اخبار کوتاه روزانه جمعه 22 شهریور (متن)

علی شمخانی، با حکم آیت‌الله علی خامنه‌ای در روز پنج‌شنبه، ۲۱ شهریور، به عنوان نماینده رهبر جمهوری اسلامی در شورای عالی امنیت ملی ایران منصوب شد.
بر اساس گزارش رسانه‌های داخلی، در حکم آقای خامنه‌ای تاکید شده که، آقای شمخانی برای مدت سه سال، عهده‌دار سمتِ نمایندگی او در این شورا خواهد بود.
علی شمخانی به تازگی نیز با حکم حسن روحانی، رییس دولت ایران، به سمت دبیری شورای عالی امنیت ملی دست یافته و جایگزین سعید جلیلی شده است
آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی ایران همچنین، با صدور حکمی سعید جلیلی، رییس گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران با کشورهای غربی را، به عضویت مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب کرد.
—-
حسن روحاني رييس جمهوري اسلامي ايران، عصر امروز با رييس جمهوري روسيه ديدار كرد.
روحاني در اين ديدار گفت: در شرايط حساس منطقه، به ويژه خاورميانه، هر چقدر مشورت‌ها بيشتر باشد مي تواند به حل مسائل كمك كند.
روحاني در ادامه، به ابتكار روسيه در خصوص بحران سوريه اشاره كرد وگفت: ابتكار روسيه در اين بحران، و همچنين قدم‌هايی كه دولت سوريه برداشته است، اميدی به وجود آورده كه از جنگ جديد جلوگيري شود.
ولادیمیر پوتین، نيز در اين ديدار، ايران را براي کشورش، همسايه‌اي بسيار خوب و مهم توصيف كرد و گفت: تهران و مسكو مي توانند در زمينه هاي مختلف و در چارچوب همكاري هاي منطقه اي، دوجانبه و بين المللي از جمله سازمان همكاري شانگهاي فعاليت هاي مشترك بيشتري انجام دهند.
—-
حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران که برای شرکت در اجلاس شانگهای به بیشکک، پایتخت قرقیزستان سفر کرده است، بعد از ظهر روز پنجشنبه، با رییس‌جمهور چین دیدار و گفتگو کرد. روحانی همکاری اقتصادی دو کشور را بسیار خوب خواند و خواستار ارتقای این همکاری‌ها شد. وی در این دیدار بر صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران تاکید ورزید و گفت، ایران خواستار اجرای حقوق قانونیش در چارچوب معاهدات منع گسترش سلاح های هسته ای است.

—–
رضا نجفی، نماینده جدید ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز پنجشنبه، ۲۱ شهریور، گفت، با این نهاد برای حل و فصل قطعی مسائل همکاری می‌کند.
به گزارش رویترز، آقای نجفی که برای نخستین بار در نشست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین شرکت می‌کرد، بار دیگر، موضع ایران درباره برنامه هسته‌ای این کشور را تکرار کرد و گفت، ایران از حق برخورداری از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای دست نخواهد کشید.
رهبران ایران می‌گویند، برنامه هسته‌ای آنها برای اهداف صلح آمیز از جمله تحقیقات پزشکی و تولید برق است، اما تاکنون نتوانسته‌اند جامعه جهانی را متقاعد کنند که برنامه هسته‌ای‌شان صرفا مقاصد صلح‌آمیز دارد.
—-
روزنامه روسی «کامرسانت» از پیشنهاد ولادیمیر پوتین در مورد ساخت یک راکتور اتمی دیگر، برای نیروگاه بوشهر و فروش سامانه‌های دفاع موشکی اس – ۳۰۰ به ایران خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای پوتین این پیشنهاد را در جریان دیدار این هفته خود با حسن روحانی، در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای در قرقیزستان مطرح خواهد کرد.
روسیه و ایران پیش از این نیز، در سال ۲۰۰۷ قراردادی را در رابطه با سامانه اس – ۳۰۰ به امضا رسانده بودند، اما این قرارداد، در پی خودداری مسکو از تحویل تجهیزات ضد موشکی به تهران فسخ شد.
—-
نماینده اسرائیل در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز پنجشنبه گفت ایران همچنان به تلاش برای دستیابی به تسلیحات اتمی ادامه می دهد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه نماینده اسرائیل افزود که تغییر در دولت ایران به معنای تغییر سیاست هسته‌ای آن کشور نیست.
این گفته ها در شورای حکام در حالی از سوی نماینده اسراییل مطرح شده است که رضا نجفی نماینده جدید جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی، گفت وی برای حل نهایی مساله هسته‌ای، با آژانس همکاری خواهد کرد.
