اخبار کوتاه دوشنبه 25 شهریور (متن)

رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد با حسن روحانی نامه‌هایی رد و بدل کرده است

باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا روز یکشنبه، در یک مصاحبه تلویزیونی گفت که با حسن روحانی، رییس جمهور ایران نامه‌هائی رد و بدل کرده است. رییس جمهوری آمریکا در عین حال گفت، ترجیح او برای حل مساله به شکل دیپلماتیک، به این معنا نیست که او به تهران حمله نمی‌کند. اوباما گفت ایرانیان می‌دانند که برنامه هسته‌ای آنها، در مقایسه با تسلیحات شیمیایی سوریه، مساله بسیار بزرگتری برای آمریکا است. وی افزود که معتقد است، حسن روحانی درک روشنی از وجود پتانسیل، برای حل مساله هسته‌ای از راه دیپماتیک دارد.

—-

بریتانیا: ویلیام هیگ و محمد جواد ظریف در نیویورک دیدار می‌کنند

پس از اینکه وزیر امور خارجه ایران، از آمادگی حسن روحانی برای دیدار با ویلیام هیگ خبر داد، و نیز، بعد از آنکه دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، به قانون‌گذاران این کشور گفت که ما، پس از انتخابات ایران به‌ طرز مؤثری برای بهبود، روابط با ایران، اعلام آمادگی کرده‌ایم، روز گذشته وزارت امور خارجه بریتانیا اعلام کرد که وزیران خارجه دو کشور قرار است اواخر ماه سپتامبر در نیویورک دیدار کنند.

—-

حسن روحانی:

شایعات درباره فعالیت‌ اقتصادی سپاه را قبول ندارم

حسن روحانی رئیس جمهور ایران، روز دوشنبه، طی سخنانی در بیستمین مجمع سراسری فرماندهان و مسئولان سپاه، با تعریف و تمجید از عملکرد سپاه گفت: «شایعات» درباره فعالیت‌های اقتصادی این نیرو را قبول ندارد، و از سپاه میخواهد، به دولت در زمینه مقابله با تحریم‌ها و مبارزه با قاچاق کالا کمک کند.

رئیس جمهوری ایران با دفاع از عملکرد سه دهه گذشته سپاه پاسداران گفت: «سرمایه معنوی سپاه‌‌ همان است که او را محبوب دل‌ها قرار داده است».

حسن روحانی در سخنان خود از فرماندهان سپاه دعوت کرده، با بر عهده گرفتن «چند پروژه ملی»، به دولت، در زمینه مقابله با تحریم‌ها٬ گرانی‌ها و قاچاق کالا کمک کند.

—-

ساخت یک بند ویژه امنیتی در زندان بندرعباس و انتقال برخی از زندانیان سیاسی

یک منبع محلی به کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفته است که به تازگی در زندان مرکزی بندرعباس، یک بند امنیتی ساخته‌ شده و ۱۴زندانی سیاسی را به آنجا منتقل کرده‌اند.

به گفته این منبع، که این سازمان نامی از آن نبرده است، بند فوق، با همکاری وزارت اطلاعات احداث شده و دارای چند سلول‌ انفرادی است.

وب‌سایت این کمپین به نقل از این منبع خود نوشته است که روز جمعه اول شهریورماه ۱۳۹۲ با مراجعه تعدادی از نیروهای یگان ویژه زندان، ۱۴ زندانی سیاسی از بندهای مختلف این زندان، به این بند امنیتی منتقل شده‌اند.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر، نام ۱۲ تن از این زندانیان را به نقل از منبع خود: محمد رضا حسینی، ارژنگ داوودی، علی مرادی، حسن جوانی، چنگیز رضایی، شاکر بدعیان‌پور، احمد محمدی، محمد زیرکوهی، عبدالرئوف لشتغانی، محسن حاشیان، باقر دهقانی ومنصور زراعت‌کار، اعلام کرده است.

محجوب: ۲۰ هزار صفحه از اسناد تخلفات سازمان تامین اجتماعی ایران مفقود شد

علیرضا محجوب، رییس هیات تحقیق‌ و تفحص مجلس ایران از سازمان تامین اجتماعی، گفت: ۲۰ هزار صفحه از اسناد تحقیق ‌و تفحص دوره پیشین مجلس، از تخلفات سازمان تامین اجتماعی در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد مفقود شده است.

