خواهر محمود مهرابی: مردم ایران! برادر من به هیچ چیزی فکر نکرد جز ایران و ایرانی!

بنا بر گزارش گروه مشاوران حقوقی دادبان، محمود مهرابی از بهمن ۱۴۰۱ در زندان است و در مهر سال جاری با صدور کیفرخواستی به ۱۸۷ اتهام از جمله «افساد فی‌الارض» متهم شده است.
انتساب اتهام «افساد فی‌الأرض» و صدور حکم اعدام برای این معترض جوان در زندان دستگرد اصفهان، در پی انتشار نظرات او در رسانه‌های اجتماعی از جمله در اینستاگرام صورت گرفته است.

بابک فارسانی، وکیل دادگستری، روز یک‌شنبه ۱۶ اردیبهشت در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «موکلم محمود مهرابی از جانب شعبه ۵ دادگاه انقلاب شهرستان اصفهان با اتهام افساد فی‌الأرض طی حکم بدوی به اعدام محکوم شد.»
این وکیل دادگستری همچنین عنوان کرد که «ابلاغیه صدور رأی بدون پیوست» را همکار او «با حضور در شعبه و مطالعه پرونده» مشاهده کرده است. بابک فارسانی ابراز امیدواری کرده که «ایرادات جدی رأی با اعتراض» وکلا، «مورد توجه دیوان عالی» جمهوری اسلامی قرار بگیرد.

در همین رابطه هاجر مهرابی، خواهر محمود مهرابی، با انتشار فیلمی در شبکه اجتماعی ایکس گفت: روز یکشنبه برادرش را «از زندان به دادگاه» بردند و در آن جا «حکم را به طور شفاهی برای او» خواندند و قاضی به او گفته «هیچ پشیمانی و ندامتی در چهره تو نمی‌بینیم.»
خانم مهرابی در ادامه گفت: به وکیل او «خانم کاظمی» نیز گفته‌اند «به خاطر مسائل امنیتی کشور از دادن حکم کتبی معذوریم»
خانم مهرابی با بیان این که در اعتراض به بازداشت برادرش «بیش از ۱۶ ماه است که هر روز در مقابل مقر سازمان ملل در وین» با در دست داشتن عکس او می‌ایستد، گفت که محمود مهرابی در وین بود، اما «به ایران بازگشت» و «ایستاد و مقاومت کرد با دستانی خالی از قدرت و سیاست. ایستاد و صدای مردم بود. برادر من انتخاب نکرد که خاکستری باشد. برادر من این جا بود در شهر وین بود ولی برگشت ایران و خواست در ایران و صدای مردم باشد. بیش از ۱۶ ماه است که او را زندانی کرده‌اند و شکنجه کرده‌اند.»
او با درخواست این که «صدای محمود مهرابی باشید»، افزود: «برادر من یکی از هزاران هزار زندانی است که گمنام و مظلوم هستند و صدایی ندارند. تبعیض قائل نشوید بین زندانیان سیاسی و ازتان می‌خواهم صدای آنها باشید. ما به غیر از هم کسی را نداریم.»

مریم مهرابی، خواهر دیگر محمود مهرابی که در ایران زندگی می‌کند هم در ویدیویی تاکید کرد برادرش برای فعالیت در فضای مجازی در خیزش «زن، زندگی، آزادی» بازداشت و به اعدام محکوم شده، از مردم خواست از او حمایت کنند. وی همچنین گفت: برادرم فرزند خلف این وطن است؛ او جرمی مرتکب نشده

محمود مهرابی روز ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ به دست نیروهای امنیتی در اصفهان بازداشت و ۲۵ اسفند همان سال با تودیع وثیقه از زندان دستگرد اصفهان آزاد شد. او ساعاتی پس از آزادی، بار دیگر به دست نیروهای امنیتی در منزل شخصی‌اش در اصفهان بازداشت و به زندان بازگردانده شد.
قرار جلب به دادرسی این زندانی سیاسی، مهرماه ۱۴۰۲ با اتهامات «افساد فی‌الارض از طریق نشر اکاذیب، تبلیغ علیه نظام در فضای مجازی، تحریک غیرموثر نیروهای نظامی و انتظامی به عدم اجرای وظایف و تسلیم در فضای مجازی، تحریک مردم به جنگ و کشتار به قصد برهم زدن امنیت و توهین به مقام علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و روح‌الله خمینی، بنیان‌گذار جمهوری اسلامی در فضای مجازی» در شعبه دوم بازپرسی دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان مبارکه صادر شد.
مهرابی در دی‌ماه ۱۴۰۲ هم در این شعبه بازپرسی با گشایش پرونده جدیدی علیه خود مواجه شد و طی آن اتهاماتی همچون «انتشار محتوای مجرمانه در رسانه‌ها و توهین به امامان و مقدسات» به پرونده‌اش اضافه شد.

کانال تلگرامی «کانون مدافعان حقوق بشر» هم اتهام آقای مهرابی را «افساد فی‌الارض از طریق ارتکاب گسترده نشر اکاذیب در صفحه اینستاگرامی، تبلیغ علیه نظام، تحریک نیروهای نظامی و انتظامی به عدم اجرای وظیفه، تحریک مردم به جنگ و کشتار، توهین به بنیانگذار و رهبر جمهوری اسلامی» عنوان کرده است.