فضای مجازی هدف جدید پلیس جمهوری اسلامی همزمان با طرح نور

همزمان با اجرای «طرح نور» و تشدید فشارها بر زنان ایران برای رعایت حجاب اجباری، رئیس پلیس فتا نیروی انتظامی از اجرای طرح «برخورد با جرایم اخلاقی و مغایر با شئونات اسلامی، اجتماعی و فرهنگی در فضای مجازی» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وحید مجید در توضیح این طرح جدید گفته با افرادی که در فضای مجازی «لایوهای مستهجن و تولید محتوای مبتذل و مدلینگ کنند» برخورد خواهد شد.
او مدعی شد که در یک «طرح پیش‌دستانه» در همین راستا گردانندگان، مدیران و اعضای «۱۰ نشانگاه سایبری فعال» هم شناسایی شده وعلیه آنها اقدام عملیاتی و قضائی انجام شده است.
وی ادامه داد: از ابتدای سال جاری تا کنون تعداد ۹۸۳۵ تارنما نیز مورد رصد عام قرار گرفتند که با بررسی اطلاعاتی سایبری بر روی ۳۸۴۲ فقره تارنمای مشکوک تعداد ۱۷۶۵ مورد مجرمانه مشاهده شد که از این تعداد ۷۶۵ مورد با تذکر تلفنی و با همکاری هموطنان تمامی محتوای نامناسب مسدود شد و بقیه برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضائی معرفی شدند.
رئیس پلیس فتا فراجا افزود: با بررسی های صورت گرفته شبکه اجتماعی اینستاگرام با بیش از ۹۱ درصد؛ همچنان بیش‌ترین حجم آلودگی جرایم غیر اخلاقی را به خود اختصاص داده است.
این ادعا در حالی مطرح شده است که در حال حاضر پلتفرم اینستاگرام به همراه پلتفرم‌های پرطرفداری چون فیس‌بوک، ایکس (توئیتر سابق)، یوتیوب، تلگرام و واتس‌اپ همگی در ایران فیلتر هستند.
وی تصریح کرد: اجرای طرح های عملیاتی و پیش دستانه در خصوص اینگونه جرایم که موجب نگرانی خانواده های ولایت مدار ایرانی شده قطعاً در اولویت پلیس فتا است.

این در حالی است که پلیس فتا فرماندهی نیروی انتظامی در ماه‌های اخیر صفحات پرطرفدار در شبکه‌های اجتماعی را مسدود کرده و قوه قضائیه نیز به بهانه‌های مختلف افراد را به دلیل اظهارنظر در این شبکه‌ها احضار و علیه آنها اعلام جرم می‌کند.
همچنین مقامات جمهوری اسلامی از روز شنبه ۲۵ فروردین و با هدف بازگرداندن گشت ارشاد به خیابان‌های ایران، برخورد خشن با شهروندان به ویژه زنان را دوباره آغاز کرده‌اند.
برخورد خشونت‌بار و تحمیلی پلیس ایران در زمینه حجاب اجباری با زنان که از آن با عنوان «طرح نور» یاد شده موجی از اعتراض‌ها را در میان کاربران شبکه‌های اجتماعی و فعالان مدنی به دنبال داشته است.