فرمانده سپاه: گفتگوی تلفنی روحانی با اوباما اشتباه تاکتیکی بود

در ادامه‌ی جنجال پیرامون تماس تلفنی روسای جمهوری ایران و آمریکا؛ محمدعلی جعفری٬ فرمانده کل سپاه پاسداران می‌گوید که مکالمه تلفنی حسن روحانی با باراک اوباما «اشتباهی تاکتیکی» بوده و باید به بعد از اقدامات عملی آمریکا موکول می‌شد. وی گفته است که این «اشتباه» قابل «جبران» است. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که بیشتر چهره‌های شاخص سیاسی، نمایندگان مجلس و تحلیلگران سیاسی سفر حسن روحانی به نیویورک، ملاقات‌ها و سخنرانی‌های او را مثبت و سازنده ارزیابی کرده‌اند.
محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران، روز دوشنبه از تماس تلفنی حسن روحانی با باراک اوباما انتقاد کرده و گفته است که این اقدام یک «اشتباه تاکتیکی» بوده، ولی قابل تصحیح و جبران است.
آقای جعفری که با خبرگزاری «تسنیم» نزدیک به سپاه پاسداران گفتگو کرده است، در ارزیابی سفر رییس جمهوری ایران به مجمع عمومی سازمان ملل گفته است که آقای روحانی روی اصول ایستاد و در چارچوب سیاست‌های نظام حرکت می‌کند.
وی با این حال، تماس تلفنی آقای روحانی با رییس جمهوری آمریکا را مناسب ندانسته و گفته است، «بهتر بود همان‌گونه که برای ملاقات حضوری به اوباما وقت داده نشد از پذیرش مکالمه تلفنی خودداری می‌شد و چنین اقداماتی به بعد از نشان دادن اقدامات عملی آمریکا، راستی آزمایی و صداقت سنجی در رفتار عملی آنها موکول می‌شد».
آقای روحانی پیش ازاین در گفتگو با شبکه خبری «سی‌ان‌ان» گفته بود که او اختیار دارد هر جا منافع ملی اقتضاء کند و لازم بداند برای احقاق حقوق ملت با هر کسی حرف بزند.
وی پیش از ترک تهران به سوی نیویورک هم تاکید کرده بود که دولت در برنامه هسته‌ای کاملا قدرتمندانه وارد شده و دارای اختیارات کامل است.
اما فرمانده کل سپاه با تاکید بر اینکه نگرانی خاصی نسبت به اصل «نرمش قهرمانانه» و دیپلماسی فعال جمهوری اسلامی در این رابطه وجود ندارد گفته است: «با وجود این، در مسیر حرکت دولت ممکن است اشتباهاتی تاکتیکی مانند همین مکالمه تلفنی با اوباما صورت گیرد که قابل تصحیح و جبران است».
فرمانده کل سپاه همچنین گفته است اکنون نوبت آمریکاست که با اقدامات عملی خود اعتماد سازی کرده و در عمل راستگویی خود را به اثبات برساند.
وی برخی از این اقدامات را رفع کامل تحریم‌ها ، آزادی‌سازی دارایی‌های بلوکه شده ایران، و دست کشیدن از به گفته او، «سنگ اندازی در این مسیر» عنوان کرده است.
آمریکا و کشورهای غربی بارها تاکید کرده‌اند که اگر جمهوری اسلامی ایران مایل به حل مساله هسته‌ای خود و بهبود روابط است باید در مسیر شفاف سازی برنامه هسته‌ای خود و همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گام بردارد تا بتوان در مورد کاهش و یا لغو تحریم‌ها تصمیم گرفت.
حسن روحانی در آستانه بازگشت به تهران مکالمه‌ای تلفنی با باراک اوباما داشت که اولین تماس در این سطح بین دو کشور پس از دهه‌ها بود. گروهی از محافظه‌کاران تندرو در ایران از انجام این مکالمه انتقاد کرده‌اند. جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا بیش از سه دهه است که رابطه‌ای نداشته‌اند ولی با انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری ایران خوشبینی‌هایی درباره امکان بهبود مناسبات بین دو کشور به وجود آمده است. فرماندهان ارشد سپاه پاسداران از تلاش‌های دولت آقای روحانی برای حل مشکلات ایران در روابط خارجی و به ویژه مساله هسته‌ای استقبال کرده‌اند. سپاه همچنین پیش از سفر آقای روحانی به نیویورک نیز در بیانیه‌ای با لحنی کم‌سابقه پشتیبانی خود از سیاست خارجی آقای روحانی را اعلام کرده بود.