کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ و جرایم رایانه‌ای از امکان رفع فیلتر مشروط فیس بوک خبر داد

 محمدرضا آقامیری٬ عضو کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ و جرایم رایانه‌ای از امکان رفع فیلتر مشروط فیس‌ بوک در ایران خبر داد. فیس بوک و بسیاری از وب‌سایت‌ها در جمهوری اسلامی فیلتر هستند و کاربران برای ورود به این شبکه‌های اجتماعی باید از فیلترشکن‌های مختلف استفاده کنند. این در حالی است که بسیاری از مقامات جمهوری اسلامی اخیرا در شبکه‌های اجتماعی از جمله فیس بوک حضور پیدا کرده‌اند.

یک عضو کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ و جرایم رایانه‌ای از امکان رفع فیلتر مشروط فیس‌ بوک در ایران خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا آقامیری روز سه‌شنبه (۱۹ شهریور ماه) گفت رفع فیلتر شبکه اجتماعی فیس بوک در دراز مدت و با تفکیک محتواهای مجرمانه از محتوای مفید این شبکه اجتماعی توسط نرم افزار فیلترینگ هوشمند امکان پذیر است.

روز دوشنبه (۱۸ شهریور ماه) نیز غلامحسنی محسنی اژه‌ای٬ دادستان کل کشور هم اعلام کرده بود اگر جرایم و مصادیق مجرمانه‌ای که در فیس بوک بوده رفع شده باشد می‌توان آن را رفع فیلتر کرد.

آقامیری افزوده در صورت التزام این شبکه اجتماعی بر رعایت قوانین ایران التزام داشته باشد می‌توان به رفع فیلتر آن اقدام کرد.

وی گفته که باید جلوی درج مسائل مستهجن و محتوای خلاف قوانین سیاسی، امنیتی و اجتماعی کشور گرفته شود و بر این اساس با محدودیت دسترسی به این سایت {فیس بوک} جلوی انتشار محتوای مفید هم گرفته می‌شود اما در حال حاضر راه‌کار دیگری وجود ندارد.

عضو کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ و جرایم رایانه‌ای اظهار کرده است: «جدای از فعالیت مجرمانه برخی از کاربران که اعتقاد و پایبندی به قوانین نظام ندارند، فیس بوک مجالی را فراهم کرده که می‌توان با استفاده از آن در جهت ترویج دین، بیداری اسلامی و اشاعه فرهنگ ایرانی اسلامی قدم‌های مثبتی برداشت.»

به نظر می‌رسد تصمیم بررسی رفع فیلتر فیس بوک بدنبال فعالیت برخی از اعضای کابینه‌ی روحانی، از جمله: محمدجواد ظریف٬ وزیر امور خارجه، مرضیه افخم٬ سخنگوی وزارت خارجه و همچنین بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت کابینه اتخاذ شده باشد. آقای ظریف در صفحه شخصی خود در فیس بوک٬ درباره برنامه‌های وزارت خارجه و سیاست خارجی جمهوری اسلامی پست‌هایی منتشر می‌کند که مورد استقبال زیادی قرار گرفته‌اند. با این حال در این مدت چند صفحه جعلی نیز به نام اعضای دولت روحانی در فیس بوک ساخته شده است. آقامیری نیز در این خصوص گفته است: ایجاد این صفحات چنانچه از سوی افراد و کاربرانی باشد که در ایران زندگی می‌کنند قابل تشخیص و پیگیری خواهد بود.