تمجید محافظه‌کاران و نظامیان از سخنان روحانی

برخی از مقامات سیاسی و نظامی ایران از سخنان روز گذشته‌ی حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل استقبال کردند. صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه، حسن فیروزآبادی، رییس ستاد کل مشترک نیروهای مسلح و یحیی رحیم صفوی مشاور عالی آیت‌الله خامنه‌ای از جمله محافظه‌کارانی بودند که از گفته‌های رییس جمهوری ایران تمجید کردند. در همین حال و در واکنش به سخنرانی حسن روحانی، وزیر خارجه آلمان این سخنرانی را «امیدوارکننده» دانست. اما بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل آن را «طعنه‌آمیز» خواند.
صادق لاریجانی٬ رییس قوه قضاییه ایران اظهارات حسن روحانی در سازمان ملل متحد را «متین و منطقی» خواند و گفت که شرایط روزهای اخیر ایران حاکی از عقب‌نشینی غرب از مواضع خود است.
لاریجانی همچنین افزوده که مذاکره و روابط ایران با دیگر کشور‌ها «ممنوع ذاتی» نیست.
یحیی رحیم صفوی، مشاور عالی دفاعی آیت الله خامنه‌ای، نیز سخنان حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل را «نطقی بسیار هوشمندانه» ارزیابی کرد.
فرمانده پیشین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در گفتگو با خبرگزاری فارس، که عصر چهارشنبه سوم مهرماه منتشر شد، تصریح کرده که سخنان حسن روحانی علیه «خشونت و افراطی‌گری» و درباره «خطوط قرمز ایران برای دسترسی به انرژی هسته‌ای» بسیار هوشمندانه بوده و آقای روحانی توانسته به گفته او «به خوبی از حقوق ایران» دفاع کند.
حسن فیروز‌آبادی٬ رییس ستاد کل نیروهای مسلح هم سخنرانی روحانی را نشانه «درخشش عقلانیت روحانیت شیعه» در سازمان ملل ارزیابی کرده است.
فیروز‌آبادی افزوده سخنان روحانی «مواضع صریح و انقلابی و حق طلبانه و مستحکم ملت ایران را به جهانیان نشان داد.»
این فرمانده نظامی در عین حال گفته که روحانی با این سخنرانی «شعارهای اصلاح‌طلبان را پشت سر گذاشت.»
در همین راستا غلامعلی حداد عادل نیز نطق شب گذشته روحانی را «مثبت و منطقی» دانست و گفت که این نطق «به هیچ وجه از سر ذلت و وادادگی نبود.»
علاء الدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس هم «اظهار تمایل اوباما برای حل و فصل مناسبات با ایران» را ناشی از «تغییر رویکرد غرب» دانست.
وی امروز به خبرگزاری «خانه ملت»: «هرچه فضای گفتگوی ایران با غرب مثبت‌تر از گذشته باشد به طور حتم مذاکرات هم آسان‌تر خواهد بود».

در همین حال بنیامین نتانیاهو گفت که برنامه ایران این است که با حرافی برای پیشبرد توانایی دستیابی به تسلیحات اتمی زمان بخرد.
آقای نتانیاهو در بیانیه‌ای که دقایقی پس از سخنرانی حسن روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد منتشر شد، نوشت: این یک سخنرانی عیب‌جویانه و مملو از دورویی بود.
به گفته نخست‌وزیر اسرائیل، در این سخنرانی هیچ پیشنهاد عملی برای توقف برنامه هسته‌ای نظامی ایران مطرح نشد و تعهدی برای اجرای تصمیمات شورای امنیت مطرح نشد. این دقیقا برنامه ایران است که با حرافی برای پیشبرد توانایی دستیابی به تسلیحات اتمی زمان بخرد.
وزیر خارجه ‌آلمان اما پس از دیدار با حسن روحانی در نیویورک از «لحن جدید» ایران استقبال کرد.
گیدو وستروله در عین حال هشدار داد که این لحن باید با اقداماتی اساسی همراه شود. او با وزیر خارجه ایران نیز دیدار کرده است.
روحانی، بامداد روز چهارشنبه، در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، بارها از صلح سخن گفت و تصریح کرد که ایران آماده گفتگوهای بدون تأخیر برای شفافیت کامل است. پیش از او باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا نیز، در سخنانی، ضمن استقبال از سخنان مسئولان ایرانی، خواسته بود تا اظهارات مصالحه‌جویانه ایران با عمل همراه شود.