وزیر امور خارجه آمریکا خواستار تصویب قطعنامه‌ای علیه سوریه شد

جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواسته است که هر چه سریع‌تر برای جلوگیری از اقدام نظامی احتمالی علیه سوریه، در مورد امحای زرادخانه شیمیایی بشار اسد یک قطعنامه‌ لازم الاجرای مورد نظر واشنگتن را تصویب کند. در همین راستا ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه نیز گفته است هرگونه تصمیم احتمالی درباره حمله نظامی علیه سوریه موضوعی است که درباره آن باید در شورای امنیت سازمان ملل صحبت کرد، نه در کنگره آمریکا.
جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری در واشنگتن موضع گیری جامعه بین المللی علیه حکومت بشار اسد را حیاتی دانست و گفت: شورای امنیت باید آماده باشد که هفته آینده وارد عمل شود.
به گزارش خبرگزاری‌ها آقای کری هشدارداد: «فرصت کوتاه است، بگذارید درباره آنچه از قبل می‌دانیم، بحث نکنیم.»
وزیر امور خارجه آمریکا افزود: «به جای آن، باید متوجه باشیم که دنیا نظاره گر است تا ببیند آیا ما می‌توانیم از اقدام نظامی پیشگیری کنیم یا نه.»
جان کری گفت که امحای زرادخانه سوریه از طریق صلح آمیز امکان پذیر است و هشدار داد که بحث بر سر نابود شدن آن «بازی نیست.»
آقای کری همچنین به گزارش روز دوشنبه سازمان ملل متحد اشاره کرد که نتیجه‌گیری کرده است در حملات روز ۲۱ اوت در حومه دمشق، از گاز اعصاب سارین استفاده شده بود.
به گفته او، آن گزارش ثابت می‌کند که حکومت سوریه دست به کشتار شیمیایی زده است.
در همین راستا روز گذشته ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه گفت هر گونه تصمیم احتمالی درباره حمله نظامی علیه سوریه موضوعی است که درباره آن باید در شورای امنیت سازمان ملل صحبت کرد، نه در کنگره آمریکا.
وی افزود تمامی تصمیمات درباره سلاح‌های کشتار جمعی جهان باید بر اساس قوانین بین‌المللی گرفته شوند نه بر اساس قوانین زور.
رییس جمهور روسیه گفت که هیچ‌کس درباره تنبیه مخالفان سوریه، اگر آنها از سلاح شیمیایی استفاده کرده باشند، صحبت نمی‌کند.
پوتین همچنین گفت: روسیه تمامی دلایل برای باور به اینکه این حمله، اقدامی تحریک‌آمیز بوده را در اختیار دارد. البته، این تحریک، زیرکانه و ماهرانه و از طرف دیگر از لحاظ اجرای فنی، بدوی بود.
بر اساس توافق واشنگتن و مسکو، دولت سوریه باید تا پایان این هفته فهرست زرادخانه شیمایی خود را اعلام کند. بر اساس این جدول زمانی، زرادخانه شیمیایی سوریه باید تا اواسط سال آینده میلادی منهدم شود. در این خصوص رییس‌جمهوری سوریه نیز در مصاحبه‌ای با شبکه آمریکایی فاکس نیوز گفته است که به برنامه امحای تسلیحات شیمیایی کشورش پای‌بند است ولی هشدار داده است که این کار ممکن است تا یک سال طول بکشد. بشار اسد همچنین گفته ممکن است این عملیات تا یک میلیارد دلار هزینه بر دارد.
در رویدادی دیگر فرانسوا اولاند، رییس‌جمهوری فرانسه نیز روز پنج‌شنبه ۲۸ شهریور ماه، گفت حسن روحانی درخواستی برای دیدار و گفتگو با او در مورد سوریه، در حاشیه‌ نشست عمومی هفته آینده سازمان ملل متحد ارائه کرده است. روز پنج‌شنبه محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز در مورد بحران سوریه، با بان گی‌مون، دبیر کل سازمان ملل متحد گفتگو کرده بود.

آمریکا و روسیه روز شنبه این هفته، درباره یک طرح گام ‌به‌ گام برای امحای تسلیحات شیمیایی سوریه توافق کردند. طرفین همچنین درباره متن قطعنامه‌ای در مورد آینده زرادخانه شیمیایی سوریه در حال مذاکره هستند. مذاکرات پنج عضو دائمی شورای امنیت، آمریکا، بریتانیا، چین، روسیه و فرانسه درباره پیش‌نویس این قطعنامه در نیویورک آغاز شده است و همچنان ادامه دارد. آمریکا، بریتانیا و فرانسه می‌خواهند در این سند به قوه قهریه نیز اشاره شود اما روسیه با این موضوع است.