قیمت ارز و طلا پس از سخنان روحانی در سازمان ملل افزایش یافت

قیمت دلار که در هفته گذشته، در محدوده‌ای کمتر از سه هزار تومان در نوسان بود، پس از تاکید ولی الله سیف، رییس کل بانک مرکزی از تثبیت قیمت‌ها در بازار ارز و نیز ساعاتی پس از سخنرانی حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل به محدوده‌ای بالاتر از سه هزار تومان بازگشت و حتی تا سه هزار و یکصد تومان هم رسید.

در همین حال، محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت، روز چهارشنبه در حاشیه جلسه‌ هیات دولت، تاکید کرد که دولت قصد ندارد نرخ ارز در بازار افزایش یابد، بلکه خواهان ثبات بخشیدن در بازار ارز است.
آقای نوبخت این سخنان را در توضیح اظهار نظر ولی الله سیف، رییس کل بانک مرکزی، به خبرنگاران ارایه کرد.
آقای سیف روز سه شنبه، دوم مهر، در مراسم صبحانه در اتاق بازرگانی ایران، گفته بود: بانک مرکزی نخواهد گذاشت قیمت دلار در بازار ایران، بیش از این پایین بیاید».
قیمت ارز در یک هفته گذشته و تحت تاثیر نشانه‌های مثبتی از بهبود روابط ایران و آمریکا و در آستانه سفر حسن روحانی به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل، با کاهش نسبی همراه شده بود.
قیمت دلار در یک هفته گذشته مرز روانی سه هزار تومان را شکسته بود و پس از نزدیک به یک سال، در محدوده‌ای پایین‌تر از سه هزار تومان در نوسان بود.
بر اساس گزارش‌ها، قیمت دلار با کاهش نزدیک به هشت درصد، به دو هزار و ۸۰۰ تومان رسیده بود.
اظهار نظر آقای سیف در روز سه‌شنبه با تایید ضمنی معاون ارزی بانک مرکزی همراه شد و وی تاکید کرده که این بانک در تلاش برای تک‌نرخی کردن نرخ ارز است.
به گفته آقای غلامعلی کامیاب، تک نرخی کردن ارز به معنای کاهش قطعی نرخ ارز در بازار نیست.
او با بیان اینکه نرخ ارز را بازار تعیین می‌کند، کاهش نرخ دلار در روزهای اخیر را به طور عمده به انتظارات ایجاد شده مردم نسبت داد.
معاون ارزی بانک مرکزی در عین حال، کاهش نرخ ارز را «خیلی به نفع» اقتصاد ندانست و تاکید کرده که نوسانات شدید نرخ ارز مانع از تصمیم‌گیری درست اقتصادی مردم و فعالان اقتصادی می‌شود.
ولی‌الله سیف، پیش از انتخاب شدن به عنوان رییس کل بانک مرکزی نیز از تثبیت قیمت دلار در محدوده سه هزار تومانی دفاع کرده بود. قیمت دلار در بودجه امسال ۲۴۵۰ تومان تعیین شده است.