بازداشت یک ایرانی در اسراییل به جرم جاسوسی

اداره امنیت داخلی اسراییل اعلام کرد که یک شهروند ایرانی بلژیکی را به اتهام جاسوسی برای ایران بازداشت کرده است.«شباک» اعلام کرده است این فرد که نام علی منصوری نام دارد، ۵۵ ساله است و با گرفتن ماموریت از شاخه قدس سپاه ایران برای شناسایی تاسیسات اسراییلی و آمریکایی در این کشور، به اسراییل رفت و آمد می‌کرده است. اسراییل معتقد است یکی از وظایف اصلی شاخه قدس سپاه پاسداران به فرماندهی سرلشگر قاسم سلیمانی، انجام ترور و بمبگذاری علیه منافع اسراییل و شهروندان اسراییلی در جهان است.

رسانه های اسراییل روز یکشنبه هفتم مهر از دستگیری یک مرد ایرانی تبعه بلژیک به اتهام تلاش برای جاسوسی و انجام ماموریت از سوی نیروی قدس سپاه پاسداران خبر دادند.
از این مرد ایرانی ۵۵ ساله با نام علی منصوری نام برده شده که در گذرنامه بلژیکی او نام خارجی «الکس مانس» ذکر شده است. وی در فرودگاه بین‌المللی بن گوریون پایتخت اسراییل بازداشت شده است.
«شباک»، تشکیلات امنیت داخلی اسراییل، اعلام کرده است که منصوری با گرفتن ماموریت از شاخه قدس سپاه برای شناسایی تاسیسات اسراییلی و آمریکایی در این کشور، به اسراییل رفت و آمد می‌کرد.
به گزارش رسانه‌های اسراییل، «شباک» می‌گوید، منصوری در بازجویی‌های روزهای گذشته «اعتراف» کرد که ماموران اطلاعاتی ایران به وی قول پرداخت یک میلیون دلار پول بابت انجام این ماموریت داده بودند.
به گفته «شباک»، منصوری اذعان کرد که با فریفته شدن جهت دریافت این مبلغ پول از ایران، وی قول داد از کارهای بازرگانی خود برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز برای رژیم ایران بهره برداری کند.
این تشکیلات همچنین گفته که منصوری درصدد برآمد با ثبت شرکت در اسراییل زمینه را برای کارهای بازرگانی درازمدت که به او امکان سفرهای متعدد و برقراری روابط با بازرگانان اسراییلی را بدهد، فراهم کند.
تشکیلات امنیت داخلی اسراییل افزوده که منصوری با احتساب سفر اخیر که در پایان آن دستگیر شد، سه بار به اسراییل آمده بود. دو سفر پیشین او در ژوئیه ۲۰۱۲ و ژانویه ۲۰۱۳ انجام شده بود.
در آخرین سفر، او سوم سپتامبر، دوازدهم شهریور به اسراییل آمد و روز یازدهم سپتامبر که با در دست داشتن بلیط هواپیما، در فرودگاه بن گوریون برای بازگشت حاضر شده بود، درپی بازجویی‌های ماموران اطلاعاتی اسراییل، دستگیر شد.
«شباک» می‌گوید عکس‌هایی که منصوری گرفته بود، نشان می‌دهد وی در آستانه سالروز حمله تروریست‌های القاعده به آمریکا، در اطراف سفارت آمریکا در تل آویو گردش کرده بود و عکس‌هایی که او گرفته بود، همراهش بود.
شباک گفته است، منصوری در بازجویی‌های روزهای گذشته، از شماری از ماموران شاخه قدس سپاه که با او در ارتباط بوده‌اند، نام برده و بویژه به اسامی حامد عبداللهی و مجید علوی اشاره کرده اما گفته است در سفرهایش به ایران افراد دیگری با نام‌های «حاج مصطفی»، «حاج حمید نعمتی» و «مهدی خانبابایی» از سوی دستگاه اطلاعاتی ایران با او دیدار می‌کردند.
به گفته شباک، در دو سفر گذشته منصوری، وی پس از حضور در اسراییل، به ایران رفت و به ماموران یادشده گزارش داد، اما تابعیت اروپایی‌اش موجب شد که نیروهای امنیتی اسراییل در فرودگاه‌های مبداء و مقصد در زمان سفر سوم او به اسراییل، سختگیری لازم را به خرج ندهند.
اسراییل تاکید دارد که شاخه قدس سپاه در فوریه ۲۰۱۲ عامل برنامه ریزی حمله به اتومبیل وابسته نظامی اسراییل در بمبئی هند و نیز تلاش برای بمبگذاری در تایلند و گرجستان بود، که دو مورد اخیر ناکام ماند. اسراییل همچنین می‌گوید در سال‌های پیش از آن نیز تلاش‌هایی برای ترور و بمبگذاری علیه سفارت اسراییل در جمهوری آذربایجان و نیز در دو کشور آفریقایی کنیا و نیجریه از سوی ماموران شاخه قدس سپاه پاسداران ایران صورت گرفته بود.

خبر بازداشت آقای منصوری همزمان با سفر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل به آمریکا منتشر شده است. گفته می شود که تلاش ایران برای دست یافتن به توافق با غرب بر سر پرونده اتمی این کشور از جمله مهمترین موضوعاتی است که آقای نتانیاهو قصد دارد در این سفر در مورد آن با مقامات آمریکایی گفتگو کند. نخست وزیر اسراییل قرار است امروز دوشنبه با باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا دیدار و فردا سه شنبه نیز در نشست مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کند.