رییس جمهور آمریکا تاکید کرد با حسن روحانی نامه‌هایی رد و بدل کرده است

باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا روز یکشنبه در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که با حسن روحانی رییس جمهور ایران نامه‌هایی رد و بدل کرده است. اوباما در مصاحبه با شبکه ABC افزود که رویکرد دولتش در قبال تسلیحات شیمیایی سوریه باید به ایران نشان دهد که برای یک رویارویی تسلیحاتی، پتانسیل حل مساله به شکل دیپلماتیک وجود دارد.رییس جمهوری آمریکا در عین حال گفت که ترجیح او برای حل مساله به شکل دیپلماتیک، به این معنا نیست که او به تهران حمله نمی‌کند. اوباما گفت ایرانیان می‌دانند که برنامه هسته‌ای، در مقایسه با تسلیحات شیمیایی سوریه، مساله بسیار بزرگتری برای آمریکا است. وی افزود که معتقد است حسن روحانی درک روشنی از وجود پتانسیل برای حل مساله هسته‌ای از راه دیپماتیک دارد.

باراک اوباما روز یکشنبه، ۲۴ شهریور، گفته است که به حسن روحانی نامه‌ای نوشته و رییس جمهوری ایران هم به این نامه پاسخ داده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای اوباما گفت: جمهوری اسلامی می‌داند که نگرانی آمریکا درباره تلاش‌های ایران برای دستیابی به سلاح هسته‌ای در مقایسه با تسلیحات شیمیایی سوریه، مساله‌ای بسیار بزرگتر است.

رییس جمهوری آمریکا اظهار داشت: حسن روحانی، رییس جمهوری ایران از ظرفیت دیپلماسی برای حل مناقشه هسته‌ای ایران آگاه است، ولی این مساله به صورت ناگهانی و «آسان حل نخواهد شد.»

وی جزییات بیشتری از نامه خود به حسن روحانی ارائه نکرده است.

آقای اوباما در همین زمینه گفته است:«به نظرم وقتی مجموعه‌ای از تهدید واقعی در زمینه استفاده از زور همراه با تلاش‌های جدی دیپلماتیک وجود داشته باشد، می‌توان به توافق دست یافت.»

باراک اوباما در ادامه‌ی گفتگوی خود تاکید کرد که ایرانیان می‌دانند که برنامه هسته‌ای آنها در مقایسه با تسلیحات شیمیایی سوریه، مساله بسیار بزرگتری برای آمریکا است.

وی همچنین اضافه کرد:«تهدیدی که یک ایران هسته ای علیه اسرائیل ایجاد خواهد کرد،‌ خطری بسیار نزدیکتر برای منافع اصلی ما است.»

رییس جمهوری آمریکا در پاسخ به این پرسش که آیا با حسن روحانی تماس گرفته، ضمن تایید تماس متقابل بین خود و رییس جمهوری ایران گفته است :«ما هنوز مستقیما با هم صحبت نکرد ایم.»

جرج استفانوپولوس، مجری برنامه شبکه «ای بی سی» از آقای اوباما پرسید که آیا این تماس از طریق نامه بوده است؟ رییس جمهوری آمریکا در پاسخ گفت:«بله.»

پیشتر محمدجواد ظریف در ۱۸ شهریور در پاسخ به پرسشی در خصوص مساله سوریه گفته بود: «پیام‌هایی بین ایران و آمریکا رد و بدل شده و اگر لازم باشد به همین روش ادامه می‌دهیم.»

وزیر خارجه ایران به جزییات پیام‌های رد و بدل شده میان تهران و واشینگتن و سطح آن اشاره‌ای نکرد،‌ ولی گفته بود:«فعلا قصدی برای مذاکره مستقیم با آمریکا در موضوع سوریه نداریم.»

رابطه ایران و آمریکا از سال ۱۳۵۸ و به دنبال اقامت شاه سابق ایران در آمریکا و هجوم گروهی در تهران به سفارت آمریکا تیره شد و این دو کشور اکنون روابط دیپلماتیک ندارند و ایران، این کشور را دشمن خود می‌داند. آیت‌الله خامنه‌ای دو سال پیش در دیدار با سران سه قوه و مسئولان جمهوری اسلامی در خصوص مذاکره با آمریکا گفته بود که مادامی که تحریم‌ها و تهدیدهای نظامی علیه ایران برداشته نشود، ایران با آمریکا مذاکره نخواهد کرد. با این حال رسانه‌های فاش کردند که در حین جنگ‌های ایالات متحده با عراق و افغانستان، در چندین نوبت جمهوری اسلامی با آمریکا مذاکره‌ی مستقیم داشته است. مقامات رسمی دو کشور هم این اخبار را تایید کردند.