اخبار روزانه جمعه 29 شهریور

واکنش‌ها به واژه‌ی «نرمش قهرمانانه» آیت‌الله خامنه‌ای ادامه دارد

یک عضو هیات رییسه مجلس می‌گوید «نرمش قهرمانانه» تاکتیکی از سوی علی خامنه‌ای در راستای اهداف استراتژیک جمهوری اسلامی برای رسیدن به «مقاصدی بزرگ» است.

محمد دهقان در گفتگو با خبرگزاری «تسنیم» افزوده که «نرمش٬ عقب‌نشینی نیست» بلکه دستیابی به اهداف با «تغییر تاکتیک» است.

وی افزوده «حمله و نرمش نظام اسلامی در جبهه جنگ، در راستای رسیدن به استراتژی اصلی یعنی حمایت از مستضعفان عالم در برابر ظالمین است.»

این نماینده مجلس اضافه کرده «ما به هیچ وجه از اصول ثابت خود عقب‌نشینی نخواهیم کرد البته گاهی ممکن است نرمشی در برابر دشمن نشان دهیم.»

آیت‌الله خامنه‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه (۲۶ شهریور) در جمع فرماندهان سپاه گفت مخالف حرکت‌های «صحیح دیپلماسی» نیست و به «نرمش قهرمانانه» در عرصه سیاست خارجی اعتقاد دارد.

وی در عین حال شرط موافقت با استفاده از تاکتیک «نرمش قهرمانانه» را «درک ماهیت طرف مقابل و فهم صحیح هدفگذاری او» اعلام کرد.

گروهی از رسانه‌های محافظه‌کار نیز در تفسیر این سخنان نوشته‌اند که منظور آقای خامنه‌ای از این اظهارات «صلح امام حسن» است.

محمدرضا نقدی و روزنامه کیهان نیز این تفسیر‌ها را «غلط» دانسته و اعلام کرده‌اند جمهوری اسلامی از مواضع خود عقب‌نشینی نخواهد کرد.

روحانی در مقاله‌ای در واشینگتن‌پست: از هم‌تایانم می‌خواهم تا فرصت را مغتنم بدانند

حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، در مقاله‌ای در روزنامه آمریکایی واشینگتن‌پست با عنوان «چرا ایران به دنبال تعامل سازنده است» از تعامل سازنده با جهان نوشته و از هم‌تایان خود خواسته‌ است فرصت را مغتنم بدانند.

رئیس‌جمهوری ایران به طور خاص به موضوع برنامه اتمی ایران، رابطه ایران و آمریکا و بحران سوریه اشاره کرده و از لزوم همکاری بین‌المللی برای پایان دادن به رقابت‌های ناسالم و دخالت‌هایی که بر خشونت افزوده و ما را از هم جدا می‌کند سخن گفته است.

حسن روحانی از افراطی‌گری به عنوان مشکلی برای همه نام می‌برد که حتی اگر هزاران مایل دورتر از کشوری رخ دهند، باز هم کسی در برابر آن ایمن نیست.

رئیس‌جمهوری ایران در مورد برنامه اتمی نیز می‌گوید به جای تمرکز بر بدتر نشدن، ما باید فکر کنیم تا چطور وضعیت را بهتر کنیم.

روحانی در پایان هم نوشته است: «در حالی‌که به نیویورک می‌آیم تا در نشست عمومی ملل متحد شرکت کنم، از هم‌تایانم می‌خواهم تا فرصتی که انتخابات اخیر در ایران فراهم آورده است را مغتنم بدانند. از آنها می‌خواهم از بیشترین اختیارات خود برای تعاملی با احتیاط که مردمم به من داده‌اند، استفاده کرده و پاسخی درخور به تلاش‌های دولتم برای داخل شدن در گفت‌وگویی سازنده بدهند. بیش از همه، از آنها می‌خواهم، نگاهی فراتر داشته باشند و شجاعانه به من بگویند چه می‌بینند- اگر نه برای منافع ملی خود، برای مشروعیت خود، و برای کودکانمان و نسل‌های آینده.»

«فردو» تعطیل نخواهد شد

علاء‌الدین بروجردی٬ رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، در واکنش به احتمال تعطیلی سایت هسته‌ای «فردو» گفت: فعالیت هسته‌ای جمهوری اسلامی، در صورت لغو تحریم‌ها نیز متوقف نخواهد شد.

