روحانی:مساله هسته ای در زمانی نه چندان طولانی قابل حل است

رییس جمهور ایران در نخستین گفتگوی تلویزیونی خود: مساله هسته ای در زمانی نه چندان طولانی قابل حل است

 حسن روحانی، رییس جمهوری ایران سه شنبه شب در نخستین گفتگوی تلویزیونی خود درباره وضعیت اقتصادی و سیاست خارجی کشور صحبت کرد و گفت که دولتش برمبنای پاسخ‌گویی و نه تبلیغات عمل می‌کند. وی گفت که عمده مشکلات کشور در بخش اقتصاد و روابط خارجی است. آقای روحانی با ابراز خوشبینی نسبت به نتیجه مذاکرات ایران با جامعه بین المللی بر سر پرونده هسته ای، تاکید کرد: بر اساس حقوق خود طبق مقررات بین‌المللی و ان‌.پی‌.تی عمل می‌کنیم و هیچ کس نمی‌تواند ملت ایران را از حق غنی‌سازی در خاک خود محروم کند.

بر اساس گزارش ها،‌ قرار است محمد جواد ظریف،‌وزیر امور خارجه ایران،‌در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک،‌با کاترین اشتون،‌مسئول دیپلماسی اتحادیه اروپا و نیز نماینده گروه پنج به علاوه یک،‌ دیدار و گفتگو کند.

حسن روحانی اشاره کرد که ایران بر اساس حقوق خود طبق مقررات بین‌المللی و ان‌. پی‌. تی عمل می‌کند و هیچ کس نمی‌تواند ملت ایران را از حق غنی‌سازی در خاک خود محروم کند و افزود:‌ این غنی‌سازی با شرط صلح‌آمیز بودن و قرار داشتن تحت نظارت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد بود.

رییس جمهوری ایران با تاکید بر اینکه در مساله هسته‌ ای باید بازی برد – برد را پیگیری کرد، گفت: « طبیعی است کسی که بازنده باشد تحمل نمی‌کند و کار را ادامه نمی‌دهد. پس برای ادامه کار و برای بازی برد برد آمده‌ایم که شروع کار در نیویورک خواهد بود و وزیر خارجه ملاقات‌هایی را با وزرای مربوطه خواهد داشت و بنده هم ملاقات‌هایی را با برخی وزرای گروه پنج به علاوه یک که درخواست داده‌اند، خواهم داشت.»

مسایل و مشکلات اقتصادی ایران نیز توسط آقای روحانی مورد اشاره قرار گرفت.

او در این مورد گفت که ایران در شرایط رکورد تورمی قرار دارد و به گفته گزارش های مرکز آمار و بانک مرکزی، رشد اقتصادی در سال گذشته منفی بوده است.

پیشتر درگزار شهای خبری گفته شده بود که رشد اقتصادی ایران در سال گذشته حدود منفی ۵/۵ درصد بوده است.

رییس جمهوری ایران همچنین میزان تورم نقطه به نقطه را ۴۴ درصد و همچنین میزان تورم سالانه را تا پایان مرداد سال جاری،‌ ۳۹ درصد اعلام کرد.

حسن روحانی گفت که کار در زمانی که رکود تورمی حاکم باشد، ‌سخت است و با اشاره به بحث بودجه اضافه کرد: «بودجه کشور طی ۱۰ سال گذشته از میزان ۲۵ هزار میلیارد تومان به ۲۱۰ هزار میلیارد تومان رسید که تقریبا هشت برابر شده است در حالی که قیمت اجناس در این مدت متوسط پنج برابر شده و در واقع، هزینه‌های دولت از قیمت کالاها و اجناس پیشی گرفته است.»

رییس‌جمهوری ایران با بیان اینکه بودجه سال جاری، ۲۱۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده و بر اساس گفته معاونت برنامه‌ریزی دولت قبلی، در خوش‌بینانه‌ترین حالت ۱۳۰ هزار میلیارد تومان آن محقق می‌شود،‌ اضافه کرد: در اصلاحیه بودجه دولت به مجلس، میزان رقم بودجه ۱۵۰ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی شده است.

آقای روحانی همچنین اعلام کرد که طرح رونق اقتصادی برای کوتاه‌مدت به اجرا در خواهد آمد که اساس آن، روان‌سازی تولید، اشتغال‌زایی و کاهش تشریفات اداری است. وی پس از اشاره به سه برابر شدن نرخ دلار در سال‌های اخیر گفت که این موضوع مشکلات بسیاری را برای تولیدکننده ایجاد کرد و ‌از جمله رقم اعتبارات اسنادی از ۱۰ درصد تا ۱۳۵ درصد افزایش یافت.

حسن روحانی در هفته‌های گذشته وعده داده بود که در صد روز نخست ریاست جمهوری خود آمار و ارقام صحیحی از وضعیت کشور را به مردم ارائه دهد.