سخنگوی کاخ سفید: اوباما به طور مشروط آماده مذاکره دو جانبه با روحانی است

سخنگوی کاخ سفید می‌گوید که باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا آماده مذاکرات دو جانبه با ایران است، مشروط به این که جمهوری اسلامی برنامه هسته‌ای‌اش را رها کند. جی کارنی اظهارات اخیر حسن روحانی را مثبت خوانده ولی خواهان گام‌های عملی شده است. اظهارات مقام‌های ارشد آمریکایی در مورد احتمال دیدار مقام‌های عالی‌رتبه ایران و ایالات متحده در حالی مطرح می‌شود که باراک اوباما و حسن روحانی به تازگی از طریق نامه با یکدیگر در ارتباط بوده‌اند.

سخنگوی کاخ سفید روز پنجشنبه، ۲۸ شهریور اعلام کرد که اوباما آماده است در صورتی که ایران در انصراف از برنامه هسته‌ای‌ خود جدی باشد با این کشور مذاکرات دو جانبه داشته باشد.

به گزارش رویترز، جی کارنی، در گفتگو با خبرنگاران اظهارات حسن روحانی در مصاحبه با شبکه خبری ان‌بی‌سی نیوز را مثبت توصیف کرد و افزود: اما عمل مهم‌تر از حرف است.

اوباما در سال ۲۰۰۸ در کارزار انتخابی‌اش گفت که قصد دارد با ایران مذاکرات مستقیم داشته باشد.

جی کارنی گفت موضع اوباما همچنان تغییری نکرده است و در صورتی که ایران برنامه هسته‌ای‌اش را رها کند، وی همچنان به گفتگو با این کشور علاقه‌مند است.

کشورهای غربی به‌خصوص آمریکا برنامه هسته‌ای ایران را در راستای ساخت بمب هسته‌ای می‌دانند و این ادعایی است که تهران همواره آن را رد کرده است.

حسن روحانی اخیرا در اولین مصاحبه ‌اختصاصی خود با یک رسانه خارجی با خبرنگار تلویزیون آمریکایی سی بی اس به گفتگو نشست. او در بخشی از این گفتگو اعلام کرد که برای حل مسئله اتمی اختیار تام دارد. روحانی نامه‌های رد و بدل شده میان اوباما و خود را مثبت توصیف کرد و از آن به گام‌هایی کوچک و مفید در راه یاد کرد. روحانی تاکید کرد که کشورش به هیچ‌وجه قصد ساخت بمب اتمی ندارد.

در همین حال، بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل نیز تلاش دولت جدید ایران برای گفتگو با جامعه جهانی را ستوده است.

وی روز گذشته پس از دیدار با محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران در مقر سازمان ملل سخن گفت و اقدام دولت ایران در آزادی شماری از زندانیان سیاسی را نیز ستود. او ابراز امیدواری کرد که گام‌های بیشتری برای اجرای قول‌های روحانی در جریان کارزار انتخابی‌اش، برداشته شود.

سفر ظریف به نیویورک در ارتباط با مجمع عمومی سازمان ملل است. این مجمع از روز چهارشنبه ۲۷ شهریور آغاز به کار کرده است و قرار است حسن روحانی نیز هفته آینده برای شرکت در آن عازم آمریکا شود.

هم اوباما و هم روحانی وجود هر گونه برنامه برای ملاقات با یکدیگر را تکذیب کرده‌اند، ولی روحانی گفته است که در عالم سیاست هر چیزی ممکن است.

در رویدادی دیگر آندرس فوگ راسموسن، دبیرکل ناتو نیز روز پنجشنبه در بروکسل گفت: «من از موضع‌گیری اخیر دولت جدید ایران بسیار خشنودم. معتقدم نزدیکی به جامعه جهانی به سود ایران است».

اشاره راسموسن به نخستین گفتگوی حسن روحانی در مقام ریاست جمهوری اسلامی با یک رسانه خارجی است. رییس دولت یازدهم شامگاه چهارشنبه ۲۷ شهریور به شبکه خبری «ان‌بی‌سی» آمریکا گفت که ایران به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نیست و او برای توافق با غرب بر سر پرونده هسته‌ای جمهوری اسلامی اختیار کامل دارد. روحانی همچنین لحن نامه رییس جمهوری آمریکا به خود را مثبت ارزیابی کرد.

حل مناقشه هسته‌ای جمهوری اسلامی با غرب یکی از شعارهای انتخاباتی حسن روحانی بوده است. او با انتقاد از این که حضور شورای عالی امنیت ملی در گفتگوهای هسته‌ای، این مذاکرات را به موضوعی امنیتی تبدیل کرده، پس از تشکیل دولت، نظر مقامات ارشد جمهوری اسلامی برای انتقال اختیار گفتگوها به وزارت خارجه را جلب کرد. در رأس این وزارتخانه محمد جواد ظریف، دیپلمات ایرانی قرار دارد که خود روزگاری همراه حسن روحانی در گفتگوهای هسته‌ای بود. در آن هنگام تیم مذاکره‌کننده ایرانی به سرپرستی روحانی با آلمان، فرانسه و بریتانیا گفتگو می‌کرد.