وزیر خارجه آمریکا: تحویل سلاح‌های سوریه نمی‌تواند سی روز به طول بیانجامد

بشار اسد، رییس جمهوری سوریه روز گذشته در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی روسیه، ضمن اینکه موافقت کرد تسلیحات شیمیایی کشورش را تحت نظارت بین‌المللی قرار دهد، از پیوستن دمشق به معاهده منع جنگ‌افزارهای شیمیایی هم خبر داد،‌ اما در عین حال گفت که یک ماه پس از پیوستن به این کنوانسیون، انتقال سلاح‌های شیمیایی خود را آغاز خواهد کرد. در همین حال جان کری، وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با همتای روس خود در واکنش به گفته‌های بشار اسد درباره سلاح‌های شیمیایی گفت تحویل سلاح‌های سوریه نمی‌تواند سی روز به طول بیانجامد.
سازمان ملل متحد روز پنجشنبه اعلام کرد که سوریه مدارک خود را برای پیوستن به معاهده منع جنگ‌افزارهای شیمیایی فرستاده است که نخستین گام برای پیوستن به این معاهده است.
به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، فرحان حق معاون سخنگوی سازمان ملل گفته است که نامه حکومت سوریه به جریان افتاده و در مرحله ترجمه است.
درخواست دمشق دو روز پس از آن فرستاده می‌شود که این کشور پذیرفت تا معاهده بین‌المللی منع جنگ‌افزارهای شیمیایی را امضاء کند. سوریه تاکنون‌ حاضر نشده بود که به این معاهده بپیوندد.
معاهده منع جنگ‌افزارهای شیمیایی هر گونه توسعه، تولید، ذخیره و استفاده از این سلاح‌ها را ممنوع کرده است. این معاهده از اعضای خود می‌خواهد نسبت به اعلام و نابودی ذخایر زرادخانه شیمیایی خود اقدام کنند.
در همین حال سازمان ملل متحد اعلام کرده است که مدارک درخواست سوریه برای پیوستن به کنوانسیون بین‌المللی منع جنگ‌افزارهای شیمیایی را دریافت کرده است.
سخنگوی سازمان ملل متحد گفته است که این نامه در حالی دریافت شده است که سوریه فوری به این کنوانسیون نخواهد پیوست.
بنا بر اعلام این مقام سازمان ملل، دریافت این نامه گام اول است و تا عضویت کامل در کنوانسیون چند روز فرصت لازم است.
بشار اسد رییس جمهوری سوریه هم در همین راستا گفته است که یک ماه پس از پیوستن به کنوانسیون، انتقال سلاح های شیمیایی خود را آغاز خواهد کرد.
بشار اسد در مصاحبه‌ی دیگری با یک شبکه تلویزیونی روسیه هم اعلام کرده که دمشق تنها زمانی نظارت بین‌المللی بر سلاح‌های شیمیایی خود را خواهد پذیرفت که آمریکا تهدید به حمله علیه سوریه را متوقف کند.
بر اساس گزارشی که خبرگزاری ریانووستی منتشر کرده است، بشار اسد همچنین گفته است که این «روند استاندارد» است و کشورش آن را انجام خواهد داد.
وی به تلویزیون دولتی روسیه- ۲۴ گفته است: زمانی که مشاهده کردیم آمریکا واقعا به دنبال ایجاد ثبات در منطقه ما است، تهدید به حمله را پایان داده و همچنین ارسال سلاح برای تروریست‌ها را متوقف کرده، آن زمان به این نتیجه می‌رسیم که این روند لازم می‌تواند نهایی شود.
بشار اسد که کشورش دو سال و نیم است درگیر جنگ داخلی است تاکید کرده که تهدیدات آمریکا هیچ تاثیری بر تصمیم حکومت وی در زمینه تحت نظارت قرار دادن سلاح‌های شیمیایی نداشته و تنها به دلیل پیشنهاد روسیه بوده است.
اما در واکنش به سخنان بشار اسد جان کری وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با همتای روس خود گفت تحویل سلاح‌های سوریه نمی‌تواند سی روز به طول بیانجامد.