وی افزود: «فردو یک سایت فعال هسته‌ای رسمی ست، و جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته‌ای، براساس منافع ملی خود تصمیم‌گیری خواهد کرد.»

این اظهارات در شرایطی مطرح می‌شود که حسن روحانی، به عنوان رئیس جمهوری جدید ایران اعلام کرده که، برای توافق هسته‌ای با غرب دارای «اختیارات کامل» است.

روحانی: عربستان، کشور دوست جمهوری اسلامی است

حسن روحاني، پنجشنبه، در جلسه‌اي با مسئولان بعثه حج، و مديران ارشد سازمان حج و زيارت، بر لزوم هماهنگي و برنامه‌ريزي مناسب، در راستاي برگزاری هر چه بهتر و باشکوه‌تر مراسم حج امسال، و تلاش برای تامين آسايش و رفاه حجاج ايراني تاکيد کرد.

روحاني همچنين با اشاره به اينکه عربستان، کشور دوست و برادر جمهوري اسلامي در منطقه بوده، و اشتراکات و منافع زيادي ميان دو کشور وجود دارد، بر لزوم حرکت در مسير ارتقاء مناسبات، و سطح تعاملات ميان دو کشور تاکيد کرد و افزود: اين مسئله هم در نامه تبريک پادشاه عربستان به بنده، و هم در نامه تشکر من از وي، مورد تاکيد قرار گرفته و هر دوطرف علاقه‌مند هستيم که، در جهت تامين منافع دوجانبه و جهان اسلام، تنش‌های جزيي را از سر راه برداريم.

شورای هماهنگی راه سبز: دیگر زندانیان سیاسی را هم آزاد کنید

شورای هماهنگی راه سبز امید، تشکل نزدیک به میرحسین موسوی، با انتشار بیانیه‌ای از آزادی شماری از زندانیان سیاسی در ایران استقبال کرده است.

این شورا ابراز امیدواری کرده که این آزادی‌ها مقدمه آزادی سایر زندانیان سیاسی، به ویژه میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد شود و گفته چنین اقدامی باعث افزودن بر سرمایه‌های اجتماعی حکومت خواهد شد.

در همین حال وزارت امور خارجه آمریکا نیز از آزادی چندین زندانی عقیدتی در ایران استقبال کرده و خواستار آزادی دیگر زندانیان عقیدتی شده است.

روز گذشته بیش از ده نفر از زندانیان سیاسی در ایران مورد عفو مشروط قرار گرفتند.

نسرین ستوده، فیض‌الله عرب‌سرخی و محسن امین‌زاده از چهره‌های سرشناسی هستند که در میان زندانیان آزادشده قرار دارند.

موسوی اردبیلی: وزارت اطلاعات وارث مشکلات فراوانی است

عبدالکریم موسوی اردبیلی از مراجع تقلید نزدیک به اصلاح طلبان ضمن تاکید بر لزوم استقلال وزارت اطلاعات و عدم مچ‎گیری و ایجاد مزاحمت برای شهروندان، به محمود علوی وزیر اطلاعات دولت روحانی گفت: وزارت اطلاعات و دولت فعلی وارث مشکلات فراوانی است و باید با تدبیر لازم، کارها را اصلاح کرده و به پیش ببرید.

محمود علوی وزیر اطلاعات دولت حسن روحانی روز پنج شنبه در سفر به قم با برخی از روحانیان بلندپایه از جمله عبدالکریم موسوی اردبیلی، حسین نوری همدانی، جعفر شبیری زنجانی دیدار کرد.

عبدالکریم موسوی اردبیلی در دیدار با وزیر اطلاعات خواهان عدم ایجاد مزاحمت از سوی وزارت اطلاعات برای شهروندان شد و گفت:مراقب باشید موجبات تضییع حق افراد فراهم نشود چون ممکن است با یک گزارش چند کلمه‎ای شما که دقت کافی در آن نشده است فرد یا افرادی تا سال‎ها دچار خسران و زیان شوند.

آیت الله موسوی اردبیلی به طور ضمنی از عدم استقلال وزارت اطلاعات انتقاد کرد و گفت: البته وزارت اطلاعات وقتی می‎تواند به وظیفه خود به نحو احسن عمل کند که مستقل تصمیم بگیرد و در کارهای مربوطه به نحوی باشد که از موازی کاری دیگر دستگاه‎ها مصون بماند.