اظهارات اخیر آقای محجوب در شرایطی منتشر شده که در هفته‌های گذشته، رسانه‌های ایران، اتهامات مختلفی را در مورد خروج اسناد و اموال عمومی از دستگاه‌های دولتی، در زمان ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد منتشر کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران عمده تخلفاتی که در دوره‌ی نهم مجلس مورد تحقیق و تفحص قرار گرفته، مربوط به دوره مدیریت سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران بر سازمان تأمین اجتماعی است.

—-

فرمانده پیشین نیروی دریایی سپاه: جو ضد ایرانی در جهان عرب به خاطر حمایت ایران از بشار اسد افزایش یافته است

حسین علایی، فرمانده پیشین نیروی دریایی سپاه، طی سخنانی در موسسه «مطالعات دین و اقتصاد» گفت: متاسفأنه از زمانی که مسأله سوریه به وجود آمد، باعث شد که یک جوّ ضد ایرانی در بین برخی از مردم جهان عرب ایجاد شود.

علایی افزوده مردم جهان عرب از جمهوری اسلامی می‌پرسند: «شما معتقد به مردمسالاری هستید چرا از حکومت استبدادی سوریه حمایت می‌کنید؟»

این فرمانده سابق سپاه اضافه کرده: طرح این پرسش‌ها در سه سال اخیر «باعث شد، نفوذ ایران در افکار جهان عرب، تا حد زیادی کاهش پیدا کند.»

—-

مردم اراک بار دیگر دست به تجمع اعتراضی زدند

مردم اراک، بار دیگر در اعتراض به آلودگی‌های محیط‌ زیستی در شهرشان، در میدان شهدای این شهر تجمع کردند و خواهان رسیدگی مسئولان به وضعیت خطرناک محیط‌زیستی در این شهر شدند.

تجمع روز گذشته مردم اراک، سیزدهمین اعتراض جمعی آنان در ظرف ماه‌های گذشته بود.

در اراک ۶۰۰ واحد صنعتی فعال هست که گفته می‌شود، بیش از نیمی از آنها، از جمله «نیروگاه حرارتی شازند» آلوده‌کننده محیط ‌زیست و مشخصاً هوای این شهر است.

نیروگاه شازند که در ۱۸ کیلومتری اراک واقع است، با سوخت مازوت کار می‌کند. دولت‌ بارها گفته است که از ادامه کار این نیروگاه با این سوخت جلوگیری خواهد کرد. وعده‌ای که تا کنون محقق نشده است.

به گفته محمد آصفری، نماینده مردم اراک در مجلس، از ۳۶۵ روز سال، ۲۵۰ روز، هوای شهر اراک آلوده است.

—-

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس: دولت با کسری۱۰۰ هزار میلیاردی مواجه است

حسین امیری خامکانی، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس، گفت: دولت برای پرداخت یارانه‌ها، با کسری ۱۰۰ هزار ملیارد تومانی مواجه است.

پیش از این اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی و محمدباقر نوبخت، معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهوری، کسری بودجه دولت را بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان ارزیابی کرده بودند.

گفتنی است با تصویب اصلاح بودجه ۹۲ که دولت حسن روحانی تهیه کرده، درآمدهای پیش‌بینی شده دولت به ۱۴۰ هزار میلیارد تومان، کاهش می‌یابد.

اگر لایحه اصلاحیه بودجه دولت یازدهم در مجلس تصویب شود، بودجه سال ۹۲، به ارقام بودجه سال گذشته نزدیک می‌شود، که‌‌ همان بودجه نیز با کسری ۵۴هزار میلیارد تومانی روبرو شد.

—-

وزیر نیرو: برق گران می‌شود

به گزارش خبرگزاری کار ایران، حمید چیت‌چیان، وزیر نیروی دولت روحانی، علت افزایش قیمت برق را قانون هدفمندی یارانه‌ها و بودجه تصویبی دولت عنوان کرد.

چیت‌چیان در رابطه با افزایش قیمت برق و بودجه‌ای که تصویب شده است، به ایلنا گفت: بر اساس قانون بودجه، وزارت نیرو می‌توانست از تیرماه سال جاری نسبت به افزایش قیمت برق اقدام کند، که این اتفاق در دولت دهم نیفتاد، و قیمت برق فعلا نسبت به قانون، افزایشی نیافته است.

وی افزود: اما دولت یازدهم باید کار مانده‌ی دولت پیشین را تکمیل کند، و ناگزیر از گران کردن برق است.

