کانون فیلمسازان مستقل حکم ۸ سال حبس و شلاق برای محمد رسول‌اف را محکوم کرد و آنرا بی‌اعتبار خواند

تایید حکم حبس، جزای نقدی و شلاق محمد رسول‌اف، کارگردان مطرح سینمای ایران، در دادگاه تجدیدنظر به واکنش‌های زیادی در جامعه هنری و سینمایی منجر شد. کانون فیلمسازان مستقل در بیانیه‌ای ضمن محکوم کردن این حکم نوشت که «قانون در دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، تنها ابزاری برای لجبازی و انتقام‌گیری از مخالفان است».

فیلمسازان مستقل، در این بیانیه‌ که روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت در کانال تلگرام کانون فیلمسازان مستقل منتشر شد، حکم دادگاه بدوی و تجدیدنظر برای محمد رسول‌اف را بی‌اعتبار خواند و تاکید کرد در کنار این سینماگر و سایر هنرمندانی که حاکمیت آنان را «سرکوب» می‌کند می‌ایستد.
کانون فیلمسازان مستقل، با تاکید بر اینکه «اقتدارگرایان» در حکومت ایران برای «حفظ قدرت» مردم را به اشکال مختلف تحت فشار می‌گذارند، تاکید کرد که «هیچ راه بقایی برای حکومتی که کودک می‌کشد و هنرمند را به زنجیر می‌کشد وجود ندارد».

بابک پاک‌نیا، وکیل آقای رسول‌اف، روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت با انتشار پیامی در شبکه ایکس، اعلام کرد موکلش به موجب حکم صادره از شعبه‌ی ۲۹ دادگاه انقلاب اسلامی به تحمل هشت سال حبس که ۵ سال قابل اجرا است، شلاق، جزای نقدی و ضبط مال محکوم شد.
او در ادامه تصریح کرد این حکم در شعبه‌ ۳۶ دادگاه تجدیدنظر عینا تایید و اکنون پرونده به اجرای احکام ارسال شده است.
آقای پاک‌نیا می‌گوید دلیل اصلی صدور این حکم، امضای بیانیه‌ها و ساخت فیلم و‌ مستند است که از نظر دادگاه، این اقدامات مصداق «اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور» محسوب می‌شود.

حکم دادگاه تجدیدنظر درباره محمد رسول‌اف در حالی صادر شد که هفتادوهفتمین دوره جشنواره فیلم کن جشنواره سینمایی کن به‌زودی آغاز می‌شود و این کارگردان قرار است با فیلم «دانه انجیر معابد» در بخش رقابتی این جشنواره شرکت کند.
وکیل مدافع رسول‌اف، پیش‌تر نیز خبر داده بود که شماری از عوامل تولید فیلم «دانه انجیر معابد» احضار شده‌اند و با هدف متقاعد کردن رسول‌اف برای خارج کردن فیلم از جشنواره کن تحت فشار قرار گرفته‌اند.

تازه‌ترین فیلم محمد رسول‌اف، داستان یکی از قضات دادگاه انقلاب در جمهوری اسلامی را روایت می‌کند که در میانه اعتراضات سراسری، رابطه‌ای پرتردید با خانواده‌اش دارد و پس از گم شدن اسلحه‌اش دچار سوءظن به همسر و دخترانش می‌شود.
«دانه انجیر معابد» دومین فیلم سینمایی ایرانی حاضر در جشنواره‌های بین‌المللی است که به‌رغم فیلم‌برداری در ایران، بازیگران آن حجاب اجباری ندارند. پیش‌تر نیز فیلم «کیک محبوب من» ساخته مریم مقدم و بهتاش صناعی‌ها با بازی لی‌لی فرهادپور و اسماعیل محرابی و بدون حجاب اجباری در جشنواره فیلم برلین به نمایش درآمد و مورد استقبال قرار گرفت.