موسوی اردبیلی همچنین به محمود علوی وزیر اطلاعات دولت حسن روحانی توصیه کرد تا افرادی که به عنوان مسئول و همکار انتخاب می‎کند افراد صالح و فهیمی باشند که در خدمت مردم بوده و به فکر سوء استفاده از قدرت و جایگاه خود نباشند.

رییس شورای سیاستگذاری نماز جمعه:نباید مردم به جای روحانیت از هنرمندان پیروی کنند

رضا تقوی رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه سراسر کشور با ابراز نگرانی از سخنرانی های ضعیف رووحانیان، نسبت به خارج شدن روحانیت از گروه های مرجع مردم هشدار داد.

به گزارش «یزد رسا»، آقای تقوی با تاکید براینکه ضعف یک روحانی مشاوره گرفتن نیست بلکه سخرانی ضعیف او در منابر است، گفت: کاری نکنیم که روحانیت از مرجعیت مردم خارج شود و دیگر مردم در امور خود از نظرات دیدگاه ها و روش های روحانیون پیروی نکنند و به افراد دیگر مانند ورزشکاران، هنرمندان و … روی بیاورند و اینان مرجعیت مردم را در دست بگیرند.

وی رسالت اولیه و اساسی روحانیون را شناخت معارف دین دانست و گفت باید ائمه جمعه و روحانیون در کارها و سخنرانی های خود از مشاور استفاده کنند.

هشدار اقتصاددانان ایرانی نسبت به عوارض مخرب تحریم های تجاری و مالی

گروهی از اقتصاددانان ایرانی با نوشتن نامه ای نسبت به عوارض مخرب تحریم های تجاری و مالی علیه ایران و تاثیر مستقیم آن بر زندگی مردم هشدار داده و از همکاران خود در جهان خواسته اند که تا سیاستمداران را به حل ابتکارآمیز و موثر این مناقشه دشوار ترغیب کنند.

امضاکنندگان نامه تاکید کرده اند که این تحریم ها نه تنها کمکی به صلح آمیزتر شدن روابط بین المللی نمی کند، بلکه با آثار فاجعه بار انسانی خود بر تیرگی روابط می افزاید.

در این نامه که از سوی بیش از ۸۲ اقتصاددان، ۳۴ حقوقدان و تعدادی از مدیران رسانه های ایرانی امضا شده، تاکید شده است که تحریم های آمریکا و اورپا به معنی محروم کردن شهروندان ایرانی از تجارت آزاد ناقض حقوق اولیه انسانی آنها است.

در سالهای اخیر ایران به دلیل نادیده گرفتن قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل در پرونده هسته ایش، با تحریم های گسترده ای از سوی آمریکا و اروپا رو به رو شده است. تحریم های تجاری و مالی اکنون صنعت نفت و بانکداری این کشور را نشانه گرفته است به گونه ای که صادرات نفت ایران به کمتر از نصف کاهش پیدا کرده و این کشور قادر نیست پول همان مقدار نفت صادراتی را نیز از مشتریانش بگیرد.

یکی از اعضای دولت از خروج ۶۰۰ میلیارد دلار از کشور در هشت سال گذشته خبر داد

محمدرضا خباز از اعضای دولت ایران می‌گوید که در هشت سال گذشته حدود ۶۰۰ میلیارد دلار سرمایه ایرانیان از کشور خارج شده که این رقم معادل ۱۰ بودجه نفتی است.

آقای خباز در گفتگو با خبرگزاری خانه ملت بر ضرورت بازگشت این سرمایه‌ها به کشور تاکید کرد تا به گفته‌ی وی زمینه برای اشتغال‌زایی فراهم شود.

به گفته‌ی او، «اگر تلاش شود ۱۰ درصد از این سرمایه‌گذاران، ثروت خود را به داخل کشور و زادگاه خود بازگردانند، همین میزان سرمایه‌گذاری برابر با یک بودجه نفتی در کشور می‌شود».

پیش از این، برخی نمایندگان مجلس و منابع نزدیک به دولت ایران، آمارهایی را از روند خروج سرمایه از کشور اعلام کرده بودند، اما آمار ۶۰۰ میلیارد دلاری که محمدرضا خباز در این‌باره ارائه می‌کند، بزرگ‌ترین رقم است.

احمدی‌مقدم: استفاده از شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده برای حفظ منافع نظام ایراد ندارد

اسماعیل احمدی‌مقدم٬ فرمانده پلیس می‌گوید استفاد از شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده غیر قانونی است٬ اما به کار گرفتن «هدفمند» آن‌ها برای «حفظ منافع نظام ایراد ندارد.»