—-
در پی حمله‌ی روز دهم شهریور ماه به کمپ «اشرف» محل استقرار سابق اعضای مجاهدین خلق، و کشته و زخمی شدن ده‌ها تن، محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران ضمن آنکه این را کار مردم عراق دانست و آن را تبریک گفت، اعلام کرد اعضای سازمان مجاهدین «اگر دستشان به خون انسانی آلوده نیست» می‌توانند به کشور بازگردند. علی سعیدی، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در سپاه هم با اشاره به حمله به کمپِ «اشرف»، گفت که «مردم عراق انتقام تاریخی خود را از جریان نفاق گرفتند.»

—-
اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران می‌گوید، مدیریت نظام باید با مردم هماهنگ باشد.
هاشمی رفسنجانی همچنین نسبت به خالی شدن نمازهای جمعه از مردم هشدار داد.
وی گفت: اگر نماز جمعه از خاصیت واقعی‌اش خالی شود، مردم نمی‌‌آیند.
آقای هاشمی در پایان هم با انتقاد از کارکردِ جناحی نمازجمعه گفت: برای این‌گونه اعمال جای دیگری وجود دارد.
هاشمی پس از خطبه‌های جنجالی نماز جمعه‌اش در ۲۶ تیرماه ۸۸ از سمتِ امام جمعه تهران برکنار شد.
—-
سرپرست وزارت علوم درباره بازگشت تحصیل دانشجویان محروم شده به دلایل سیاسی، گفت: همه تلاشمان را می‌کنیم که کسی به دلیل عقاید سیاسی و فعالیت‌های دانشجویی، در چارچوب ضوابط و مبانی، از تحصیل محروم نشود.
به گزارش ایسنا، جعفر توفیقی با بیان اینکه در ورودی‌های جدید کارشناسی ارشد و دکتری، هیچ‌کس به دلایل سیاسی محروم نشده است، اظهار کرد: برای دانشجویان سال‌های قبل در این زمینه کمیته‌ای تشکیل شده که مشغول بررسی اعتراضات هستیم و نهایت سعی‌مان را می‌کنیم که مشکلاتشان حل شود.
—-
سردار چناریان، فرمانده انتظامی کرمان، از تشدید طرح دستگیری اتباع افغانی غیر مجاز و قاچاقچیان انسان در استان خبر داد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی پلیس، وی گفته است، این اقدام پلیس استان کرمان، در راستای جلوگیری از شیوع بیماری وبا در شهرها است.
وی به مالکان و صاحبان مشاغل و واحدهای اشتغال‌زا توصیه کرده است،متوجه تبعاتِ قانونی و اجتماعی به کارگیری نیروی کار غیر مجاز باشند.
وی گفته است: با آن دسته از رانندگانی که به قاچاق انسان و سوار کردن اتباع خارجی غیرمجاز می پردازند هم به شدت برخورد می‌شود.
—-
سه نفر در شهر دهدشت، از توابع شهرستان کهگیلویه، به اتهام «تجاوز به عنف» در مقابل دیدگان مردم به دار آویخته شدند.
خبرگزاری مهر نوشت، حکم این افراد صبح روز پنج‌شنبه ۲۱ شهریور ماه، با حضور گسترده مردم و مسئولان اجرا شده است.
ایران پس از کشور چین بیشترین آمار اعدام‌ها را در سطح جهان دارد.
طی چند روز اخیر هفت نفر در شهرهای رشت، گچساران، اهواز و شاهرود به اتهام قاچاق مواد مخدر اعدام شدند.
—-
محمد محمدی گلپایگانی، رییس دفتر آیت‌الله علی خامنه ای رهبر ایران، در مراسم تودیع و معارفه مدیران قبلی و جدید مسجد جمکران، انتقادهایی را که به مقدس تلقی کردن مسجد جمکران وارد می‌شود رد کرده و گفته است، این مسجد مثل بقیه مساجد نیست.
آقای گلپایگانی گفت: «برخی از گوشه و کنار با قلم‌های‌ بی‌ارزش چیزهایی می‌نویسند که، جمکران مسجدی مانند سایر مساجد است. حرامتان باد لقمه‌ای که از سفره امام زمان خورده‌اید».
او از مدیر جدید خواسته کارهائی کند که شهرت مسجد جمکران بیشتر شود.
محمدحسین رحیمیان، تولیت جدید مسجد «جمکران» هم با اشاره به سمت جدید خود گفت، «احساس می‌کنم پاداش ۲۵ سال خدمت در نظام جمهوری اسلامی و در محضر امام بودن را گرفته‌ام.»