—-

مرکز آمار ایران: رشد اقتصادی سال گذشته منفی ۵.۴ درصد بوده است

مرکز آمار ایران جدولی منتشر کرده که در آن رشد اقتصادی ایران را از سال ۱۳۷۱ تا سال ۱۳۹۱ نشان می دهد.

این آمار نشان می دهد که رشد اقتصادی وضعیتی نامتعادلی داشته است، به گونه‌ای که بعد از افت اقتصاد ایران در سال ۱۳۸۷ دوباره رشد اقتصادی در سال ۱۳۸۸ به بالای ۳ درصد می رسد، ولی سال بعد از آن، یعنی سال ۱۳۸۹، این رشد دو برابر شده و به بالای ۶ درصد رسیده است، هر چند در سال ۱۳۹۰ دوباره این رشد نصف شده است.

در سال‌های اخیر؛ ایران درآمدهای نفتی بالایی داشت، که به عقیده کارشناسان نتوانست از این فرصت تاریخی استفاده کند و با کاهش قدرت خرید خانوارها، کاهش تولید و کاهش سرمایه گذاری، رشد اقتصادی ایران منفی شده است.

—-

بیش از سه هزار و ۶۰۰ ایرانی در سال ۹۱ خودکشی کردند

محمود خدا دوست، رییس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی ایران گفت: در سال گذشته، سه هزار و ۶۴۰ مرگ مشکوک به خودکشی در کشور روی داد، که از این تعداد دو هزار و ۵۳۰ مرد، و یک هزار و ۱۱۰ تن زن بودند.

رییس مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی ایران گفت: در سال گذشته نزدیک به پنجاه درصد، از موارد خودکشی به شیوه حلق‌آویز بود.

به گفته وی بیشترین خودکشی‌ها در سال گذشته در گروه سنی ۱۸ تا ۲۴ سال ثبت شده، که ۲۸.۲ درصد از کل موارد خودکشی این سال‌ها را در برمی‌گیرد.

—–

یک نماینده مجلس: ۶۰ درصد مواد اولیه دارو‌ها چینی و هندی است

حمیدرضا عزیزی‌٬ عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفته که ۷۰ درصد مواد اولیه ۹۰ درصد دارو‌ها در ایران٬ چینی و هندی است.

وی افزود؛ تنها ۱۰ درصد دارو‌ها در ایران «بومی» است و واردات مواد اولیه دارو از کشورهایی مانند هند و چین به صنعت دارو لطمه می‌زند.

قیمت دارو در ایران طی یک سال گذشته در پی محدودیت واردات٬ افزایش سرسام‌آوری داشته به طوری که هزینه دارو و درمان بیش از هفت درصد خانوار‌های ایرانی را به زیر خط فقر برده است.

—-

علی جنتی: ۶۰ درصد تهرانی‌ها از ماهواره استفاده می‌کنند

علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران گفت: ۶۰ درصد مردم تهران از ماهواره استفاده می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری مهر، جنتی در دیدار با آیت‌الله حسین نوری همدانی، یکی از مراجع تقلید شیعه گفت: امروز امکان دسترسی آزاد به اطلاعات، ماهواره‌ها و اینترنت، سبک زندگی مردم را تحت تاثیر خود قرار داده است.

به گفته او، با وجود جمع‌آوری مقطعی ماهواره‌ها، در مدت زمان اندکی دوباره شاهد استفاده آن هستیم.

جنتی گفته است: یکی از منابع اصلی الگوهای ضد اسلامی و غلط ،همین ماهواره‌ها، سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی هستند.

استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای در ایران ممنوع است و تلاش پلیس با وجود هجوم به خانه‌های مردم برای توقف استفاده از آن، تا کنون بی‌نتیجه مانده است.

براساس برخی گزارش‌ها در حال حاضر بیش از ۵۰ درصد مردم ایران از ماهواره استفاده می‌کنند، که این مساله باعث نگرانی مقام‌های جمهوری اسلامی شده است.

