صدها کشته و زخمی در نا‌آرامی‌های سودان

منابع خبری گزارش داده‌اند که در جریان اعتراضات چند روز گذشته در سودان، ۳۳ نفر کشته شده‌اند. در همین حال برخی رهبران مخالف سودان شمار کشته شدگان در اعتراضات سودان را بالغ بر ۶۰ نفر اعلام کرده‌اند. اعتراضات در سودان به‌دنبال سیاست‌های ریاضتی دولت این کشور، هفته پیش (۱۶ ژوئن) آغاز شد.
با افزایش ناآرامی‌ها در سودان منابع مخالف سودانی از درگیری‌های خونین میان نیروهای امنیتی و مخالفان خبر دادند.
به گزارش خبرگزاری رویترز مخالفان سودانی با اعلام کشته شدن ۶۰ تن در درگیری‌های روز چهارشنبه در مناطق مختلف سودان، مسئولان امنیتی این شهر را تهدید کردند که در صورت تداوم سرکوب‌ها شرایط را برای دولت سخت خواهند کرد.
به گفته شاهدان عینی، مخالفان سودانی در شدیدترین موج اعتراضات خود علیه حکومت در یک سال اخیر در شهرهای بزرگ این کشور از جمله خارطوم پایتخت دست به تظاهرات زدند و ماشین‌ها و پمپ‌های بنزین‌ را به آتش کشیدند.
گفته می‌َشود در این نا‌آرامی‌ها بیش از ۳۰۰ نیز زخمی شده‌اند
مخالفان که بیشترشان را دانشجویان سودانی تشکیل می‌دادند در حالی که شعار «آزادی، آزادی» و «مردم سرنگونی رژیم را می‌خواهند» سر می‌دادند به سمت پلیس، سنگ پرتاب کردند و در مقابل پلیس نیز به سمت آنها گاز اشک‌آور پرتاب کرد.
منابع مخالف می‌گویند نیروهای دولتی برای رویارویی با مخالفان از گلوله‌های جنگی استفاده می‌کنند.
به دلیل شدت درگیری‌ها مغازه‌ها و واحدهای تجاری پایتخت سودان بسته و مدارس این شهر تا پایان ماه جاری تعطیل اعلام شده است.
طبق گفته کاربران اینترنتی، اینترنت پایتخت قطع شد اما مشخص نیست این قطع به دلیل تعطیلی‌ها و شرایط ویژه پایتخت است یا یک اقدام ماهرانه از سوی مسئولان حکومتی بوده است.
شاهدان عینی در شهر خارطوم همچنین به خبرگزاری‌ها گفته‌اند که روز چهارشنبه شش دستگاه خودرو توسط مخالفان خشمگین سودانی به آتش کشیده شده و پلیس نیز در ظهر روز چهارشنبه بخشی از مسیرهای منتهی به فرودگاه را بست و رفت و آمد وسایل حمل و نقل عمومی را متوقف کرد.

در همین حال کمال عمر، دبیر سیاسی حزب مردمی مخالفان سودانی با اعلام کشته شدن ۶۰ تن در درگیری‌های روز چهارشنبه گفت: این افراد به صورت خودجوش و بدون جهت‌دهی هیچ حزب سیاسی به خیابان‌ها آمدند.
این درحالی است که احمد بلال، وزیر اطلاع رسانی سودان گفت: نیروهای امنیتی سودان با وجود حمله‌های متعدد مخالفان، با خویشتنداری با آنها مدارا کردند.
وی با اشاره به اینکه برخی از تظاهرکنندگان با خود سلاح حمل می‌کنند، افزود: آنچه الان در سودان رخ می‌دهد یک هرج و مرج بی‌سابقه است.
سفارت آمریکا در خارطوم نیز در بیانیه‌ای که به زبان عربی منتشر کرده، خواستار آرامش شده است.
این بیانیه می‌گوید: «از همه طرفین می‌خواهیم که به زور متوسل نشوند و به آزادی‌های مدنی و حق تجمع مسالمت‌آمیز احترام بگذارند.»
تظاهرات در اعتراض به سیاست های ریاضتی دولت این کشور در ابتدا با مشارکت دانشجویان برگزار شد اما براساس گزارش‌ها، سایر اقشار هم در حال پیوستن به آن هستند. رویترز نوشته که به پلیس سودان دستور داده شده است تا هر چه زودتر به تظاهرات و ناآرامی‌ها پایان دهد. تظاهرات معترضان به سیاست‌های ریاضتی دولت سودان از روز ۱۶ ژوئن آغاز شد. در آن زمان دولت سودان تصمیم گرفت به دنبال کاهش شدید درآمدهای نفتی و برای مقابله با بحران اقتصادی کشور، سیاست‌های ریاضتی اعمال کند. سودان کشوری با اقتصاد نفتی بود و درآمدهای نفتی‌اش رو به رشد بود تا این‌که سودان جنوبی، از این کشور جدا شد و ۷۵ درصد از منابع نفتی سودان را گرفت. سیاستمداران و از جمله عمر بشیر، رییس‌جمهوری سودان، از سیاست‌های ریاضتی حمایت کرده‌اند و گفته‌اند در غیر این صورت، فروپاشی اقتصادی در انتظار این کشور است.