نرگس محمدی: روایت زنان از سرکوب حکومت را رسوا خواهد کرد

صفحه اینستاگرامی منسوب به نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و برنده جایزه نوبل صلح، روز یکشنبه، دوم اردیبهشت‌ماه، پیام صوتی او از زندان در اعتراض به سرکوب زنان را منتشر کرد.

نرگس محمدی در پیامی صوتی با بیان این که صدای من را از بند زنان زندان اوین می‌شنوید، گفت که تلفن او را نزدیک به پنج ماه است که قطع کرده‌اند و برای ارسال این پیام از کارت تلفن سپیده قلیان استفاده کرده است.
او در این پیام تأکید کرد: یک ساعت پیش یکی دیگر از دختران ایران “دینا قالیباف” با تن کبود و روایت آزار جنسی وارد بند زنان زندان اوین شد. ما سال‌ها است شاهد روایت زنانی هستیم که تعرض، آزار و ضرب و شتم توسط مأموران حکومت را از سر گذرانده‌اند؛ اما امروز حکومت دینی استبدادی نه از موضع قدرت بلکه از سر استیصال، جنگ تمام عیاری علیه تمام زنان را به همه خیابان‌های کشور کشانده است.
نرگس محمدی اضافه کرد: ما زنان در این جنگ بی‌امان یا با کشته‌شدنمان، این جنگ را متوقف خواهیم کرد یا مردم ایران و جهان به یاری ما به پا خواهند خواست، تا بتوانیم با زندگی کردن و صلح این جنگ را متوقف کنیم و رژیم زن‌ستیز را وادار به عقب‌نشینی کنیم.
این زندانی سیاسی خطاب به مردم آگاه ایران گفت: من از تک تک شما و تمام اقشار، اصناف، هنرمندان، روشنفکران، کارگران، معلمان و دانشجویان در داخل و خارج از کشور می‌خواهم علیه جنگ، تعرض، تجاوز و ضرب و شتم زنان، یکسره فریاد شوید.
برنده جایزه نوبل صلح همچنین از جهان و جهانیان خواست تا این جنگ وحشیانه بی‌امان را که جلوه بد هیبت و مشمئزکننده آپارتاید جنسیتی است متوقف کنند. نرگس محمدی در بخش دیگری از این پیام، خطاب به زنان سربلند ایران افزود: حکومت مستبد بی‌رحم تصور می‌کرد با تعرض، تجاوز و هتک حرمت زنان، ما را می‌ترساند و وادار به عقب‌نشینی می‌کند، اما شما، شما زنان بی‌نام‌ونشان و گمنام از سیستان و بلوچستان تا کردستان و از خوزستان تا آذربایجان و تهران و هر نقطه در کشور ایران عقب ننشستید، بلکه حکومت را عقب نشاندید.
او از زنان خواست که روایت‌های خودشان را دست‌کم نگیرند و اضافه کرد: این روایت‌ها، حکومت زن‌ستیز را رسوا خواهد کرد و بر زمین خواهد کوفت. روایتتان را از بازداشت، تعرض، آزار، تحقیر، ضرب و شتم و تجاوز به صفحه اینستاگرام من بفرستید.

دینا قالیباف روز سه‌شنبه، ۲۸ فروردین‌ماه، به فاصله یک روز پس از منتشر کردن روایت شخصی خود از بازداشت و همچنین افشای این که به دلیل عدم رعایت حجاب اجباری از سوی یکی از ماموران حکومتی مورد “تعرض جنسی” قرار گرفته بازداشت شد.

نرگس محمدی پیش از این در روز ۳۰ فروردین با انتشار پیام دیگری از “مقاومت جانانه زنان” در خيابان‌ها سخن گفته و نوشته بود که این مقاومت در شهرها و تداوم نافرمانی مدنی، نفس‌های استبداد دینی را به شماره انداخته است.
پیام اعتراضی این فعال حقوق بشر از زندان اوین در شرایطی منتشر می‌شود که جمهوری اسلامی از روز شنبه ۲۵ فروردین، با راه‌اندازی دوباره و گسترده ون‌های گشت ارشاد به خیابان‌ها، برخورد‌های خشن و ایجاد مزاحمت برای شهروندان را از سر گرفته است.