رفع فیلتر از فیسبوک در ایران، هم‌زمان با نشانه‌های بهبود رابطه ایران و آمریکا!

 در حالی که روز یک‌شنبه، اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی داشتن فیس‌بوک برخی چهره‌ی دولت روحانی را «اقدامی غیرقانونی» خواند، از نخستین ساعات شامگاه روز دوشنبه در تهران امکان استفاده از فیسبوک بدون استفاده از فیلترشکن فراهم شده است. هنوز مقام‌های رسمی در این مورد توضیحی نداده‌اند. این اتفاق در حالی رخ داده است که در روزهای اخیر نشانه‌هایی از بهبود روابط میان ایران و آمریکا دیده شده و منابع دیپلماتیک در دو کشور گفته‌اند که احتمال انجام مذاکرات مستقیم بسیار زیاد است. هرچند سخنگوی کاخ سفید روز گذشته گزارش‌های مربوط به دیدار اتفاقی باراک اوباما با حسن روحانی در حاشیه نشست سازمان ملل را تکذیب کرد و گفت که رییس جمهوری آمریکا برنامه‌ای برای دیدار با آقای روحانی ندارد.

 با وجود آن که هنوز برخی از کاربران در استفاده از فیسبوک با مشکل روبرو هستند اما بسیاری از کاربران گفته‌اند که بدون استفاده از فیلتر شکن وارد فیسبوک شده اند.

این اتفاق در حالی رخ داده است که در روزهای اخیر نشانه‌هایی از بهبود روابط میان ایران و آمریکا دیده شده و منابع دیپلماتیک در دو کشور گفته‌اند که احتمال انجام مذاکرات مستقیم میان ایران و آمریکا بسیار زیاد است.

صادق خرازی سفیر سابق ایران در سازمان ملل و سفیر ایران در فرانسه در دوران ریاست جمهوری محمد خاتمی با اشاره به رفع فیلتر فیس‌بوک گفت: جهان تکنولوژی و انفورماتیک مرز نمی‌شناسد و نمی‌شود با مقتضیات زندگی انسان انتزاعی برحورد کرد.

این نخستین توضیح یک چهره با نفوذ در ایران پس از رفع فیلتر از فیسبوک و توییتر است. اما نکته دیگری که در نوشته آقای خرازی دیده می شود این است که او این تحول را با توصیف «آغازی مبارک در شب فرخنده میلاد» توصیف کرده است.

اشاره آقای خرازی به این است که این اتفاق در شب تولد امام رضا، امام هشتم شیعیان انجام شده است که یک عید مذهبی مهم در میان مردم ایران و شیعیان جهان به حساب می‌آید.

به این ترتیب آقای خرازی بین آزادی فیسبوک و یک مناسبت رسمی در ایران نسبت برقرار کرده است. همچنین روز دوشنبه در سایت دیپلماسی ایرانی که زیر نظر آقای خرازی است مطلبی منتشر شده که طی آن گفته شده آیت الله خامنه ای مجوز انجام مذاکره با آمریکا را به حسن روحانی رییس جمهوری ایران داده است. این مطلب اگرچه طی یادداشتی به قلم حسین موسویان مذاکره کننده پیشین ایران در گفتگوهای هسته ای منتشر شده اما بعید است چنین مطلب حساسی بدون اجازه و اطلاع آقای خرازی منتشر شده باشد که دارای روابط نزدیکی با آیت الله خامنه ای ست.

نکته‌ی دیگر اینکه رفع فیلتر در ایران همچنین درست در همان روزی صورت گرفته است که دادگاه اروپا حکم تحریم شرکت کشتیرانی ایران و چند شرکت وابسته را لغو کرده است.

عمچنین این اقدام، درست یک روز پس از آن که باراک اوباما اعلام کرده با رییس جمهوری ایران نامه نگاری کرده اتفاق افتاده است.

همزمانی این اتفاقات این گمانه‌زنی را در میان ناظران مطرح کرده که رفع فیلتر از فیسبوک در ایران بخشی از برنامه بهبود روابط و گفتگو میان ایران و آمریکا است؛ هر چند در آخرین ساعات روز گذشته سخنگوی کاخ سفید گزارش‌های مربوط به دیدار اتفاقی باراک اوباما با حسن روحانی در حاشیه نشست سازمان ملل را تکذیب کرد و گفت که رییس جمهوری آمریکا برنامه‌ای برای دیدار با آقای روحانی ندارد. جی کارنی روز دوشنبه، ۲۵ شهریور، به خبرنگاران گفت: «در حال حاضر برنامه‌ای برای دیدار پرزیدنت اوباما و حسن روحانی در نشست هفته آینده مجمع عمومی سازمان ملل وجود ندارد.

در ماه‌های اخیر و همزمان با عضویت تعدادی از وزرا و مسئولان ارشد دولت حسن روحانی در فیس‌بوک و حضور دفتر آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در سایت توئیتر، احتمال رفع فیلتر آنها در ایران بیش از پیش مطرح شده بود، اما در نهایت روز گذشته اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی با بیان اینکه هنوز تصمیمی برای رفع فیلتر فیس‌بوک گرفته نشده، عضویت برخی از وزرای کابینه در شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس‌بوک را غیرقانونی خواند.