به گزارش خبرگزاری «نسیم» آقای احمدی‌مقدم افزوده که قانون، استفاده از شبکه‌های فیلتر شده را غیرقانونی می‌داند و تبعیت از قانون بر همه لازم است٬ اما استفاده از این شبکه‌ها با هدف‌گذاری خاص اشکالی ندارد.

شبکه‌های اجتماعی فیس‌بوک و توییتر از جمله شبکه‌های فیلتر شده در ایران هستند که پلیس اعلام کرده عضویت در چنین شبکه‌هایی «خلاف قانون» است.

برخی از اعضای دولت حسن روحانی در دو ماه گذشته فعالیت خود در این شبکه‌ها را آغاز کرده‌اند که با واکنش‌های متفاوتی در ایران مواجه شده است.

گروهی از محافظه‌کاران و مقام‌های مسئول از این اقدام استقبال٬ گروهی سکوت و دسته‌ای نیز با عضویت مقام‌های دولتی و حکومتی در این شبکه‌ها مخالفت کرده‌اند.

تحلیل‌گران سیاسی هدف از فعالیت برخی اعضای کابینه یازدهم در شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده را گسترش «دیپلماسی عمومی» از سوی این دولت می‌دانند.

اظهارات معتدل و موافق احمدی‌مقدم با فعالیت دولتی‌ها در این شبکه‌های اجتماعی چهار روز پس از آن صورت می‌گیرد که وی در جمع خبرنگاران موضعی متفاوت در این‌باره اتخاذ کرده بود.

این فرمانده پلیس گفته بود: «برخی دستگاه‌ها با توجیه ارتباط با مخاطب خارج از کشور، از فیس‌بوک استفاد می‌کنند که فکر نمی‌کنم تاکنون مجوزهای قانونی را اخذ کرده باشند.»

وزارت ایران بهداشت از ابتلای دست‌کم ۱۵۵ نفر به بیماری وبا خبر داد

وزارت بهداشت ایران روز پنجشنبه ۲۸ شهریور ، از ابتلای دست‌کم ۱۵۵ تن به بیماری وبا در ایران و مرگ دستکم سه تن خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر ، ایرج ضاربان، سرپرست دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان با اظهار این که بیماری وبا از افغان‌ها به ایرانیان منتقل شده است گفت در کنار شناسایی ۱۹ مورد ابتلا به این بیماری میان افغان‌ها، پنج تن از ایرانیانی که با افغان‌ها در ارتباط بودند نیز به این بیماری مبتلا شده‌اند.

وی از مسئولان سیاسی و امنیتی کشور خواست تا دراین زمینه تدابیری اتخاذ کنند.

به گفته مسئولان وزارت بهداشت این بیماری که عمدتا در فصل گرما شیوع پیدا می‌کنند، عمدتا در دو استان سیستان و بلوچستان و کرمان دیده شده است.

ستاد مبارزه با مواد مخدر: ۲۲ درصد از معتادان ایران لیسانس دارند

بابک دین پرست، معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر روز پنج شنبه ۲۸ شهریورماه اعلام کرد: ۲۲ درصد از معتادان در کشور دارای مدرک لیسانس و بالای لیسانس، ۱۵ درصد معتادین دارای مدرک فوق دیپلم و ۳۸ درصد دارای مدرک دیپلم هستند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای دین پرست در حاشیه همایشی در زنجان گفت ریشه کنی مواد مخدر نیازمند نگاه درست است و باید مسئولان و مردم نگاه سنتی خود را به فرد معتاد اصلاح کنند و به طور منطقی با معتاد برخورد کنند.

معاون ستاد مبارزه با مواد مخدر دلیل گرایش جوانان به مواد مخدر صنعتی را کنجکاوی، تفریح و لذت عنوان کرد و افزود: متاسفانه در این راستا آگاه‌سازی لازم انجام نشده است.

براساس آخرین آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر و پلیس ایران، بیش از دو میلیون مصرف کننده مواد مخدر در آن کشور زندگی می‌کنند.

میانگین سنی ۷۰۰ هزار نفر از این معتادان که مصرف کننده تفننی هستند، ۲۱ سال است.

بنابر آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر، در ایران سالانه ۶۰۰ تن مواد مخدر مصرف می‌شود.

