روحانی :ایران آمادگی دارد در زمینه مسائل منطقه، فعالیت موثری را آغاز کند

روحانی در دیدار با همتای چینی خود: ایران آمادگی دارد در زمینه مسائل منطقه، فعالیت موثری را آغاز کند

حسن روحانی،رییس جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در اجلاس شانگهای به بیشکک پایتخت قرقیزستان سفر کرده است، بعد از ظهر روز پنجشنبه، با «شی جین پینگ» رییس‌جمهور چین دیدار و گفتگو کرد. روحانی همکاری اقتصادی دو کشور را بسیار خوب خواند و خواستار ارتقای این همکاری‌ها شد. وی در این دیدار بر صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران تاکید ورزید و گفت ایران خواستار اجرای حقوق قانونیش در چارچوب معاهدات منع گسترش سلاح های هسته ای « ان پی تی » است. روحانی همچنین در این دیدار گفت که ایران آمادگی دارد که در زمینه مسائل منطقه به ویژه بحران سوریه فعالیت موثر و سازنده‌ای را آغاز کند. حسن روحانی امروز جمعه نیز با ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه دیدار و گفتگو می‌کند.
حسن روحانی، رییس جمهوری ایران با شی جین پینگ، همتای چینی خود در شهر بیشکک و در حاشیه نشست سران شورای همکاری شانگهای دیدار و گفتگو کرد.
پایگاه اطلاع رسانی رییس جمهوری ایران روز پنجشنبه ۲۱ شهریور، گزارش داد که آقای روحانی در این دیدار با تاکید بر اشتراک نظر تهران و پکن گفت که ایران آمادگی دارد که در زمینه مسائل منطقه به ویژه بحران سوریه فعالیت موثر و سازنده‌ای را آغاز کند.
آقای روحانی که به دعوت رییس جمهوری قرقیزستان برای شرکت در اجلاس سران گروه شانگهای به بیشکک پایتخت این کشور سفر کرده، همچنین تاکید کرد که دولت و ملت ایران خواستار اعمال حقوق قانونی خود در چارچوب معاهدات ان.پی. تی است.
همچنین خبرگزاری رسمی چین، شین‌هوا گزارش داد که آقای شی در دیدارش با آقای روحانی تاکید کرده است که جمهوری خلق چین تلاش‌های سازنده‌ای برای پیشبرد مذاکرات هسته‌‎ای ایران انجام خواهد داد.
رییس جمهور چین گفت که حق قانونی ایران در پرونده هسته‌ای باید محترم شمرده شود و راه حل این پرونده باید فقط از راه گفتگو و مذاکره انجام شود.
آقای روحانی در نخستین روز سفر دو روزه اش به بیشکک، همچنین با المازبک آتمبایف، رییس جمهور قرقیزستان و نورسلطان نظربایف، رییس جمهور قزاقستان دیدار و گفتگو کرد. این نخستین سفر خارجی آقای روحانی به عنوان رییس جمهور ایران است.
محمد محمدی گلپایگانی، رییس دفتر رهبر ایران آقای روحانی را هنگام ترک تهران به مقصد بیشکک بدرقه کرد
در شرایط کنونی و با توجه به بحران سوریه، حضور روسای جمهوری روسیه و چین در نشست شانگهای، نخستین سفر خارجی حسن روحانی، به عنوان رییس جمهوری ایران را به سفری مهم تبدیل کرده است.
نشست سران شورای همکاری سازمان شانگهای پنجشنبه ۱۲ و جمعه ۱۳ سپتامبر در شهر بیشکک پایتخت قرقیزستان برگزار می‌شود.
دراین اجلاس مقامات ارشد روسیه، چین، ازبکستان، تاجیکستان، قزاقستان و قیرقیزستان به عنوان اعضای اصلی سازمان شرکت دارند و کشورهای ایران، پاکستان، مغولستان، افغانستان و هند اعضای ناظر این سازمان هستند.
اعلام شده که مساله خروج نیروهای خارجی در سال ۲۰۱۴ از افغانستان از موضوع‌های مورد بحث سران در نشست بیشکک خواهد بود.
سابقه پایه گذاری سازمان همکاری شانگهای به اجلاس سران کشورهای روسیه، چین، تاجیکستان، قزاقستان و قیرقیزستان باز می گردد که در سال ۱۹۹۶ در شهر شانگهای چین برگزار شد و با امضای معاهده ای برای تعمیق اعتماد نظامی در مرزهای منطقه نهادی موسوم به «گروه پنج» را تاسیس کرد. در سال ۲۰۰۱، با پیوستن ازبکستان، گروه پنج نام خود را به سازمان همکاری شانگهای تغییر داد و در سال ۲۰۰۵، ایران نیز همراه با هند و پاکستان به عنوان اعضای ناظر این سازمان پذیرفته شدند. سازمان همکاری شانگهای تقویت امنیت منطقه ای، مقابله با تجزیه طلبی قومی و جلوگیری از افراط گرایی مذهبی را از جمله اهداف اصلی خود اعلام کرده اما بیانیه ها و اقدامات این سازمان در چند سال پس از تاسیس نشان می دهد که یکی از هدف‌های اصلی، تلاش برای ممانعت از نفوذ غرب، به خصوص آمریکا در منطقه بوده است. در ماه مه سال ۲۰۰۶، برخی رسانه های خبری منطقه گزارش کردند که ایران خواستار عضویت کامل در سازمان همکاری شانگهای شده است اما این درخواست با استقبال سایر اعضا مواجه نشد. محمود احمدی نژاد نیز چندین بار در نشست شانگهای شرکت کرد و در سال ۲۰۰۸ ضمن ابراز تمایل مجدد به گسترش روابط تجاری و اقتصادی با اعضای سازمان شانگهای، پیشنهاد داد که این سازمان با تاسیس یک بانک مشترک، پول واحدی را برای انجام معاملات بین کشورهای عضو به جریان اندازد.

تلویزیون ایران فردا