نشست کشورهای عضو شورای امنیت درباره سوریه

وزرای خارجه آمریکا و روسیه روز یکشنبه اعلام کردند که بر سر طرحی درباره سلاح‌های شیمیایی سوریه به توافق رسیده‌اند و براساس این توافق سوریه یک هفته فرصت دارد تا جزئیات زرادخانه سلاح‌های شیمیایی خود را به کارشناسان سازمان ملل ارائه دهد. در این رابطه نمایندگان آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا و فرانسه ، پنج عضو دایم شورای امنیت، روز سه‌شنبه تشکیل جلسه دادند تا درباره پیش نویس قطعنامه مشترک آمریکا، فرانسه و بریتانیا در مورد چگونگی نابودی سلاح‌های شیمیایی سوریه با توجه به طرح روسیه مشورت کنند. قرار است این کشورها امروز چهارشنبه هم دیدار کنند.

پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد در نیویورک دیدار کرده‌اند تا درباره قطعنامه‌ای برای مهار تسلیحات شیمیایی سوریه مذاکره کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه این مذاکرات که روز سه‌شنبه ۱۷ اوت به مدت یک ساعت برگزار شده، قرار است امروز چهارشنبه هم ادامه یابد.

قطعنامه مورد بحث، گامی اساسی در اجرای طرح آمریکا و روسیه است که بر اساس آن، سوریه باید ذخایر تسلیحات شیمیایی خود را ظرف یک هفته اعلام کند و تا میانه سال آینده میلادی، یعنی تا ماه اردیبهشت آینده، آنها را منهدم کند.

با این حال به نظر می‌رسد تا همین جا هم اختلاف‌نظرهای ریشه‌ای بر سر انشای این قطعنامه وجود دارد.

آمریکا، بریتانیا و فرانسه می‌خواهند در این قطعنامه به اقدام نظامی هم اشاره شود ولی روسیه با آن مخالف است.

ایالات متحده و روسیه روز یکشنبه این هفته، درباره این طرح گام‌به‌گام امحای تسلیحات شیمیایی سوریه توافق کردند.

در روزهای پیش، آمریکا با متهم‌کردن حکومت سوریه به خاطر حمله شیمیایی روز ۲۱ اوت در حومه دمشق، می‌گفت که قصد دارد با حمله نظامی، امکان تکرار چنین حملاتی را در آینده بگیرد.

گزارش سازمان ملل متحد درباره این حمله شیمیایی که روز دوشنبه منتشر شد، تایید کرد که گاز اعصاب سارین در جریان حمله با راکت‌ها استفاده شده است. با این حال این گزارش حرفی درباره عامل این حمله نزده است.

آمریکا، بریتانیا و فرانسه می‌گویند این گزارش سازمان ملل متحد، به‌روشنی موضع آنان در مقصربودن نیروهای حکومتی سوریه را تقویت می‌کند چون فقط آنان قادر به اجرای چنین حمله‌ای بوده‌اند.

در همین حال سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، روز سه‌شنبه گفت که مسکو «دلایل جدی» دارد که این حمله، توسط نیروهای شورشی و برای تحریک جامعه جهانی صورت گرفته است.

بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه نیز می‌گوید نیروهای مخالف عامل حمله شیمیایی ۲۱ اوت هستند.

پیش از این روسیه و چین سه بار مانع تصویب قطعنامه‌های پیشنهادی کشورهای غربی در شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه بشار اسد شده‌اند. چهاردهم شهریور ماه نماینده آمریکا در سازمان ملل گفته بود که روسیه در قضیه سوریه، شورای امنیت را به گروگان گرفته است.