در همین حال سازمان پزشکی قانونی گفته است که در سال ١٣٩١ روزانه ۱۱ معتاد به علت سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده اند. معتادانی که به گفته مسئولان مبارزه با مواد مخدر اکثرا جوان بوده و در بسیاری از موارد بی‌خانمان بوده اند.

تریاک، کراک، شیشه و هروئین به ترتیب بیشترین مواد مخدری هستند که در ایران مصرف می شوند.

در حمله افراد طالبان در ولایت بدخشان ۲۰ پلیس افغان کشته شدند

در حمله طالبان به یک کاروان نظامی افغانستان در ولایت بدخشان، ۲۰ مامور پلیس کشته و۱۲ تن دیگر زخمی شدند.

محمد بیدار، معاون والی بدخشان در این خصوص گفت که این سربازان روز پنجشنبه برای انجام یک عملیات نظامی به طرف منطقه وردج در حرکت بودند که با کمین طالبان رو برو شدند.

از سوی دیگر گروه طالبان اعلام کرد که در این حمله ۲۵ سرباز دولتی را کشته و ۱۲ نفر از جمله یک افسر را اسیر کرده اند.

وزارت کشور افغانستان این ادعا را رد کرده است.

به گزارش رسانه های افغانستان، ارتش این کشور در هفته جاری عملیات گسترده ای را در ولایت بدخشان برای پاکسازی این منطقه از وجود طالبان آغاز کرده است.

آلمان دو میلیون یورو برای نابودی سلاح‌های شیمیایی سوریه اختصاص داد

وزیر خارجه آلمان اعلام کرد که کشورش برای نابود ساختن زرادخانه سلاح‌های شیمیایی سوریه دو میلیون یورو اختصاص داده است.

هفته گذشته آمریکا و روسیه توافق کردند فهرست سلاح‌های شیمیایی سوریه در عرض یک هفته آماده و تمامی مواد و تجهیزات مربوط به ساخت اینگونه سلاح‌ها تا اواسط سال آینده میلادی از آن کشور خارج و یا نابود شوند.

آلمان علاوه بر اختصاص بودجه برای نابودی سلاح‌های شیمیایی سوریه آمادگی خود را برای ارائه کمک‌های فنی نیز اعلام کرده است.

کمک‌های مالی آلمان در اختیار سازمان منع استفاده از سلاح‌های شیمیایی که مرکزش در شهر لاهه هلند است، قرار خواهد گرفت.

ادامه محاکمه سیف الاسلام به دسامبر موکول شد

دادگاه رسیدگی به اتهامات فرزند دیکتاتور سابق لیبی به دسامبر آینده موکول شد.

دادگاه رسیدگی به اتهامات سیف الاسلام قذافی و شماری از مقامات رژیم سابق لیبی از روز گذشته آغاز شد. با این حال قضات دادگاه پس از استماع سخنان پسر معمر قذافی از ادامه جلسه دادرسی این پرونده در ماه دسامبر خبر دادند.

سیف الاسلام قذافی از مقامات دادگاه خواست محاکمه اش را در شهر زنتان برگزار کنند. وی در حال حاضر در زندانی در این شهر نگهداری می شود.

بیش از ۵۰ نفر در حملات اسلام‌گرایان تندرو نیجریه کشته شدند

در یک دهکده واقع در شمال نیجریه، اسلامگرایان تندرو گروه بوکو حرام بیش از ۵۰ نفر را کشتند.

خبرگزاری آلمان، روز پنج‌شنبه ۲۸ شهریورماه نوشت اسلامگرایان تندرو با اونیفورم‌های نظامی این حمله خونین را به بنی‌شیخ واقع در ایالت بورنو انجام دادند.

بنا به این گزارش آن‌ها بسیاری از مردم را دستگیر کرده و بیش از ۱۰۰ خانه‌ و خودرو را به‌آتش کشیدند.

دو هفته پیش نیز در درگیری میان نیروهای بوکو حرام و محافظان مردمی بنی‌شیخ ۱۷ نفر، از جمله پنج شورشی جان خود را از دست دادند.

از ماه مه دولت نیجریه در سه ایالت این منطقه وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده و از آن زمان حمله نظامی به مواضع اسلامگرایان تندرو آغاز شده است.

دولت مردم را تشویق کرده است که از شهرهای خود محافظت کنند.

بوکو حرام قصد دارد در شمال نیجریه قوانین سخت‌گیرانه اسلامی را به‌اجرا گذارد و در سال‌های گذشته حملات خونینی به کلیساها، نهادهای دولتی و پاسگاه‌های پلیس انجام داده که منجر به کشته شدن هزاران نفر شده است.