—-

ورود رییس پلیس ایران به فیس بوک‌بازی کابینه روحانی! احمدی‌مقدم: کار غیرقانونی می‌کنند

پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، اعضای دولت یکی بعد از دیگری، به شبکه‌های اجتماعی فیسبوک و توئیتر پیوستند. و حال گروهی از محافظه کارانِ منتقدِ دولت، در واکنش به این اقدام، این شبکه‌ها را «سرزمین مجازیِ دشمن» لقب داده، و به شدت به دولتمردانی که صفحات فیسبوک برای خود راه‌اندازی کرده بودند، حمله می کنند. در هر حال روز گذشته، فرمانده نیروی انتظامی، با انتقاد از پیوستن اعضای دولت به این شبکه‌های اجتماعی گفت: مجوز قانونی در این رابطه وجود ندارد.
—-

رهبران کشورهای جهان از توافق روسیه و آمریکا درباره‌ی از بین بردن سلاح‌های شیمیایی سوریه تمجید کردند

رهبران کشورهای جهان، از توافق روسیه و آمریکا، در باره از بین بردن سلاح‌های شیمیایی سوریه تمجید کردند. جان کری، وزیر خارجه آمریکا و سرگئی لاوروف، همتای روسی‌اش، این توافق را روز شنبه اعلام کردند. در همین راستا دولت چین می‌گوید، این توافق می‌تواند به رسیدن بحران سوریه به آرامش کمک کند، و مشکل سلاح‌های شیمیایی را رفع سازد. نبیل العربی، رییس اتحادیه عرب نیز آن را گامی نزیکتر، به راه حل سیاسی خواند. در همین حال، وزیر آشتی ملی حکومت سوریه، توافق بین روسیه و آمریکا بر سر کنترل تسلیحات شیمیایی سوریه را، پیروزی برای این کشور خوانده است.

—-

تحولات 48 ساعت ترکیه وسوریه

درخواست اتئلاف ملی سوریه، از جامعه جهانی، برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع در سوریه، جهت حفاظت از جان غیر نظامیان در برابر حملات رژیم اسد، ادامه دیپلماسی دولت ترکیه با کشورهای غربی در ارتباط با سوریه، لزوم اتخاذ تدابیر بازدارنده در قبال رژیم اسد، و آغاز دور جدیدی از نا آرامی ها در ترکیه در اعتراض به سیاست‌های دولت آقای اردوغان.

—-

دستگیری یکی از رهبران افغانستان

وزارت کشور افغانستان، امروز دوشنبه اعلام کرد، قاری نعیم، یکی از فرمانده‌هان سرشناس طالبان، که مدیریت یک گروه صد نفری طالبان را، در ولایت (بغلان) بعهده داشت، ازسوی سازمان امنیت این وزارتخانه دستگیر شده است.

ولایت (بغلان)، ازجمله ولایت‌های ناامن افغانستان محسوب می شود که نیروهای مسلح طالبان، در آن حضور گسترده دارند.

یک رشته بمب‌گذاری در عراق، ده‌ها کشته بر جای گذاشت

موج جدیدی از بمب گذاری در چندین شهر عراق، دست‌کم ۴۰ کشته به جای گذاشت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در اغلب این حمله‌ها، محله‌های شیعه نشین مورد هدف قرار گرفته‌اند.

مرگبارترین حمله در شهر (حِلّه)، در جنوب بغداد روی داد که پس از انفجار دو خودروی بمب‌گذاری شده، دست کم ۱۵ نفر جان باختند.

پلیس عراق می‌گوید: در شهر (حِلّه)، که در ۹۵ کیلومتری بغداد قرار دارد، دو خودروی بمب‌گذاری شده، همزمان در نزدیکی یکی از شلوغ ترین بازارهای شهر منفجر شدند.

پیش از این حملات، بمب‌های دیگری نیز در بغداد، بصره، ناصریه و کربلا منفجر شدند.

—–

حملات مسلحانه به نیروهای امنیتی مصر

به گزارش رسانه های مصری، افراد مسلح نا‌شناس، صبح امروز به یک اتوبوس حامل نیروهای امنیتی مصر، در منطقه (الوادی الاخضر) واقع در شرق شهر (العَریش) در استان (سینای شمالی) حمله کردند. در این حمله افراد مسلح، به شدت به سمت این اتوبوس تیراندازی کرده، و یک تن را کشته، و هشت تن دیگر را زخمی کردند.

—-

درگیری‌های ارتش فیلیپین با شورشیان اسلامگرا، ۵۰ تن کشته بر جای گذاشت

در درگیری‌های روزهای اخیرِ ارتش فیلیپین، با شورشیان اسلامگرا در جنوب این کشور، دست‌کم ۵۰ تن کشته شده‌ است.

