گزارش خبری: اختلاس‌های سریالی شهرداری تهران و فساد مالی شهردار انقلابی

تنها دو روز پس از انتشار متن قراردادهای شهرداری تهران با طرف چینی خود برای ساخت و تحویل 2500 دستگاه اتوبوس برقی، توسط یک فعال رسانه‌ای، علیرضا زاکانی شهردار تهران تهدید کرد که به زودی از وی شکایت خواهد کرد.
زاکانی که همواره به عنوان یک چهره انقلابی خود را معرفی می‌کند روز یکشنبه 16 اردیبهشت‌ماه در صحن علنی شورای شهر و با سیاست مطلوب حکمرانان جمهوری اسلامی در واکنش به اخبار اختلاس‌ها و فساد مالی، با بیان اینکه همه دستگاه‌های امنیتی صفر تا صد ماجراهای ما را می‌دانند تاکید کرد که افتخار ما کارهایی است که می‌کنیم.
روز شنبه یاشار سلطانی فعال رسانه‌ای، با انتشار متن قرارداد و جزئیاتی درباره قرارداد شهرداری تهران با یک شرکت چینی، برای واردات اتوبوس برقی رقم آن را دو میلیارد دلار عنوان و فاش کرد که طرف چینی یک شرکت ساختمانی است.
به گفته این فعال رسانه‌ای شرکت چینی با مسئولیت محدود در سال ۲۰۱۰ تاسیس شده و بیشتر در حوزه ساخت و ساز فعال است و تخصصی در زمینه واردات وسایل نقلیه تخصصی ندارد.
موضوع قراردادهای عجیب پیمانکاری در شهرداری تهران و اختلاس‌های سریالی تنها به واردات اتوبوس خلاصه نمی‌شود و شهردار انقلابی در سه سال حضور خود در راس مدیریت شهری پایتخت، فساد مالی فراوانی از سوی خود و نزدیکانش در کارنامه دارد.
تیرماه سال گذشته مصطفی میرسلیم نماینده اصولگرای مجلس از بازداشت 4 نفر از اعضای دفتر علیرضا زاکانی شهردار تهران به دلیل اختلاس 20 هزار میلیارد تومان خبر داد. به گفته میرسلیم فرد اصلی اختلاس کننده موقع دستگیری به روی ماموران اسلحه کشیده است.
هر چند که زاکانی در واکنش به این خبر اذعان داشت که روال قانونی در مورد این اشخاص طی خواهد شد و به زودی در مورد آن‌ها اطلاع رسانی می‌شود اما تاکنون هیچ اطلاعی از سرنوشت این پرونده و پول‌های اختلاس شده وجود ندارد.
آذرماه گذشته نیز خبر گم شدن 17 هزار میلیارد تومان از محل درآمدهای شهرداری تهران تیتر یک اخبار شد. موضوعی که هیچ‌گاه از سوی مسوولان تایید یا تکذیب نشد.
از سوی دیگر ویژه‌خواری شهرداری تهران یکی از موضوعات بحث برانگیز در ماه‌های اخیر بود. برخی رسانه‌های مستقل با ارایه گزارش‌های آماری از تخصیص منابع به صورت دوستانه به شهردار و اطرافیانش خبر دادند که بر اساس آن دیگر هیج‌یک از اقوام و نزدیکان شهردار از سفره انقلاب بی‌نصیب نخواهند ماند.
به نظر می‌رسد فساد در شهرداری تهران مانند بسیاری از ارگان‌های جمهوری اسلامی نهادینه شده است و آنچه که از اخبار ماه‌های اخیر بر می‌آید، هیچ نظارتی از سوی نهادهای ذیربط صورت نمی‌پذیرد.
علیرضا زاکانی که نشستن بر صندلی ریاست شهرداری تهران را با شبهات بسیاری در 11 شهریور ماه 1400 آغاز کرد، توانست در کمتر از سه سال عنوان ناکارآمدترین مسوول در 45 سال حیات جمهوری اسلامی را در زمینه مدیریت شهری از آن خود کند.

به اعتقاد کارشناسان قرارداد واردات 2500 دستگاه اتوبوس برقی از یک شرکت ساختمانی در چین که رقمی معادل ساخت یک کارخانه اتوبوس‌سازی است هر چند که آخرین قرارداد افشا شده است اما آخرین مورد اختلاس نخواهد بود.
عدم توجه به وضعیت مردم، حمایت از تولید داخلی، بی‌توجهی به وضعیت آلودگی هوا، تنها نمونه‌هایی از فساد مدیر انقلابی شهرداری تهران است.
به نظر می‌رسد این مدیر تراز جمهوری اسلامی بدون پاسخگویی به نهادهای نظارتی با انتصاب اقوام خود در سمت‌های مختلف، قراردادهای سنگین و فساد مالی، اختلاس اطرافیان و نیز عدم توجه به وضعیت شهری مانند آلودگی و بهبود سیستم حمل و نقل سردمدار مسوولان جمهوری اسلامی در فساد سیستماتیک است. فسادی که این روزها با افزایش آن صدای خودی‌ها را هم درآورده است.