ورود رییس پلیس ایران به فیس بوک‌بازی کابینه روحانی! احمدی‌مقدم: کار غیرقانونی می‌کنند

پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، اعضای دولت یکی بعد از دیگری به شبکه‌های اجتماعی فیسبوک و توئیتر پیوستند. هرچند هیچ‌کدام از این صفحات و حساب‌های کاربری مقامات دولت ایران رسما تایید نشدند و گاه انتساب آنها به مقامات تکذیب هم شد، اما با این حال گروهی از محافظه کاران منتقد دولت در واکنش به این اقدام، این شبکه‌ها را «سرزمین مجازی دشمن» لقب دادند و به شدت به دولتمردانی که صفحات فیس‌بوک برای خود راه‌اندازی کرده بودند حمله کردند. در هر حال روز گذشته فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به پیوستن اعضای دولت به این شبکه‌های اجتماعی، نسبت به آن انتقاد کرد و گفت مجوز قانونی در این رابطه وجود ندارد.
اسماعیل احمدی مقدم، رییس پلیس ایران می‌گوید که برخی از دستگاههای دولتی از فیسبوک برای ارتباط با مخاطبان خارج از کشور استفاده می‌کنند، اما این تنها یک «توجیه» است و مجوز قانونی در این رابطه وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری فارس آقای احمدی مقدم گفت: کمیسیون‌های ویژه‌ای در شورای عالی فضای مجازی وجود دارند که به این موضوع رسیدگی می‌کنند. اما از همه اظهارنظرها تاکنون این گونه برداشت می شود که تغییر نظری در مورد رفع فیلتر فیسبوک بوجود نیامده است.

رییس پلیس ایران اضافه کرد که در جلسه اول شورای عالی فضای مجازی که با حضور حسن روحانی، رییس جمهور جدید ایران برگزار می‌شود، ممکن است این موضوع طرح و بررسی شود، اما تاکنون مقررات تغییر نکرده است.

وی خطاب به برخی وزرا و مقامات که به این شبکه‌ها پیوسته‌اند گفت: انتظار داریم این افراد نیز همانند مردم رفتار کنند.

اشاره آقای احمدی مقدم به استفاده گروهی از مقامات دولتی از سایت فیسبوک است که از چهار سال پیش دسترسی به آن از داخل ایران فیلتر شده است.

در همین حال پس از آنکه دولتی‌ها گفتند که سازمان‌های دولتی می‌توانند با ارائه درخواست به کمیته ۱۲ نفره فیلترینگ از قانون ممنوعیت مستثنا شوند، دبیر «کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه در اینترنت»، از گمانه‌زنی‌ها درباره رفع فیلتر از شبکه اجتماعی فیس‌بوک در ایران انتقاد کرد.

عبدالصمد خرم‌آبادی، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، به سایت نسیم‌آنلاین گفته که فیس‌بوک دارای «محتواهای مجرمانه زیادی» است که امکان تفکیک محتوای غیرمجرمانه از آن وجود ندارد.

آقای خرم‌آبادی افزوده است: «برخی مسئولان و حتی افراد غیرمسئول در حالی از رفع فیلترینگ این شبکه سخن می‌گویند که انگار از خطرات آن آگاه نیستند.»

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، فیس‌بوک را «از دو جهت دارای مشکل» دانسته و در توضیح این مشکلات گفته است: «اولا در این شبکه به دلیل گستردگی محتوای مجرمانه، امکان تفکیک بین محتوای مجرمانه و غیرمجرمانه وجود ندارد و دوما، این سایت به ابزاری برای جمع‌آوری اطلاعات توسط سازمان‌های جاسوسی آمریکایی و صهیونیستی بدل شده است.»

پیش از این، محمدرضا آقامیری، عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه، در گفتگویی با خبرگزاری مهر اعلام کرده بود که «رفع فیلتر مشروط» فیس‌بوک بررسی خواهد شد.

او گفته بود: «رفع فیلتر در درازمدت و با تفکیک محتوای مجرمانه از محتوای مفید این شبکه اجتماعی توسط نرم‌افزار فیلترینگ هوشمند میسر است.»
اما دبیرکارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه از مارک زاکربرگ، مالک فیس‌بوک به عنوان «چهارمین شخصیت تاثیرگذار صهیونیست» در جهان نام برده و گفته است: «اهمیت فیس‌بوک برای سازمان‌های امنیتی و جاسوسی کشورهای غربی بیشتر از سفارتخانه‌های آنان است.»

آقای خرم‌آبادی، اطلاعات شهروندان را «جزء اسرار مهم هر کشور» دانسته و افزوده است: «ارزش این اطلاعات کمتر از انبارهای مهمات نیست. شاید بتوان گفت اطلاعات یک یا چند شهروند به تنهایی ارزشی ندارد اما به طور حتم کسب اطلاعات جمع کثیری از مردم،‌ می‌تواند ضربه‌زننده باشد.»

در انتقادی دیگر خبرگزاری فارس نیز با انتقاد از حضور محمدجواد ظریف در شبکه اجتماعی فیس بوک نوشت: «نگاهی به سایت سفارت خانه‌های ایران در سایر کشور‌ها که چند ماهی است از لحاظ ظاهر سر و شکل منظمی گرفته مشخص می‌کند که این سایت‌ها هنوز علی اکبر صالحی را به عنوان وزیر امورخارجه معرفی می‌کنند و ظاهرا کسی از مسئولان مربوطه علاقه‌ای به بروز کردن اطلاعات این سایت‌ها ندارد.»

فارس در اظهاراتی کنایه‌آمیز افزوده که «نگاهی به برخی صفحات فیس بوکی منتسب به دولتی‌ها نیز نشان می‌دهد که برای گرداندن آن‌ها نیاز به صرف حداقل یک الی دو ساعت وقت در روز است که بدون شک برای یک وزیر و یا مسئول دولتی می‌تواند زمان ارزشمند باشد.»

در ماه‌های اخیر و همزمان با عضویت تعدادی از وزرا و مسئولان ارشد دولت حسن روحانی در فیس‌بوک و حضور دفتر آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در سایت توئیتر، احتمال رفع فیلتر آنها در ایران بیش از پیش مطرح می‌شود. غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه هفته گذشته در کنفرانس‌ خبری هفتگی خود، در پاسخ به این سوال که حالا که بسیاری از چهره‌های سیاسی و برخی وزرای کابینه در فیس‌بوک فعالیت دارند، آیا زمان رفع فیلترینگ این شبکه‌ اجتماعی پرمخاطب فرا نرسیده، گفته بود: اگر جرایم و مصادیق مجرمانه‌ی فیس‌بوک برطرف شود، رفع فیلترینگ ممکن است. با وجود این، آقای اژه‌ای تاکید کرده بود که مسئولیت این امر با کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه است و رفع فیلترینگ بعد از اقداماتی برای حذف محتوای مجرمانه ممکن خواهد بود. تعدادی از مسئولان امنیتی و سیاسی ایران پس از انتخابات سال ۱۳۸۸ ریاست جمهوری، از فیس‌بوک و توییتر به عنوان «ابزارهای جنگ نرم» که «براندازی نظام» را دنبال می‌کنند یاد می‌کنند. سایت فیس‌بوک با بیش از یک میلیارد عضو، بزرگترین شبکه اجتماعی اینترنتی جهان است که در سال ۸۸ در ایران فیلتر شد. میلیون‌ها ایرانی در سراسر جهان عضو سایت‌های فیس‌بوک و توییتر هستند.