تلگراف: نیروهای حزب‌الله در کارخانه پنهانی تولید پهپاد جمهوری اسلامی آموزش می‌بینند

نشریه تلگراف روز یکشنبه۱۶ اردیبهشت در گزارشی به تشریح فعالیت‌های آموزشی جمهوری اسلامی برای نیروهای حزب‌الله لبنان در یک پایگاه فوق‌ سری و به‌سرعت در حال گسترش به منظور اجرای حملات پهپادی به شمال اسرائیل پرداخت.
به نوشته این نشریه، بر اساس اسناد محرمانه فاش‌شده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تاسیسات تولید پهپاد در ایران از زمان شروع به کار در سال ۲۰۰۶، با وجود تحریم‌های آمریکا، سه برابر شده است.
تلگراف در ادامه توضیح داد: «این مرکز فوق سری که در نزدیکی شهر قم قرار دارد، به دستور علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، گسترش یافته و باند پرواز آن از ۵۰۰ به یک هزار و ۵۰۰ متر افزایش پیدا کرده است.»
اطلاعات فاش‌شده نشان می‌دهد که خامنه‌ای در سال ۲۰۰۴ به شرکت صنایع هوایی قدس دستور داد تولید و توسعه سریع فعالیت‌های تولید پهپادهای بدون سرنشین را آغاز کند. پس از آن، مقر پهپادی متعلق به نیروی قدس با وجود قرار گرفتن در فهرست تحریم‌های خزانه‌داری آمریکا از ۱۲ دسامبر ۲۰۱۳، همچنان توسعه داده شد.
باند این فرودگاه که زمانی یک مرکز کوچک برای پرواز هواپیماهای کوچک سمپاش بود، از ۵۰۰ متری در سال ۲۰۰۷ به یک هزار متر در سال ۲۰۱۴ و یک هزار و ۵۰۰ در سال ۲۰۲۰ رسید که به پهپادهای بزرگ‌تر و دوربردتر امکان پرواز می‌داد؛ مانند پهپادهایی که در حمله هوایی به اسرائیل در ماه گذشته استفاده شدند. افزون بر این، در سال ۲۰۲۱ یک آشیانه جدید هم به مجموعه کنار باند فرودگاه اضافه شد.

تلگراف با استناد به اطلاعاتی که به دستش رسیده است، نوشت که یکی از این مراکز که تاکنون مخفی مانده، میزبان رهبران گروه‌هایی از جمله حزب‌الله لبنان است. این موضوع به‌ویژه وقتی مهم می‌شود که می‌دانیم از زمان آغاز جنگ غزه در روز هفتم اکتبر، پس از آنکه شبه‌نظامیان حماس به اسرائیل حمله کردند، گروه حزب‌الله لبنان حملات متعددی به آن کشور انجام داده است.
این مرکز علاوه بر آموزش و آزمایش پهپادهایی مانند هواپیمای بدون‌سرنشین دوربرد مهاجر که می‌توانند در ۲۴ ساعت تا ۱۶۱۰ کیلومتر پرواز کنند، محل آموزش هدایت هواپیماهای بدون سرنشین نیز بوده است.

در جریان حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل، در حالی که اسرائیل و ائتلاف به رهبری ایالات متحده بیشتر پرتابه‌های جمهوری اسلامی را رهگیری کردند، تهران همچنان اصرار دارد که این حمله تنها یک اقدام آزمایشی و نمایشی برای تهدید دشمن بود.

داگلاس بری، کارشناس ارشد هوافضای نظامی در موسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی در این زمینه می‌گوید: «تامین پهپاد برای حزب‌الله لبنان و حوثی‌ها در یمن به تهران اجازه می‌دهد برای آزمایش طراحی، عملکرد و دقت موشک‌هایش، یک میدان عمل واقعی داشته باشد. در عین حال تهران این قابلیت‌ها را در اختیار شبکه بازیگران منطقه‌ای خود قرار می‌دهد تا بتواند بر رفتار آن‌ها تاثیر بگذارد و برای برخی رقبایش در منطقه‌ دردسرهای قابل‌توجهی ایجاد کند.»

فعالیت‌های تولید پهپاد جمهوری اسلامی در حالی ادامه می‌یابد که از زمان حمله روسیه به اوکراین، تهران به دلیل ارائه پهپادهای به مسکو برای هدف گرفتن مراکز غیرنظامی اوکراین با تحریم و انتقادهای گسترده‌ای مواجه شده است.
مقام‌های جمهوری اسلامی هیچ‌گاه گزارش‌ها مبنی بر صدور تسلیحات نظامی به روسیه را قبول نکرده‌اند. ارتش روسیه نیز همواره هرگونه استفاده از پهپادهای ساخت جمهوری اسلامی در جنگ اوکراین را رد کرده است. با این حال سازمان اطلاعات ارتش اوکراین فیلم‌ها و مدارک و مستنداتی منتشر کرده است که نشان می‌دهد پهپادهای شاهد به‌صورت قطعات جدا از هم به روسیه ارسال و آنجا به کمک مهندسان ایرانی مونتاژ و رنگ‌آمیزی می‌شوند و علامت ارتش روسیه روی آن‌ها نقش زده می‌شود.