همچنان مساله رد صلاحیت‌ها، سردی انتخابات و مساله عدم مشارکت مردم

در حالی که بسیاری از تحلیلگران رد صلاحیت‌ها در طی سال‌اخیر و‌ اقدامات خشونت بار نظام علیه شهروندان خود را از مهم‌ترین عوامل عدم مشارکت مردم در انتخابات می‌دانند، برخی تحلیلگران و نیز فعالان سیاسی برای مساله رد صلاحیت‌ها نیز اهیمیت قائلند حامیان حکومت میخواهند این موضوع را کم اهمیت جلوه دهند.
در این میان مهدی کوچک زاده، یکی از کاندیداهای انتخابات مجلس اصولگزای تندرو ، تاثیر رد صلاحیت بر کاهش مشارکت مردم در انتخابات را دروغ و فضاسازی رسانه‌ای دانست و گفت این یک‌ دروغ رسانه‌ای است که ردصلاحیت‌ها باعث رویگردانی مردم از انتخابات می‌شود. وی گفت وضع موجود، را باید ناشی از عملکرد عاملان دانست. کوچک زاده تصریح کرد در جمهوری اسلامی هیچ عاملی نیست که خارج از اراده و رای مردم باشد.
کوچک‌زاده با بیان این موضوع که در نظرسنجی‌ها گفته شده تاثیر تایید یا ردصلاحیت‌ها در انتخابات، زیر ۱۰ درصد است، گفت جریان‌های سیاسی برای مردم آنقدری که خودشان به خودشان اهمیت می‌دهند، اهمیت ندارند.
این کاندبدای مجلس تصریح کرد گاهی مردم نظر یکی از این جریان‌ها را ابزاری می‌کنند تا حب و بغض خود را نسبت به مسئله‌ای نشان دهند، اما اینکه عمیقاً وابستگی به این جریان‌ها داشته باشند، حرف درستی نیست.
کوچک‌زاده افزود یکی از موارد موثر بر. کاهش مشارکت مردم در انتخابات، با درصد بسیار پایین، رد یا تاییدصلاحیت شورای نگهبان است، اما دو عامل مهم و تاثیرگذار در این زمینه یکی کم‌کاری، ناقص‌کاری و حتی خیانت در کارگزاران حاکمیت است.
وی تصریح کرد این نارضایتی در ۱۰ روز اخیر شکل‌ نگرفته و یک روندی طی شده تا مردم طی سال‌ها به اینجا رسیدند.
کوچک زاده همچنین گفت یکی از دلایل کاهش مشارکت مردم به رسانه‌ها مربوط می‌شود. وی گفت رسانه‌هایی که خدمتگزار ملت نیستند و دانسته یا نادانسته ابزاردست دشمن هستند به دنبال پمپاژ دروغ در ذهن مردمند و کمبودها را صدبرابر جلوه می‌دهند یا ایجاد مسئله می‌کنند.
کوچک زاده پرداختن به موضوعاتی مانند حقوق نمایندگان، ماشین شاسی‌بلند یا بردن و خوردن فلان مسئول را از جمله مواردی دانست که موجب این نارضایتی‌ها شده است.
در این میان روزنامه جوان متعلق به سپاه گفته است که جبهه اصلاحات که به دست اقلیت تندرو اداره می‌شود، در تقابل با اکثریت مشارکت‌جو و پس از آنکه رهبر انقلاب اعلام کردند هرکس انتخابات را تحریم کند حرکت خصمانه و مخالفت با اسلام کرده است، این اقدام تکلیف کشور و مردم را با آنان روشن کرد.
در این میان برخی اصلاح طلبان معتقدند که باید به سرمایه اجتماعی به‌مثابه کالا و دارایی بنگریم، و اگر اگر کسی مدام در هر مناسبتی(یا در هر انتخاباتی از سرمایه اجتماعی خود هزینه کند، به‌مانند کسی است که پول خود را آن قدر خرج امور روزمره می‌کند که در مواقع بحران پولی ندارد که هزینه درمان خود کند. یک کنشگر اجتماعی و سیاسی باید محاسبه کند که از سرمایه اجتماعی خود چه زمانی بهتر است هزینه کند و آن را حراج نکند.
بسیاری از مسيولین جمهوری اسلامی با این بهانه که انتشار اخبار فساد مسئولین موجب بی‌اعتمادی مردم می‌شود، در تلاش هستند تا جلوی انتشار این اخبار را بگیرند و‌ فضایی شبیه فضای اوایل انقلاب درست کنند که مردم کاملا از فسادی که در دستگاه حاکم رخ می‌داد، بی‌اطلاع بودند و‌نوجه ندارند که شرایط کاملا تغییر کرده و‌ امکان جلوگیری از انتشار اخبار دیگر وجود ندارد.
به باور برخی تحلبلگران، رد صلاحیت‌ها نه به طور خاص در انتخابات فعلی، بلکه به طور کلی، و‌در طول زمان تاثیر بسیاری بر کاهش مشارکت مردمی داشته است. از این نطر که مردم دیگر این احساس را ندارند که با شرکت در انتخابات قادر خواهندبود که کاندیدای موردنطر خود را انتخاب کنند. هر چند که عدم قدرت مجلس در تصمیم گیری نیز در این زمینه نقش داشته است.