درخواست آرژانتین از اینترپل برای بازداشت احمد وحیدی وزیر کشور دولت رئیسی

دولت آرژانتین از پلیس بین‌الملل (اینترپل) درخواست کرد احمد وحیدی، وزیر کشور دولت ابراهیم رئیسی را به اتهام دست داشتن در بمب‌گذاری مرکز یهودیان در بوئنوس‌آیرس (آمیا) در سال ۱۹۹۴ بازداشت کند. این بمب‌گذاری منجر به کشته شدن ۸۵ نفر شد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزارت خارجه آرژانتین در بیانیه‌ای اعلام کرد که احمد وحیدی جزو هیئت ایرانی است که همراه با ابراهیم رئیسی، در حال حاضر از پاکستان و سریلانکا بازدید می‌کند. به گزارش فرانس۲۴، اینترپل به درخواست آرژانتین، هشدار قرمزی برای دستگیری وحیدی صادر کرده است.
آرژانتین از پاکستان و سریلانکا مذکور نیز خواسته است وحیدی را بازداشت کنند.
با اینکه در خبر خبرگزاری فرانسه به نقل از بیانیه وزارت خارجه آرژانتین احمد وحیدی «بخشی از هیات ایرانی» همراه رئیسی اعلام شده اما در تصاویر منتشر شده در خبرگزاری‌های رسمی جمهوری اسلامی از سفر ابراهیم رئیسی به پاکستان وزیرکشور جمهوری اسلامی دیده نمی‌شود.
تنها تصویری که از او در ارتباط با این سفر یافت شد، تصویری است که از «بدرقه» هیات همراه رئیسی در فرودگاه منتشر شده که در آن برخی از مقامات حکومت حضور دارند و در یکی از تصاویر وحیدی در کنار حسین امیرعبداللهیان و جواد اوجی وزیر نفت دیده می‌شود.

چندی پیش در ۲۴ فروردین ۱۴۰۳ دادگاهی در آرژانتین حمله مرگبار سال ۱۹۹۲ به سفارت اسرائیل در بوئنوس‌آیرس و حمله سال ۱۹۹۴ به مرکز یهودیان «آمیا» را به جمهوری اسلامی منتسب و حکومت ایران را به همین دلیل به «جنایت علیه بشریت» متهم کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از رسانه‌های آرژانتین، این دادگاه به رسانه‌‌ها اعلام کرده که اسناد موجود ثابت می‌کند جمهوری اسلامی با همکاری «جنبش تروریستی شیعی حزب‌الله لبنان» مرگبارترین حادثه تروریستی تاریخ آرژانتین را با بمب‌گذاری در مرکز یهودیان «آمیا» مرتکب شده و از همین رو حکومت ایران یک «دولت تروریستی» و عامل «جنایت علیه بشریت» است.

پرونده بمب‌گذاری آمیا در سال ۱۹۹۴ هنوز به نتیجه نرسیده است، اما آرژانتین و اسرائیل مدت‌ها است که می‌گویند حزب‌الله لبنان به سفارش جمهوری اسلامی این حملات را انجام داده است.
حمله به سفارت اسرائیل در سال ۱۹۹۲ که با بمب‌گذاری انجام شد، ۲۹ کشته برجا گذاشت. دو سال بعد یک کامیون مملو از مواد منفجره وارد مرکز آمیا شد و انفجار آن به کشته‌شدن ۸۵ نفر و زخمی‌شدن ۳۰۰ نفر انجامید.
دادستان‌ها در آرژانتین، مقام‌های ارشد ایرانی را به صدور دستور این حمله متهم کرده‌اند، هرچند تهران هرگونه دست داشتن در این حمله را رد کرده است.
وزارت امور خارجه ایالات متحده ۲۸ تیر ۱۴۰۱ به مناسبت سالگرد انفجار مرکز جامعه یهودیان در بوئنوس‌‌آیرس اعلام کرد مقامات بلندپایه حکومت ایران مستقیماً در این حمله دست داشتند و حزب‌الله لبنان آن را به دستور رژیم ایران انجام داد.
محسن رضایی و احمد وحیدی از مقام‌های جمهوری اسلامی که در دولت ابراهیم رئیسی نیز دارای سمت هستند، در ارتباط با بمب‌گذاری مرکز فرهنگی یهودیان بوئنوس آیرس در سال ۱۳۷۳ (۱۹۹۴) تحت تعقیب پلیس بین‌الملل، اینترپل، و تحت پیگرد دادگستری آرژانتین قرار دارند.
آلبرتو نیسمان، دادستان ویژه پرونده آمیا بود که پس از وارد کردن اتهام تبانی با جمهوری اسلامی به کریستینا فرناندز دو کرشنر رئیس جمهوری وقت آرژانتین در سال ۲۰۱۵ پیکر بی‌جانش با گلوله‌ای در سر، در حمام آپارتمان مسکونی او پیدا شد.

در بیانیه روز سه‌شنبه وزارت خارجه آرژانتین آمده است: آرژانتین به دنبال دستگیری بین‌المللی مسئولان حمله آمیا در سال ۱۹۹۴ است که منجر به کشته شدن ۸۵ نفر شد. آنها هم‌اکنون با مصونیت کامل مشغول به کار هستند.
در این بیانیه که به امضای مشترک وزارت امنیت آرژانتین هم رسیده، آمده است: یکی از آنها (عوامل اصلی در پرونده بمب‌گذاری آمیا) احمد وحیدی است که دادگستری آرژانتین به عنوان یکی از مسئولان حمله به آمیا به دنبال (دستگیری) او است.