جان کری در عین حال به حکومت سوریه هشدار داد که در صورت نابود نشدن کامل تسلیحات شیمیایی سوریه، اقدام نظامی علیه این کشور انجام خواهد شد.
وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه حرف‌های مقام‌های سوری در این زمینه کافی نیست گفت جهان نظاره‌گر عملکرد سوریه است تا ببیند آیا حکومت این کشور واقعا به خلع سلاح شیمیایی تن می‌دهد یا نه.
سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه هم در این باره گفت که نابودی سلاح های شیمیایی، دلیلی برای حمله نظامی به این کشور باقی نخواهد گذاشت.
آقای لاوروف پیشتر در مورد سه مرحله اصلی از طرح پیشنهادی این کشور گفته بود: سوریه با پیوستن به کنوانسیون منع تسلیحات هسته ای امکان نظارت بر تولید واستفاده از این تسلیحات را فراهم می کند. سوریه اطلاعات مربوط به محل ذخیره این تسلیحات و جزئیات برنامه هایش را در این مورد ارائه می کند و کارشناسان در باره اقدامات ویژه ای که باید اتخاذ شود، تصمیم گیری می کنند.
وزیران خارجه روسیه و آمریکا برای مذاکره درباره بحران شیمیایی سوریه در ژنو به سر می‌برند. تیم‌هایی از کارشناسان جنگ‌افزار شیمیایی هر دوی آنها را همراهی می‌کنند.
در همین راستا ارتش آزاد سوریه هم اعلام کرده است که با طرح روسیه برای نظارت بین‌المللی بر زرادخانه شیمیایی سوریه مخالف است.
به گزارش رسانه‌ها، ارتش آزاد سوریه، که نیروی اصلی غیرجهادی در برابر حکومت آن کشور است، با انتشار یک نوار ویدیویی، گفته است که به شدت با طرح روسیه برای نظارت بین‌المللی بر زرادخانه شیمیایی سوریه مخالف است.
این گروه، بشار اسد، رییس جمهوری سوریه را غیرقابل اعتماد دانسته و گفته است که خودداری از برخورد نظامی با او زمینه ساز ادامه کاربرد تسلیحات شیمیایی علیه مردم سوریه خواهد بود.
همچنین، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه نیز گفته است که بعید می‌داند دولت سوریه به تعهدات خود در باره نظارت بین‌المللی و خودداری از کاربرد اسلحه شیمیایی عمل کند.
وی افزوده است که هدف حکومت سوریه از تظاهر به قبول طرح روسیه، وفت‌کشی و ادامه کشتار در سطح وسیع‌تر است.
همزمان خبر می‌رسد که درگیری در شمال شرقی سوریه به شدت بالا گرفته است.
فعالان سوری می‌گویند در رویارویی گروه‌های مسلح کرد و شورشیان اسلام‌گرای مرتبط با القاعده نزدیک به ۵۰ نفر کشته شده‌اند.
به دنبال حمله شیمیایی روز ۲۱ اوت به حومه دمشق، آمریکا و کشورهای غربی اعلام کردند که رژیم بشار اسد در این حمله دست داشته است. مقام‌های آمریکایی می‌گویند که در این حمله بیش از ۱۴۰۰ نفر کشته شده‌اند. حکومت سوریه این اتهام را رد کرده است. باراک اوباما، رییس جمهوری ایالات متحده، هفته پیش از کنگره خواست تا برای مجازات حکومت بشار اسد مجوز حمله نظامی محدود به سوریه را صادر کند. به دنبال اصرار واشینگتن بر مجازات نظامی دمشق، حکومت بشار اسد در توافق با روسیه پذیرفت که زرادخانه شیمیایی خود را تحت نظارت بین‌المللی قرار داده و سپس آنها را نابود کند. جان کری و سرگئی لاوروف، وزیران امور خارجه آمریکا و روسیه از اواخر روز گذشته بررسی طرح روسیه در این زمینه را آغاز کردند و قرار است مذاکرات طرفین در ژنو دو روز به طول بینجامد. باراک اوباما روز پنجشنبه ابراز امیدواری کرد که گفتگوهای میان دو وزیر امور خارجه به نتایج مشخصی منجر شود.