خرازی: در صورت تهدید، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم

کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی و مشاور ارشد علی خامنه‌ای، روز پنجشنبه‌ ۲۰ اردیبهشت در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی قطری الجزیره، گفت: اگر موجودیت جمهوری اسلامی از سوی اسرائیل تهدید شود تهران دکترین هسته‌ای خود را تغییر می‌دهد.

کمال خرازی در مصاحبه با شبکه الجزیره به سوالات متعددی از جمله در خصوص تحولات غزه، تغییرات ژئوپلیتیک در سطح منطقه به واسطه این جنگ و عملیات «وعده صادق» و همچنین تغییر نظم جهانی به سوی جهان چند قطبی پاسخ داد.
وی با رد امکان تحقق طرح دو دولتی، بر خدعه رژیم اسرائیل در پیگیری هر طرحی برای برقراری صلح و امنیت در منطقه با اشاره به سوابق تاریخی همچون قرارداد اسلو تاکید و تصریح کرد: آمریکا اگر بخواهد به رژیم اسرائیل فشار آورد، باید در درجه اول ارسال سلاح به این رژیم را متوقف کند. خیلی بی معناست که از یک طرف سلاح و امکانات مالی در اختیار رژیم اسرائیل قرار می‌دهد و از طرف دیگر در صحنه تبلیغاتی بخواهد این جنگ غزه فیصله پیدا کند.
خرازی جمهوری اسلامی را مصمم به حمایت از محور مقاومت در منطقه خواند و با تاکید بر اینکه هر یک از اعضای این محور بنا به شرایط میدانی تصمیم می‌گیرند و مستقل اقدام می‌کنند، گفت: نیروهای مقاومت در هر کشوری که هستند علیه آن کشور نیستند. نیروهای مقاومت در برابر رژیم اسرائیل هستند.

وی در رابطه با گفتگوی غیرمستقیم ایران و آمریکا گفت: گفت‌وگوهای غیرمستقیم بین ایران و آمریکا موضوع جدیدی نیست. سال ها برقرار بوده و امروز هم برقرار است، چه از طریق سفارت سوئیس که حافظ منافع آمریکا در ایران است و چه از طریق برخی کشورهای منطقه. در قضایای اخیر هم، هم سیاست ایران و هم سیاست آمریکا مبتنی بر این بود که این جنگ گسترش نیابد و در این راستا گفت‌وگوهای غیرمستقیم با آمریکا داشتیم.

کمال خرازی در باره حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل که آن را وعده صاق می‌خوانند به الجزیره گفت: اولا ما در این عملیات صرفا ۲۰ درصد امکاناتی را که بسیج کرده بودیم، به کار بردیم. اگر رژیم اسرائیل پاسخی می داد، می توانستیم حملات خیلی بیشتری را انجام بدهیم. البته ما نخواستیم آدم کشی کنیم. صرفا هدف مان این بود که مراکز نظامی رژیم اسرائیل را هدف قرار بدهیم. به همین دلیل به آمریکا و کشورهای منطقه اطلاع دادیم که این عملیات انجام می گیرد و محدود خواهد بود. واقعا هم محدود بود و پس از اتمام عملیات، روند را متوقف کردیم.
وی با تکرار حرف‌های عل خامنه‌ای ادامه داد که: درست است که تعدادی از موشک های ما را زدند، اما برای هدف ما تعداد موشک ها مهم نبود، بلکه زدن مراکز نظامی هدف بود.

او همچنین در باره پاسخ اسرائیل به این حمله و هدف قرار دادن سایت راداری پدافند هوایی تاسیسات نطنز اصفهان که باعث انهدام و از بین رفتن این سایت شد گفت: آنچه اتفاق افتاد، استفاده از یک پرنده کوچک بود که از قبل به شیوه های جاسوسی به ایران فرستاده بودند؛ نه اینکه از اسرئیل حمله ای انجام دهند. در گذشته هم پرنده های کوچک را به طرقی به ایران فرستاده بودند تا در شرایط خاصی عملیات انجام دهد. این‌ها در واقع آزار دادن است، وگرنه عملیات نظامی تلقی نمی‌شود، چنانکه کوادکوپتر آن‌ها نتوانست آسیبی وارد کند.

