده که ماهیت برنامه هسته‌ای و سیاست جمهوری اسلامی با تعویض دولت تغییری نمی‌کند. یووال اشتاینیتز، وزیر اطلاعات اسراییل، پیش از این حسن روحانی را «گرگی در لباس میش» خوانده بود. دولت اسراییل ایران هسته‌ای را تهدیدی برای موجودیت خود می‌داند.