وزیر اطلاعات: اعضای مجاهدین خلق می‌توانند به‌طور «مشروط» به کشور بازگردند

در پی حمله‌ی روز دهم شهریور ماه به کمپ «اشرف» محل استقرار سابق اعضای مجاهدین خلق، و کشته و زخمی شدن ده‌ها تن، محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران ضمن آنکه این را کار مردم عراق دانست و آن را تبریک گفت، اعلام کرد اعضای سازمان مجاهدین «اگر دستشان به خون انسانی آلوده نیست» می‌توانند به کشور بازگردند. علی سعیدی، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در سپاه هم با اشاره به حمله به «اشرف»، گفت که «مردم عراق انتقام تاریخی خود را از جریان نفاق گرفتند.» سازمان مجاهدین خلق، جمهوری اسلامی و دولت عراق را مسئول انجام این حمله می‌داند.
محمود علوی٬ وزیر اطلاعات ایران تخلیه پایگاه «اشرف» را به مردم ایران و عراق تبریک گفت و افزود اعضای سازمان مجاهدین «اگر دستشان به خون انسانی آلوده نیست» می‌توانند به کشور بازگردند.
آقای علوی روز پنج‌شنبه (۲۱ شهریورماه) در این خصوص گفت: «آنهایی که سال‌ها زندگی را در دربدری، آوارگی و حصر فکری تجربه کردند اکنون به عقل خود مراجعه کنند و در صورتی که دست آن‌ها به خون انسانی آلوده نیست از گذشت ملت ایران استفاده کنند و به آغوش ملت مسلمان ایران بازگردند.»
وزیر اطلاعات ایران همچنین این حمله را کار مردم عراق دانست و آن را به مردم ایران تبریک گفت.
در همین رابطه علی سعیدی٬ نماینده رهبر نظام در سپاه پاسداران هم با اشاره به حمله به «اشرف» آن را به مردم عراق نسبت داده و گفت که «مردم عراق انتقام تاریخی خود را از جریان نفاق گرفتند.»
سعیدی افزوده حمله چندی پیش به «کمپ اشرف» بخشی از «انتقام» مردم عراق از سازمان مجاهدین خلق بود که این مجموعه را «با یک خسارت قابل توجهی مواجه» کرد.
علی سعیدی در باره‌ی مسعود رجوی هم گفته است: «رجوی رفتار بسیار مبهمی دارد. این‌گونه موارد قبلا هم بوده است. مدتی پنهان می‌شد و سپس ظهور و بروز پیدا می‌کرد و خیلی روشن نیست چه سرنوشتی پیدا کرده است.»
در رویدادی دیگر خبرگزاری آسوشیتدپرس از قول مقامات عراقی نوشت که ۴۲ عضو باقی‌‌مانده سازمان در اردوگاه اشرف، این مجموعه را ترک کردند.
سازمان مجاهدین خلق هم این خبر را تایید کرده‌ و محمد محدثین، از اعضای عالی‌رتبه این شورا گفته است مریم رجوی، رییس شورا، از اعضای باقی‌مانده سازمان مجاهدین خلق خواست اردوگاه اشرف را ترک کنند.
محمد بختیار، روزنامه‌‌نگار در بغداد نیز ضمن تایید این خبر گفت که این اعضای باقی‌‌مانده، طبق توافق با دولت عراق این اردوگاه را ترک کردند.
در روزهای گذشته دولت عراق از باقی‌مانده اعضای مجاهدین خلق که در اردوگاه اشرف مستقر بودند، خواسته بود این مکان را ترک کرده و به اردوگاه لیبرتی بروند.
وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای از دولت عراق به‌خاطر آن‌چه که «تلاش‌های صادقانه» این کشور در بستن اردوگاه اشرف نامید تشکر کرد.
وزارت امور خارجه ایران در این بیانیه گفته است که جمهوری اسلامی پیش از این در چندین نوبت به نماینده سازمان ملل متحد در عراق در مورد تداوم حضور اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران در اردوگاه اشرف و «ماجراجویی‌های آنها» هشدار داده بود.
این وزارتخانه همچنین از «اتهام‌زنی» سازمان مجاهدین خلق و پشتیبانانش نوشته و آن را «نمونه‌ای از توطئه‌ها و ماجراجویی آنان» عنوان کرده است.
روز یک‌شنبه، دهم شهریور ماه گروهی به نام «انتفاضه شعبانیه» به کمپ اشرف، پایگاه سابق استقرار مجاهدین خلق در بغداد حمله کردند و دست‌کم ۵۰ عضو این سازمان را به قتل رساندند. از نیروی «قدس» سپاه پاسداران به عنوان یکی از عوامل پشت پرده این حمله خون‌بار به این کمپ نام برده می‌شود. مسعود رجوی٬ رهبر سازمان مجاهدین خلق که سال‌هاست از سرنوشت وی هیچ اطلاعی در دست نیست٬ تاکنون واکنشی به این حمله نشان نداده که همین موضوع منجر به واکنش حسین سلامی٬ جانشین فرمانده سپاه شد که پس از این حمله گفت: رجوی یا کشته شده و یا قادر به توجیه «اشتباهاتش» نیست.

تلویزیون ایران فردا