—-
با اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری سال ۹۲، بسیاری از داوطلبین بهائی با عنوان «نقص پرونده» در سایت سازمان سنجش مواجه شدند.
«نقص پرونده» اصطلاحی است که، از سال ۱۳۸۵ بسیاری از داوطلبین بهایی در مرحله اعلام نتایج کنکور با آن روبرو شده‌اند و هدف آن، جلوگیری از ورود بهاییان به دانشگاه است.
با شروع انتخابات ریاست جمهوری امسال نیز، حسن روحانی وعده داده بود که مشکل محرومیت از تحصیل در دانشگاه‌ها را حل خواهد کرد.
—-
سرانجام پس از مدت‌ها کشمکش و اختلاف سینماگران مستقل با مسئولان وزارت ارشاد دولت‌های نهم و دهم، خانه سینما همزمان با ۲۱ شهریورماه، روز ملی سینما در ایران، با حضور جمع کثیری از اهالی سینما و حجت‌الله ایوبی، رییس جدید سازمان سینمایی بازگشایی شد.

—-
روزنامه «همشهری» در شماره روز چهارشنبه (۲۰ شهریور) خود، به نقل از یکی از کارکنان سابق مرکز اسناد سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کشور، از به «تاراج» رفتن ۴۷ هزار جلد کتاب و اسناد مربوط به کاوش‌های باستان‌شناسی به همراه هزاران قطعه عکس‌ تاریخی در دولت محمود احمدی‌نژاد خبر داد.
در گزارش روزنامه «همشهری» آمده در حال حاضر «بخشی از عکس‌های دوره پهلوی که دارای مهرِ مرکز اسناد بوده، در خیابان منوچهری تهران به فروش می‌رسد.»
فریبا فرزام، رئیس سابق مرکز اسناد و کتابخانه سازمان میراث فرهنگی کشور که در اعتراض به این اقدام از سمت خود کناره‌گیری کرده٬ در این‌باره گفته است: «عکس‌های بسیار زیادی نیز از بناهای تاریخی در مرکز اسناد وجود داشت که اگر از بین رفته باشند یک جنایت و خیانت به میراث فرهنگی کشور است».
—-
درپی اجرای تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی، در اواخر سال ۲۰۱۱ و میانه سال ۲۰۱۲، تولید نفت ای¬ران به‌شدت کاهش یافت و اگرچه پیش از این سازمان ملل چهار قطعنامه علیه ایران صادر کرده بود اما تحریم‌های شدیدتر آمریکا و اتحادیه اروپا به توانایی ایران برای صادرات نفت به‌شدت آسیب زده است که این امر موجب شده صادرات نفت در حال حاضر به زیر یک میلیون بشکه در روز برسد. جزئیات بیشتر در گزارش پیش رو، پس از آن فریبا شیرازی با شما خواهد بود، وادامه خبرها

—-
بشار اسد، رییس جمهوری سوریه روز گذشته در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی روسیه، ضمن اینکه موافقت کرد تسلیحات شیمیایی کشورش را تحت نظارت بین‌المللی قرار دهد، از پیوستن دمشق به معاهده منع جنگ‌افزارهای شیمیایی هم خبر داد،‌ اما در عین حال گفت که یک ماه پس از پیوستن به این کنوانسیون، انتقال سلاح‌های شیمیایی خود را آغاز خواهد کرد.

—-
به گزارش رسانه‌ها، ارتش آزاد سوریه، که نیروی اصلی غیرجهادی در برابر حکومت آن کشور است، با انتشار یک نوار ویدیویی، گفته است که به شدت با طرح روسیه برای نظارت بین‌المللی بر زرادخانه شیمیایی سوریه مخالف است.
این گروه، بشار اسد، رییس جمهوری سوریه را غیرقابل اعتماد دانسته و گفته است که خودداری از برخورد نظامی با او، زمینه ساز ادامه کاربرد تسلیحات شیمیایی علیه مردم سوریه خواهد بود.
همچنین، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه نیز گفته است: بعید می‌داند دولت سوریه به تعهدات خود در باره نظارت بین‌المللی و خودداری از کاربرد اسلحه شیمیایی عمل کند.
وی افزوده است: هدف حکومت سوریه از تظاهر به قبول طرح روسیه، وقت‌کشی و ادامه کشتار در سطح وسیع‌تر است.
—-
دفتر ریاست جمهوری فرانسه، اعلام کرد، فرانسوا اولاند، رئیس جمهور این کشور امروز جمعه، با وزرای خارجه عربستان سعودی، اردن و امارت متحده عربی، در پاریس دیدار می کند.
