خانه سینما پس از دو سال مناقشه در «روز ملی سینما» بازگشایی شد

سرانجام پس از مدت‌ها کشمکش و اختلاف سینماگران مستقل با مسئولان وزارت ارشاد دولت‌های نهم و دهم، خانه سینما همزمان با ۲۱ شهریورماه روز ملی سینما در ایران با حضور جمع کثیری از اهالی سینما و حجت‌الله ایوبی، رییس جدید سازمان سینمایی بازگشایی شد. در بازگشایی خانه سینما، سینماگرانی چون بهمن فرمان‌آرا، رخشان بنی‌اعتماد، رضا میرکریمی، کیومرث پوراحمد شرکت داشتند. جمال شورجه و حبیب‌الله کاسه‌ساز نیز از مهم‌ترین سینماگران طیف مخالف خانه سینما بودند که در این مراسم حاضر شدند ولی در میانه صحبت‌های رییس سازمان سینمایی محل خانه سینما را به نشانه اعتراض ترک کردند.
روز گذشته و همزمان با «روز ملی سینما»، خانه سینما با حضور حجت‌الله ایوبی، رییس جدید سازمان سینمایی بازگشایی شد.
به‌گزارش منابع خبری ایران، ایوبی در نخستین نشست رسانه‌ای خود با اعلام این‌که از روز ۲۱ شهریور ماه با حکم علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت‌های این نهاد صنفی قانونی و رسمی خواهد بود، گفت: خانه سینما منحل نشده بود بلکه در دولت قبل وزارت ارشاد آن را تعطیل کرده بود.
وی افزود: وقتی نهادی ثبت می‌شود، دیگر یک شخصیت حقوقی است که وزارت ارشاد به هیچ‌وجه نمی‌تواند آن را منحل کند.
رییس سازمان سینمایی ایران مساله خانه سینما را خار کوچکی دانست که به‌گفته وی هم مانع حرکت سینما شد و هم مانعی برای مدیریت سینمایی بود.
وی بازگشایی خانه سینما را بسیار مهم خواند و گفت: این مجموعه به‌عنوان یک مشاور خوب، اصناف مختلف را کنار هم جمع کرده و به مدیریت کمک می‌کنند.
ایوبی همچنین تأکید کرد که فعالیت خانه سینما بر اساس توافق‌های قبلی با مسئولان پیشین وزارت ارشاد پیش خواهد رفت و این نهاد با برگزاری مجمع عمومی خود اساسنامه آن را اصلاح کرده و هیات مدیره جدید را انتخاب خواهد کرد.
در بازگشایی خانه سینما، سینماگرانی چون بهمن فرمان‌آرا، رخشان بنی‌اعتماد، رضا میرکریمی، کیومرث پوراحمد، گلاب آدینه، امین تارخ، محمدعلی سجادی، علی‌رضا داوودنژاد، فرشته طائرپور، گوهر خیراندیش، جهانگیر کوثری، مهتاب کرامتی، نورالدین زرین‌کلک، داریوش فرهنگ، آتیلا پسیانی، رضا کیانیان، مازیار میری و برخی دیگر از چهره‌های مطرح شرکت داشتند.
جمال شورجه و حبیب‌الله کاسه‌ساز نیز از مهم‌ترین سینماگران طیف مخالف خانه سینما بودند که در این مراسم حاضر شدند ولی در میانه صحبت‌های رییس سازمان سینمایی محل خانه سینما را به نشانه اعتراض ترک کردند.
اعتراض آنها ظاهرا واکنشی بوده به اظهارات حجت‌الله ایوبی که در آن، مسئول تازه سینمای ایران از لزوم برگزاری مجمع عمومی آینده خانه سینما بر مبنای اساسنامه فعلی خانه سینما خبر داده است. نکته‌ای که در سال‌های اخیر همواره محل مناقشه پیرامون فعالیت نهاد صنفی سینماگران ایرانی بوده و وزارت ارشاد دولت محمود احمدی‌نژاد با ایراد از همین اساسنامه دستور به تعطیلی خانه سینما داد.
با این اظهارات حجت‌الله ایوبی، عملا سازمان سینمایی در مناقشه خانه سینما به شکل قابل توجهی طرف سینماگران حاضر در این نهاد را گرفته است.
همین نکته نیز باعث واکنش شدید طیف سینماگران مخالف شد، به گونه‌ای که جامعه صنفی تهیه‌کنندگان، شامل جمعی از تهیه‌کنندگان منتقد خانه سینما، در بیانیه‌ای که ساعاتی بعد از بازگشایی خانه سینما منتشر کردند به شدیدترین شکل ممکن از تصمیم حجت‌الله ایوبی انتقاد کردند.
آنها در بیانیه خود نوشته‌اند: «بوی تعفن دو رویی تمام فضای سینما را برداشته است و تسخیرکنندگان بیست و چندساله سینما، چون اختاپوس بر ساختمان پوسیده خانه سینما چنگ انداخته‌اند».
این بیانیه شدیداللحن نشان می‌دهد که مدیریت جدید سینمای ایران احتمالا در ماه‌های آینده با مخالفت‌های شدیدی از جانب این طیف از سینماگران روبرو خواهد شد.
خانه سینما در ایران نهادی صنفی با بیش از پنج هزار عضو است که با بالا گرفتن اختلاف‌های مسئولان آن با وزارت ارشاد، در دی‌ماه سال ۱۳۹۰ از سوی وزارت ارشاد تعطیل و سپس منحل شد. در روزهای پایان ریاست جمهوری احمدی‌نژاد، رییس دولت دستور بازگشایی خانه سینما را صادر کرد که این دستور مورد موافقت متولیان سینمایی وزارت ارشاد قرار نگرفت