این اقدام علیه تاسیسات هسته ای ایران نیز نبود، بلکه می‌خواستند صرفا یکی از پایگاه‌های نظامی را هدف قرار دهند. اگر آن‌ها بخواهند جسارت کنند و به تاسیسات هسته ای ایران لطمه بزنند، سطح بازدارندگی ما متفاوت خواهد شد. ما تا به حال بازدارندگی را در سطح متعارف تجربه کردیم، اگر آن‌ها بخواهند به توانایی‌های هسته‌ای ایران ضربه بزنند، طبیعتا می‌تواند موجب تغییر دکترین هسته ای ایران شود.
خرازی افزود: دو سال پیش در گفتگو با الجزیره اعلام کردم که ایران ظرفیت تولید بمب هسته ای را دارد. امروز هم آن ظرفیت هست، ولی ما تصمیمی برای تولید بمب هسته‌ای نداریم. اما اگر موجودیت ایران تهدید شود، ناچاریم دکترین هسته‌ای خود را تغییر دهیم. اخیرا مقامات نظامی هم اعلام کردند که اگر اسراییل بخواهد به تاسیسات هسته ای حمله کند تجدید نظر در دکترین و سیاست‌های هسته‌ای ایران و عدول از ملاحظات اعلامی گذشته محتمل و قابل تصور می‌باشد.

سرتیپ پاسدار احمد حق‌طلب، فرمانده سپاه حفاظت و امنیت مراکز هسته‌ای جمهوری اسلامی، در فروردین گذشته گفته بود که در صورت حمله اسرائیل به این مراکز: «تجدید نظر در دکترین و سیاست‌های هسته‌ای ایران و عدول از ملاحظات اعلامی گذشته محتمل و قابل تصور» خواهد بود.

تهدید احتمال تغییر در دکترین هسته‌ای جمهوری اسلامی در زمانی منتشر می‌شود که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، هم در اوایل ماه جاری هشدار داد که ایران نه چند ماه، بلکه تنها چند هفته‌ با داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای تولید بمب هسته‌ای فاصله‌ دارد.
رافائل گروسی، پیشتر هشدار داده است جمهوری اسلامی ایران در رابطه با برنامه هسته‌ای خود «کاملا شفاف نیست».
آقای گروسی در هفته جاری هم در بازگشت از سفری به ایران، وضعیت همکاری تهران با آژانس را «غیرقابل قبول» خواند و خواستار تغییر رویکرد ایران شد.
«موسسه علوم و امنیت بین‌المللی» مستقر در واشنگتن هم بهمن سال گذشته با انتشار گزارشی اعلام کرد حکومت ایران می‌تواند در یک هفته یک بمب هسته‌ای، و در مدت یک ماه شش بمب هسته‌ای بسازد.

کمال خرازی در حالی از تهدید برای «موجودیت ایران» سخن گفته است که تاکنون هیچ مقام خارجی به چنین تهدیدی اشاره نکرده است؛ در مقابل مقامات جمهوری اسلامی دهه‌هاست که می‌گویند «اسرائیل باید از بین برود».
خرازی در همین مصاحبه تازه خود بار دیگر تأکید کرده است که جمهوری اسلامی هرگز موجودیت اسرائیل را به رسمیت نخواهد شناخت، حتی زمانی که فلسطینی‌ها با این امر موافق باشند.
او گفت: «ما رژیم اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسیم. این که خود فلسطینی‌ها تصمیم بگیرند، مربوط به خودشان است. ما رژیم اسرائیل را یک اشغالگر می‌دانیم.»