قرار است در این دیدار، رئیس جمهور فرانسه و وزرای خارجهء سه کشور عربی، در باره بحران سوریه، طرح پیشنهادی روسیه در باره سلاح شیمیایی سوریه، گفت و گو کنند.
—–
مقام های دولت موقت مصر اعلام کردند که وضعیت فوق العاده در این کشور را به دلیل ناامنی، به مدت دو ماه دیگر تمدید کرده‌اند.
وضعیت فوق العاده پس از آن اعلام شد که نیروهای امنیتی مصر، با هواداران اخوان المسلمین در اواسط مرداد ماه درگیر شدند.
عدلی منصور، رییس جمهوری مصر، اعلام کرده است که وضعیت فوق العاده تا سه ماه قانونی است، و برای تمدید بیشتر آن باید رفراندوم برگزار شود.
از سال ۱۹۶۷ به غیر از دو برهه کوتاه زمانی (در دهه هشتاد و پس از برکناری حسنی مبارک) مصر به طور مداوم در وضعیت فوق العاده بوده است.
—-
اُسامه عسکر، فرمانده لشکر سوم ارتش مصر اعلام کرد، نیروهای امنیتی این کشور در جریان پاکسازی صحرای سینا، مقداری اسلحه و مهمات از جمله موشک های ضد هوایی سام 7، در یکی از مساجد کشف کردند.
فرمانده لشکر سوم ارتش مصر در این زمینه گفت: “تروریست ها” از موشک‌های سام 7، برای هدف قرار دادن هلیکوپتر های “آپاچی” استفاده می کردند.
وی همچنین افزود که نیروهای مسلح مصر چندین تونل زیر زمینی را که توسط تروریست‌ها برای انباشتن سلاح، از آنها استفاده می شد، کشف کردند.
—-
سازمان ملل متحد از جامعه بین المللی، خصوصا کشورهای حوزه خلیج فارس خواست تا میزان کمک‌ها به یمن را افزایش دهند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، این سازمان اعلام کرده است که بیش از ده میلیون نفر در این کشور از گرسنگی رنج می برند.
یک مقام سازمان ملل متحد در صنعا در این باره گفت: علیرغم برخی پیشرفت‌های مثبت سیاسی،‌ وضعیت بحرانی مردم یمن تغییر چندانی نکرده است.
بنا بر اعلام سازمان ملل متحد میانگین سوء تغذیه کودکان در یمن از جمله بالاترین رده‌ها در سراسر جهان است و نیمی از کودکان یمنی ِ زیر پنج سال، رشد عادی نکرده اند.
در ماه ژانویه گذشته سازمان ملل متحد اعلام کرد، یمن که یکی از فقیرترین کشورهای عربی است، احتیاج به کمک بشردوستانه‌ای معادل ۷۱۶ میلیون دلار دارد.
—–
یک موسسه تحقیقاتی آمریکا می گوید تصاویر ماهواره‌ای نشان می دهد که کره شمالی راکتور پلوتونیوم خود را مجددا فعال کرده است.
به گزارش آسوشیتدپرس، رآکتور «یونگ بیون» ۶ سال پیش، در سال ۲۰۰۷ بر اساس توافقنامه خلع سلاح تعطیل شده بود، اما پیونگ یانگ، حدود پنج ماه پیش در ماه آوریل اعلام کرد آن را بار دیگر فعال خواهد کرد.
انستیتوی تحقیقات بین المللی جان هاپکینز، اعلام کرد، تصاویر ماهواره‌ای ۳۱ اوت، نشان می دهد که بخار سفیدی از محل توربین های این راکتور و ژنراتورهای الکتریکی آن که با بخار کار می کند، برخاسته است.
رآکتور «یونگ بیون» از لحاظ فنی برای سال‌ها غیر قابل استفاده بود و حتی کره شمالی در سال ۲۰۰۸، برج خنک کننده آن را به منظور اعتماد سازی در مذاکرات با شش قدرت جهانی از میان برد.
—-
یک هیات از نمایندگان پارلمان برزیل قصد دارند برای دیدار با ادوارد اسنودن، افشاگر اسناد جاسوسی اطلاعاتی آمریکا از مسکو دیدار کنند.
به گزارش راشا تودی، این نمایندگان پارلمان برزیل قصد دارند با اسنودن درباره جاسوسی‌های آمریکا از برزیل گفتگو کنند. انجام این دیدار منوط به اجازه دولت روسیه است.
ادوارد اسنودن، کارمند سابق سازمان اطلاعات آمریکا، به خاطر افشای جاسوسی اطلاعاتی آمریکا از کشورهای جهان مجبور به فرار از این کشور شد و بعد از مدتی طولانی بلاتکلیفی توانست پناهندگی موقت دولت روسیه را کسب کند.