گسترش ناآرامی ها در یونان به دنبال کشته شدن یک خواننده

کشته شدن یک خواننده عضو گروه نئونازی در یونان موجی از اعتراضات را در شهرهای یونان به راه انداخته است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خیابان های شماری از شهرهای یونان صحنه تظاهرات هزاران نفر از یونانی های خشمگین بود. این اعتراضات در پی کشته شدن پاولوس فیساس، خواننده هیپ هاپ و عضو حزب نئونازی آغاز شد.

بر این اساس اقدام پلیس با شلیک گاز اشک آور و حمله به معترضان برای متفرق کردن آنان به اعتراضات دامن زده و موجب بروز صحنه های خشونت باری شده است.

تا کنون پلیس ۴۲ نفر را در این رابطه بازداشت کرده است. این اعتراضات یادآور اعتراضات گسترده در سال ۲۰۰۸ بود که به دنبال هدف قرار گرفتن یک نوجوان توسط پلیس کلید خورد.

پاولوس فیساس ۳۴ ساله چند روز پیش در حمله گروهی از مردان سیاهپوش با ضربات چاقو مجروح شد و پس از انتقال به بیمارستان جان باخت. پلیس می گوید مرد ۴۵ ساله ای وابسته به یک گروه فاشیستی را در این رابطه دستگیر کرده که به دست داشتن در قتل فیساس اعتراف کرده است.

حزب فاشیست یونان در انتخابات سال گذشته این کشور ۱۸ کرسی از مجموع ۳۰۰ کرسی پارلمان را از آن خود کرده است. گفتنی است با بروز بحران مالی و اقتصادی در یونان طی سالهای اخیر احزاب افراطی موقعیت بهتری نسبت به گذشته در این کشور به دست آورده اند.

کسری تراز تجاری آمریکا به زیر ۱۰۰ میلیارد دلار کاهش یافت

کسری تراز تجاری آمریکا در سه ماهه دوم سال جاری به زیر ۱۰۰ میلیارد دلار که پائین‌ترین سطح آن در سه سال اخیر است، رسید.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس رشد اقتصادی آمریکا در طی این مدت ۵. ۲ درصد بود.

کاهش تراز تجاری به معنی افزایش تولید شرکتهای آمریکایی برای تامین نیازهای بازار داخلی و خارجی است.

روز چهارشنبه بانک مرکزی آمریکا پیش بینی خود از نرخ رشد اقتصادی آن کشور در سال جاری را از ۳. ۲ درصد به ۲ درصد کاهش داد.

حدود ۶۰ نفر بر اثر رانش زمین در مکزیک ناپدید شدند

وزیر کشور مکزیک اعلام کرد بر اثر دو طوفان استوایی «اینگرید و مانوئل» و رانش زمین در یک دهکده کوهستانی، بسیاری از خانه های این دهکده زیر انبوهی از گل و لای رفت و دستکم ۵۸ نفر ناپدید شدند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، میگل آنخل اوسوریو افزود امدادگران موفق شدند ۳۴۴ نفر را از دهکده لاپینتادا خارج کنند ولی بسیاری از مردم زخمی شده اند.

وزیر کشور مکزیک تاکید کرد که طوفان امانوئل هنوز فعال است، و احتمال رانش زمین در بسیاری از نقاط این منطقه وجود دارد.

زلزله ای به بزرگی پنج و سه دهم ریشتر استان فوکوشیما در ژاپن را لرزاند

زمین لرزه ای به بزرگی پنج و سه دهم در مقیاس ریشتر، بامداد جمعه به وقت محلی، استان فوکوشیما در شمال ژاپن را لرزاند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، موسسه لرزه نگاری آمریکا مرکز این زمین لرزه را در عمق ۲۲ کیلومتری زمین در ۱۷۷ کیلومتری شمال شرق توکیو به ثبت رسانده است.

طبق این گزارش، هشداری مبنی بر وقوع سونامی در منطقه اعلام نشده است.

در سال ۲۰۱۱ زمین لرزه ای با قدرت حدود ۹ ریشتر، شمال شرق ژاپن را لرزاند و علاوه بر وقوع سونامی سهمگین در منطقه، نیروگاه اتمی فوکوشیما آسیب دید و منجر به نشت مواد رادیو اکتیو از این نیروگاه شد.