حزب آنگلا مرکل پیروز انتخابات آلمان شد

اتحاد احزاب دمکرات مسیحی و سوسیال مسیحی آلمان به رهبری آنگلا مرکل توانست با حدود ۵/ ۴۳ درصد آرا، اکثریت کرسی‌های پارلمان را بدست آورد. با اين حساب آنگلا مرکل برای سومين دوره می‌تواند صدراعظمی آلمان را در اختيار داشته باشد.
حزب «دمکرات مسيحی» آلمان توانست در انتخابات پارلمانی آن کشور نزديک به ۴۲ درصد آرا را کسب کند؛ اما ‌حزب دیگری که با دمکرات‌مسیحی‌ها ائتلاف تشکیل می‌داد، یعنی حزب ليبرال «دمکرات آزاد» نتوانست حداقل پنج درصد آرای لازم برای ورود به پارلمان را به خود اختصاص دهد در نتيجه اين حزب در پارلمان جایی نخواهد داشت.
حزب دمکرات آزاد شريک ائتلافی حزب دمکرات مسيحی بود و رييس اين حزب، گيدو وسته وله، مقام وزارت خارجه را در دولت آنگلا مرکل دراختيار داشت.
این نخستین بار در ۶۵ سال گذشته است که «دمکرات آزاد» به پارلمان راه پیدا نمی‌کند.
رقيب اصلی آنها يعنی حزب سوسيال دمکرات حدود ۲۶ درصد آرا را به خود اختصاص داده که دومین نتیجه بد انتخاباتی برای این حزب از زمان جنگ جهانی دوم به شمار می‌رود.
حزب چپ آلمان نیز با ۴/ ۸ درصد آرا بار دیگر در پارلمان فدرال آلمان حضور خواهد داشت. گرچه حزب چپ آلمان در برخی ایالت‌های آلمان با دیگر احزاب، در دولت‌های ایالتی‌ همکاری می‌کند، اما در سطح کشوری هیچ یک از احزاب مهم مایل به ائتلاف با حزب چپ نیست.
حزب «آلترناتیو برای آلمان» نیز توانست ۹/ ۴ درصد آرا را از آن خود کند. این حزب خواهان پایان دادن به واحد پول مشترک یورو در اروپا است. برخلاف نظر عمومی این حزب بر این باور است که واحد پول یورو از انسجام بیشتر اروپا جلوگیری می‌کند.
حزب «دزدان دریایی» نیز با ۲/ ۲ درصد آرا از حضور در پارلمان آلمان باز ماند.
آنگلا مرکل، ساعتی پیش از اعلام نتایج قطعی، در ميان هواداران خود در مقر حزب دمکرات مسيحی که جشن شادی برپا کرده بودند، حاضر شده و خطاب به آنها گفت اين نتيجه، فوق العاده است.
خانم مرکل گفت: «ما امشب را می توانيم به جشن بگذرانيم چرا که کاری بزرگ کرده ايم.» او در مورد احتمال تشکيل ائتلاف گفت: «هنوز زود است که نظر خود قطعی و برنامه خود را اعلام کنيم.»
«ولکر کودر» رهبر اکثريت پارلمانی دمکرات مسيحی هم گفت: «رای مردم مشخص است و آن ها خواهان تشکيل دولت از سوی آنگلا مرکل و ادامه صدر اعظمی او برای دور سوم هستند.»
در انتخابات پارلمانی آلمان هر شهروند دارای دو رای است. رای نخست به نامزد مستقیمی داده می‌شود که با کسب اکثریت نسبی در حوزه انتخاباتی خود می‌تواند به پارلمان راه یابد. رای دوم به احزاب داده می‌شود. رای دوم بر حسب درصدی که احزاب به دست آورده‌اند میان آنان تقسیم شده و تعداد نمایندگان آنان بدین ترتیب مشخص می‌کند. پارلمان فدرال آلمان به‌طور معمول دارای ۵۹۸ تا ۶۰۰ کرسی است. نیمی از نمایندگان یعنی ۲۹۹ یا ۳۰۰ نفر از آنان با رای اول و نیمی دیگر با رای دوم انتخاب‌کنندگان به پارلمان راه می‌یابند.