ظریف: هولوکاست جنایتی فجیع و نسل‌کشی است

محمد جواد ظریف در گفتگو با یک شبکه تلویزیونی آمریکایی، واقعه هولوکاست را به عنوان جنایتی فجیع و نسل کشی محکوم کرد و گفت که ترجمه اصطلاح «افسانه هولوکاست» به زبان انگلیسی در سخنان رهبر ایران، «خارج از متن اصلی» صورت گرفته و بخشی از معنا در ترجمه از دست رفته است.

محمد جواد ظریغ، وزیر امور خارجه ایران صبح یکشنبه ۷ مهر ۱۳۹۲ در گفتگو با شبکه «ای‌بی‌سی» در نیویورک گفته که مقام‌های ایرانی هر گونه کشتار بی‌گناهان در هر گوشه دنیا را محکوم می‌کنند و فرقی نمی‌کند این جنایت در «آلمان نازی‌ها یا فلسطین و در چه زمانی» اتفاق افتاده باشد.
آقای ظریف در این گفتگو هولوکاست را یک «جنایت فجیع و نسل‌کشی» خوانده است.
مجری برنامه اما به انتشار ادعای رهبر جمهوری به زبان انگلیسی در سایت او اشاره می‌کند که در آن علی خامنه‌ای هولوکاست را «افسانه» می‌خواند.
وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به مجری برنامه گفت آنچه در سخنرانی‌های علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی به عنوان «افسانه هولوکاست» ترجمه شده، اشتباه از برگردان فارسی به انگلیسی‌ است.
آقای ظریف ادامه داده که با رهبر جمهوری اسلامی ایران صحبت کرده و او «به صراحت کشتار انسان‌های بی‌گناه را محکوم» کرده است.
وزیر امور خارجه ایران همچنین درباره سخنان علی خامنه‌ای که به زبان انگلیسی در سایت دفتر رهبر جمهوری اسلامی منتشر شده گفته که این موضوع را با سایت دفتر رهبری در میان خواهد گذاشت.
آقای ظریف در بخش دیگری از این گفتگو به پرونده هسته‌ای ایران اشاره کرده و گفته که «حق غنی‌سازی ایران قابل مذاکره نیست.»
وی همچنین از آمادگی ایران برای «گشودن درهای تاسیسات هسته‌ای به روی بازرسان بین‌المللی» خبر داده است.
او همچنین گفته اگرایران مطمئن شود که آمریکا حقوق هسته‌ای ایران را به رسمیت بشناسد شانس واقعی برای رسیدن به توافق وجود دارد.
ظریف هم‌چون دیگر مقامات جمهوری اسلامی ایران بار دیگر تاکید کرده که این کشور دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست.
آن‌طور که وزیر امور خارجه ایران در این مصاحبه گفته است او در ملاقات با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در نیویورک اعلام کرده: «عدم ساخت سلاح هسته‌ای فقط هدف آن‌ها نیست، بلکه هدف ایران هم هست، چرا که آن را بر جهت منافع و امنیت ایران نمی‌دانیم.»
هولوکاست که در سال‌های پیش، در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد، به یکی از موضوعات جنجال‌برانگیز در مورد ایران تبدیل شد، نه تنها به سخنرانی‌های رهبر ایران که به گفته‌های رییس‌جمهوری سابق این کشور نیز باز می‌گردد. احمدی‌نژاد هولوکاست را افسانه خوانده بود و دولت او در این مورد نشست و کنفرانسی نیز در تهران برگزار کرده بود. این گفته‌ها سبب شد تا مقام‌های اسراییلی با اشاره به آن و نیز برنامه اتمی ایران، که تل‌آویو آن را نظامی عنوان کرده است، جمهوری اسلامی را متهم به فراهم کردن زمینه برای ایجاد هولوکاستی دیگر کنند. با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، این موضوع بار دیگر به مصاحبه‌های شبکه‌های آمریکایی با مقام‌های ایرانی بازگشته است.