لاوروف: به‌موازات حل مساله هسته‌ای، به‌تدریج تحریم‌ها علیه ایران لغو شود

در آستانه‌‌ی دور جدید مذاکرات تهران با گروه ۱+۵ در روز پنج‌شنبه در نیویورک، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در گفتگو با روزنامه واشنگتن پست گفت پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای با ایران باید بر اساس اصل معامله متقابل استوار باشد و لغو تدریجی تحریم‌ها به‌موازات حل مساله را در نظر بگیرد. در همین حال رییس‌جمهوری ایران نیز در گفتگو با همین روزنامه بر حل سریع مساله اتمی ایران تاکید کرد و گفت که انتخاب ایران برای حل این موضوع زمانی بین سه تا شش ماه است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، می‌گوید که اگر مذاکرات اتمی تهران با قدرت‌های جهانی به پیشرفتی منجر شود، تحریم‌ها علیه ایران باید کاهش یابد و در نهایت نیز ملغی شود.
آقای لاوروف در گفتگو با روزنامه واشینگتن پست که روز پنج‌شنبه، چهارم مهر، منتشر شد، اظهار داشت، پیام‌هایی که اکنون از ایران شنیده می‌شود، «دلگرم‌کننده» است.
وی افزود: مقامات ایران بر لزوم ادامه مذاکرات صحه گذاشته‌اند. همچنین تمایل خود را به شفاف‌سازی بیشتر برای رسیدن به نتیجه اعلام کرده‌اند و گفته‌اند که عزم راسخ‌تری در این‌ باره دارند.
مناقشه هسته‌ای ایران در روزهای اخیر تحت‌الشعاع مواضع حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد قرار گرفته است.
آقای روحانی هم در این اجلاس و هم در مصاحبه‌هایی که با رسانه‌های آمریکایی در نیویورک انجام داده بر حل مساله هسته‌ای ایران تاکید کرده است.
رییس‌جمهوری ایران در گفتگو با روزنامه آمریکایی «واشینگتن‌پست» ضمن تاکید بر حل سریع مساله اتمی ایران، گفت که انتخاب ایران برای حل این موضوع زمانی بین سه تا شش ماه است.
حسن روحانی در این مصاحبه گفت که هر چه سریع‌تر موضوع هسته‌ای ایران حل شود، برای همه بهتر است؛ اگر سه ماهه موضوع حل شود، این انتخاب ایران است، اگر به شش ماه هم کشید، باز هم خوب است، ولی صحبت از ماه است نه سال.
وی افزود: وقتی موضوع اتمی حل شد، آن‌وقت می‌توان به موضوعات دیگر هم رسید.
روحانی ادامه داد که پس از حل موضوع اتمی مانعی برای حرکتی رو به‌ جلو در مسائل دیگر وجود نخواهد داشت.
او در این مصاحبه تاکید کرده است که موضوع اتمی می‌تواند آغازی باشد بر آنچه میان او و رییس‌جمهوری آمریکا طی روزها و هفته‌های گذشته رد و بدل شده است.
در همین حال دور جدید مذاکرات تهران با گروه ۱+۵ روز پنج‌شنبه در نیویورک برگزار شد که به خاطر حضور وزرای امور خارجه ایران و ایالات متحده در آن اهمیتی مضاعف یافت، دیداری که در طول ۳۴ سال حکومت جمهوری اسلامی بی‌سابقه بوده است.
اکنون سرگئی لاوروف با اشاره به این مذاکرات و احتمال دستیابی طرفین به توافق می‌گوید که همز‌مان تحریم‌ها نیز باید به صفر گرایش پیدا کند.
وزیر امور خارجه روسیه اظهار داشت: «تحریم‌ها به‌خاطر آن تصویب شد که تلاش‌ها برای حل مناقشه هسته‌ای ایران بی‌نتیجه ماند. اگر پیشرفتی حاصل شود، این مساله باید به طور متقابل همراه با کاهش تحریم‌ها و در نهایت لغو تحریم‌ها باشد.»
در اظهارنظری دیگر مرتبط با پرونده هسته‌ای ایران، آلن ایر، سخنگوی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا نیز پیش از نشست وزرای ۱ + ۵ در نیویورک به دویچه وله گفت: «ادعاهای طرف ایران را به بوته آزمایش می‌سپاریم.» او همچنین از چرایی عدم دیدار روحانی و اوباما در سازمان ملل گفته است.
تحریم‌های بین‌المللی آثار عمیقی بر اقتصاد ایران گذاشته است که مقامات ایران به آن اذعان دارند در حالی که پیش از این می‌گفتند تحریم‌ها هیچ حاصلی ندارد. این تحریم‌ها شامل تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و نیز تحریم‌های یکجانبه‌ای است که ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا علیه تهران وضع کردند و شاهرگ‌های اقتصادی کشور از جمله بانک مرکزی و صنایع نفت و گاز را هدف قرار داده‌اند.