به گزارش یورو نیوز، هم اکنون در این مناطق مقررات منع آمد و رفت بر قرار شده، و گفته می‌شود که شورشیان، ۱۰۰ نفر را به گروگان گرفته‌اند.

رییس جمهوری فیلیپین، ابراز امیدواری کرده است که بحران به زودی خاتمه یابد.

شورشیان اسلامگرای موسوم به جبهه آزادی‌بخش ملی (مورو)، چندین سال است که با دولت فیلیپین، در مناطق جنوبی این کشور درگیر هستند.

این درگیری‌ها در دهه 60 میلادی آغاز شد؛ هنگامی که اقلیت مسلمان (مورو)، در جنوب این کشور برای استقلال شروع به مبارزه کردند.

—–

تظاهرات در مونترال در مخالفت با طرح منع استفاده از نشانه‌های مذهبی

مونترال کانادا، صحنه تظاهرات هزاران نفر معترض، به طرح قانون منع استفاده از نشانه‌های مذهبی، توسط کارمندان دولتی بوده است.

بر اساس این طرح و در صورتِ تصویبِ آن در ایالت کِبِک، کارکنان دولتی حق استفاده از نشان‌های مذهبی در این ایالت را نخواهند داشت.

بسیاری از شرکت‌ کنندگان در تظاهراتِ مونترال، در اعتراض به این طرح، لباسهای مذهبی پوشیده بودند.

بر اساسِ این قانون، که پیش و بعد از تصویب بحث برانگیز بوده است، استفاده از مظاهر مذهبی مانند حجابِ اسلامی، کلاهِ کوچکِ مخصوصِ یهودیان، و یا انداختنِ صلیبِ بزرگ بر گردن، و چیزهایی شبیه آن ممنوع است.

—–

۴۷ کارگر در ریزش معدنی در افغانستان، کشته و زخمی شد

صبح روز یکشنبه، در اثر ریزش معدنی در منطقه سمنگان، در شمال غرب افغانستان، ۲۷ کارگر کشته، و ۲۰ تن دیگر زخمی شدند.

به گزارش منابع خبری محلی از افغانستان، در این حادثه که در معدن (آبخورک) رخ داده است، ۵۰ کارگر در زیر آوار مانده بودند، که بیش از نیمی از آنها کشته شدند.

محمد‌صادق عزیز، یکی از مقام‌های استانی سمنگان به آژانس خبری شینهوا گفت: عملیات نجات پایان یافته، و ماموران، اجسادِ ۲۷ کارگر را بیرون کشیده‌اند.

در همین حال حامد کرزی، رییس جمهوری افغانستان، با صدور بیانیه‌ای به وزارت معادن دستور داد، هیاتی بلندپایه به محلِ رویداد اعزام کند، تا وضعیت را از نزدیک بررسی، و به آسیب دیدگان کمک کند.

—-

هند یک موشک دوربرد با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را با موفقیت آزمایش کرد

هند بامداد یکشنبه، یک موشک دوربرد بالیستیک، با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای را با موفقیت آزمایش کرد.

این موشک قاره‌ پیما، حدود ۵۰ تن وزن دارد، قطر آن ۲ متر، و ارتفاع آن ۱۷ و نیم متر است.

گزارش‌ها حاکی ست، آزمایش‌های مقدماتی این موشک، تا اوایل سال ۲۰۱۴ انجام می‌گیرد و پس از آن، در پی چند پرواز آزمایشی دیگر، قرار است تولید انبوه این موشک در هند آغاز شود.

—-

پیروزی متحدان انتخابات محلی باواریا

در انتخابات محلی (باواریا)، بزرگترین استان آلمان، متحدان محافظه‌ کار آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، اکثریت مطلق کرسی‌ها در مجلس را به دست آورده‌اند.

پیروزی این تشکل سیاسی در باواریا، که بنا به نتایج اولیه اعلام شده در تلویزیون آلمان، ۴۹ درصد آرا را به خود اختصاص داده، حاکی از قوت متحدان محافظه‌کار آنگلا مرکل، در انتخابات فدرال هفته آینده است.

به این ترتیب اتحادیه اجتماعی مسیحی، با تحکیم جایگاه خود در این استان جنوبی، بر سر قدرت آلمان می‌ماند. باواریا طی ۵۶ سال اخیر تحت کنترل این اتحادیه بوده است.