ادامه‌ی بحران سوریه، بحث قدرت‌های بزرگ در شورای امنیت، استقبال خامنه‌ای از موضع جدید آمریکا

 در حالی که فرستادگان پنج عضو دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد شب گذشته در نیویورک گرد هم آمدند تا درباره‌ی طرح روسیه برای برچیدن سلاح‌های شیمیایی سوریه بحث کنند، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی از موضع جدید دولت آمریکا در باره سوریه و منطقه استقبال کرده است. در همین حال سوریه اعلام کرده است پذیرش طرح مسکو درباره سلاح‌های شیمیایی سوریه از سر ترس نبوده و نباید به عنوان نشانه ضعف قلمداد شود.

فرستادگان پنج عضو دایمی شورای امنیت سازمان ملل متحد شب گذشته در نیویورک گردهم آمدند تا درباره طرح روسیه برای برچیدن سلاح های شیمیایی سوریه بحث کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز بریتانیا، آمریکا و فرانسه مایل به نوشتن قطعنامه‌ای الزام آور هستند اما روسیه یک اعلامیه غیرالزام آور را ترجیح می دهد.

در این خصوص یک دیپلمات در سازمان ملل که نامش فاش نشده است به خبرگزاری فرانسه گفته است «بحث بر سر جزئیاتی بود که باید در یک قطع‌نامه در مورد سوریه در نظر گرفته شود.

دیپلماتی دیگر نیز به خبرگزاری رویترز گفته است که این گفتگو کمک کرده است تا سنگ بنای دیدار روز پنج‌شنبه میان وزیران خارجه آمریکا و روسیه را بچیند.

قرار است جان کری‌ و سرگئی لاوروف، وزیران امور خارجه آمریکا و روسیه، روز پنج شنبه در ژنو درباره طرح روسیه با یکدیگر گفتگو کنند.

به گزارش خبرگزاری روسی ایتارتاس، این مذاکرات دو روز طول خواهد کشید.

یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده است که آقای کری در جریان سفر خود به ژنو، با اخضر ابراهیمی، نماینده اتحادیه عرب و سازمان ملل در امور سوریه، نیز گفت‌وگو می‌کند.

پیشتر قرار بود که شورای امنیت سازمان ملل روز سه شنبه یک نشست اضطراری برگزار کند ولی این نشست به درخواست روسیه لغو شد.

از سوی دیگر، جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه گفته که روسیه «پرستیژ» خود را بر سر بحران سوریه گذاشته است.

وی اظهار داشت: جالب است ببینیم که مسکو و دمشق چگونه مساله سلاح‌های شیمیایی سوریه را حل و فصل می‌کنند.

آقای کارنی افزود: «روسیه حامی نزدیک اسد و سوریه است. این کشور باعث شده که تلاش‌های بین المللی برای پاسخگو بودن اسد عقیم گذاشته شود».

در همین حال باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا نیز روز گذشته در یک سخنرانی عمومی در مورد سوریه گفت فعلا از کنگره خواسته است تا رای گیری در مورد اقدام نظامی در آن کشور را متوقف کند.

این موضوع پس از آن مطرح می شود که روسیه با پیشنهادی که با استقبال دمشق روبه رو شده، خواسته است تا سلاح های شیمیایی سوریه به نظارت بین المللی درآیند.

باراک اوباما می گوید در کنار آنکه دولت به پیدا کردن راه حلی دیپلماتیک ادامه می دهد، اما تهدید و آماده باش نظامی برای فشار بر بشار اسد و نیز نتیجه دادن راه حل سیاسی لازم است.

رییس جمهوری آمریکا اعلام کرد که در کنار رییس جمهوری روسیه برای پیدا کردن راه حلی دیپلماتیک تلاش می کند.

او گفت هنوز زود است تا مطمئن بود که پیشنهاد مسکو می تواند بر یک اقدام نظامی پیشی گیرد.

رییس جمهوری آمریکا به نارضایتی عمومی در آمریکا از احتمال وقوع یک جنگ دیگر (پس از عراق و افغانستان) اشاره کرد و بار دیگر تاکید کرد که در صورت حمله احتمالی نیروی زمینی به آن کشور نخواهد فرستاد. در عین حال تاکید کرد که ترجیح می دهد به جنگی پایان دهد به جای آنکه جنگ نویی را آغاز کند.

اوباما در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت طی بیش از دو سال گذشته که این بحران شروع شده است، آمریکا و هم پیمانان آن کشور تلاش کرده اند تا به آن پایان دهند. ولی آمریکا نمی توانست وارد جنگ داخلی کشور دیگری شود؛ اوضاع اما در حمله روز اول ماه اوت که زمان حمله شیمیایی به حومه دمشق بود عوض شد.

رییس جمهوری آمریکا بار دیگر حکومت بشار اسد را مسئول حملات شیمیایی دانست.

اوباما تاکید کرد که نباید استفاده از سلاح شیمیایی را در جهان پذیرفت.

رییس جمهوری آمریکا گفت آن کشور پلیس جهان نیست، اما سلاح شیمیایی تهدیدی برای امنیتش است. او در عین حال تاکید کرد که اگر ایالات متحده اقدامی در این مورد نکند، جنگ افزارهای شیمیایی بار دیگر استفاده خواهند شد و قوانین بین المللی بار دیگر نقض می شوند.

در همین راستا علی خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی از موضع جدید دولت آمریکا در باره سوریه و منطقه استقبال کرده است.

آیت الله خامنه ای در سخنانی در روز چهارشنبه گفت: «امیدواریم رویکرد جدید امریکا در قبال سوریه، جدی و به دور از بازی سیاسی باشد».

رهبر جمهوری اسلامی همچنین گفته است: «اگر چنین باشد، به معنای بازگشت امریکا از رویکرد خودسرانه و غلط چند هفته اخیر است».

وزیر امور خارجه ایران نیز با اشاره به تحولات سوریه ابراز امیدواری کرد غرب با بهره گیری از فرصت ابتکار روسیه در این زمینه، در راستای حل و فصل این بحران از راههای سیاسی و دیپلماتیک و دور کردن سایه جنگ و خشونت از منطقه تلاش کند.

در رویدادی دیگر وزیر آشتی ملی سوریه اعلام کرد پذیرش طرح مسکو توسط سوریه از سر ترس نبوده است.

علی حیدر در گفتگو با یک خبرگزاری آمریکایی تصریح کرد پذیرش طرح مسکو درباره سلاح‌های شیمیایی سوریه از سر ترس نبوده و نباید به عنوان نشانه ضعف قلمداد شود.

وی افزود: پذیرش این طرح به دمشق کمک کرده بهانه‌ها برای جنگ را از بین ببرد.

بحران سوریه با حمله سوم مرداد ماه در حومه دمشق شدت گرفت. زمانی که بازرسان سازمان ملل متحد مشغول تحقیق در مورد حملات شیمیایی در سوریه بودند، مخالفان بشار اسد فیلم ها و تصاویری را پخش کردند، که به گفته آنها نشان از حمله گسترده شیمیایی حکومت سوریه به غیرنظامیان داشت. این موضوع با واکنش های گسترده غرب روبه رو شد. در این میان آمریکا نیز انگشت اتهام را به سوی دمشق گرفت و حکومت بشار اسد را مسئول این حمله دانست. باراک اوباما در پی آن از کنگره آن کشور خواست تا موافقت نهایی خود را با طرح یک حمله محدود به حکومت سوریه اعلام کند.