واکنش‌ها به تروریستی شناختن سپاه توسط کانادا

تروریستی شناختن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از سوی دولت کانادا با واکنش مثبت فعالان سیاسی، مدنی، حقوق بشری و چهره‌های شاخص مخالف جمهوری اسلامی همراه شد؛ بسیاری از اروپا و استرالیا خواسته‌اند تا اقدامی مشابه انجام دهد.

در پی اعلام تصمیم دولت کانادا برای تروریستی شناختن سپاه در روز چهارشنبه، انجمن خانواده‌های جانباختگان پرواز «پی‌اس ۷۵۲» در بیانیه‌ای از «دولت کانادا، همه احزاب سیاسی، فعالان و افرادی که در این دستاورد سهیم بودند» تشکر کرد.
این انجمن همچنین از «مردم شجاع ایران که در مقابل این سازمان سرکوبگر ایستاده‌اند و به‌طور مستمر از خانواده‌های قربانیان حمایت کرده‌اند» قدردانی کرده و گفته است: «ما قاتلان فرزندان ایران را نه فراموش می‌کنیم و نه می‌بخشیم.»

از واکنش مقامات کشورها می‌توان به اظهارنظر ییسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل، اشاره کرد که در شبکه احتماعی ایکس نوشته است: «من از ثبت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست سازمان‌های تروریستی توسط کانادا استقبال می‌کنم.»
او در ادامه اضافه کرد: «جمهوری اسلامی ایران و زیرساخت‌های تروریستی آن در قبال جنایاتی که مرتکب شده‌اند و انتشار تروریسم در خاورمیانه و سراسر جهان، باید پاسخگو باشد.»

کایلی مور گیلبرت، زندانی سابق استرالیایی-بریتانیایی در ایران نیز، درخواستی مشابه را با دولت استرالیا مطرح کرد و نوشت: «استرالیا دیگر بهانه ای ندارد. اگر آمریکا و کانادا بتوانند مسیرهای قانونی درستی را برای تروریستی خواندن سپاه پیدا کنند، ما نیز می‌توانیم.»
کایلی مور گیلبرت همچنین اشاره کرد که هزاران ایرانی استرالیایی قربانی ترور سپاه خواستار این اقدام هستند.
او به تأثیر تلاش‌های مداوم فعالان اشاره کرد و نوشت: «گفتند این کار نمی‌شود. سال‌ها است جامعه ایرانی-کانادایی سرسختانه دنبال فهرست کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هستند، تلاش‌های آنها به خاطر انواع موانع قانونی، دیپلماتیک و سیاسی شکست می‌خورد همانطور که در استرالیا داریم تجربه می‌کنیم. اگر کانادا بتواند ما هم می‌توانیم.»

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی با محکوم کردن این تصمیم کانادا گفته است: «این اقدام مشمئزکننده هیچ تأثیری در تولید قدرت مشروع و بازدارنده و افزایش سطح و دامنه اقتدار سپاه ندارد. او افزوده است که «حقوق خود را در پاسخ متناسب و متقابل محفوظ می‌دانیم.»
کنعانی این تصمیم دولت کانادا را «حرکتی خصمانه و مغایر با موازین و اصول پذیرفته شده حقوق بین‌الملل از جمله برابری حاکمیت‌ها و عدم مداخله در امور داخلی دولت‌ها و مصداق تعرض به حاکمیت ملی ایران خواند»‌ و آن را شدیداً محکوم کرد. او همچنین مدعی شد که سپاه پاسداران «نهادی حاکمیتی برآمده از متن ملت ایران» است.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که شهروندان ایرانی در تأسیس یا ادامه فعالیت گروه مسلح سپاه پاسداران حق رأی و نظر نداشته‌اند و شهروندان معترض بارها در اعتراضات سراسری خود شعارهایی چون «بسیجی، سپاهی، داعش ما شمایی» سر داده‌اند.

کاظم غریب‌آبادی، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی هم در واکنش به این اعلام آن را «اقدام خصمانه و مغایر با اصول حقوق بین‌الملل» خوانده و محکوم کرده است.
غریب‌آبادی در شبکه اجتماعی ایکس نوشته است سپاه «مسئولیت پاسداری از امنیت ملی و مقابله با تروریسم در‌ منطقه را برعهده دارد».

روز گذشته همچنین ملانی جولی، وزیر خارجه کانادا، هشدار داد کانادایی‌هایی که در ایران هستند ممکن است در پی اعلام این تصمیم در خطر بازداشت خودسرانه قرار گیرند.
خانم جولی گفت: «پیام من روشن است برای کسانی که الان در ایران هستند، وقت آن است که به کشور برگردید و کسانی که قصد دارند به ایران بروند، نروید.»