بحران دریای سرخ، مشارکت اروپا در عملیات دریایی، تلاش عمان برای خاتمه دادن به بحران

بحران دریای سرخ همچنان ادامه دارد. کشورهای اتحادیه اروپا انجام عملیات نظامی در دریای سرخ را تصویب کردند. امریکا و بریتانیا امروز جمعه اعلام کردند به چند هدف موشکی و قایق بدون سرنشین حوثی ها حمله کردند. علاوه براین دولت عمان که قبلا میانجی مذاکرات صلح میان عربستان با حوثی ها بوده گویا در صدد است که در این امر میانجیگری کند. امریکا نیز در واکنش به حمایت جمهوری اسلامی از حوثی ها، تحریم های اقتصادی جدیدی علیه جمهوری اسلامی را در این زمینه قصد دارد انجام دهد.
به گزارش رویترز، کشور‌های عضو اتحادیه اروپا عملیات نظامی برنامه‌ریزی شده برای ایمن‌سازی مسیر کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را تصویب کردند. دیپلمات‌ها در بروکسل در تصمیم روز پنجشنبه از جمله مأموریت و مکان ستاد عملیات این اتحادیه پرده برداشتند و در پی این مصوبه، امروز ناو جنگی آلمانی هسن عازم منطقه شد. اتحادیه اروپا گفته که در حمله به خاک یمن مشارکت نمیکند ولی از عبور امن کشتی های تجاری حمایت میکند. اتحادیه اروپا بیشترین زیان را از نا امن کردن بستن این مسیر کرده است و شرکت دانمارکی مرسک که بیشترین ناوگان تجاری را در اختیار دارد بیشترین خسارت را از این بابت دیده است.
امریکا و بریتانیا نیز حملات پیشگیرانه ای را علیه هدفهای حوثی ها انجام داده اند اما در چند روز گدشته حوثی ها موفق به انجام عملیات علیه کشتی های تجاری نشدند دراین میان تیم لندرکینگ، نماینده ویژه آمریکا در امور یمن، در حال حاضر در منطقه حضور دارد تا با متحدان یمنی و سعودی برای حل این بحران گفتگو کند، وی حملات حوثی‌ها را عامل صدمه به اقتصاد جهانی دانست و گفت که حوثی‌های مورد حمایت جمهوری اسلامی باید بلافاصله به حملات خود به کشتی‌ها در دریای سرخ پایان دهند.
در این میان به نظر میرسد با اشاره جمهوری اسلامی، دولت عمان سعی کرده دست به میانجیگری بزند و خواستار انجام ترتیب دادن مذاکراتی در این زمینه شده است. جمهوری اسلامی متوجه شده که در این زمینه اشتباه محاسباتی بزرگی انجام داده است. اما در اخرین تحول که به واکنش امریکا علیه جمهوری اسلامی در حمایت از حوثی ها ونیز مرگ سربازان امریکایی در اردن مربوط میشود تلاش برای اعمال تحریمهای نفتی علیه جمهوری اسلامی است به گزارش بلومبرگ کاخ سفید قصد دارد تحریم‌ها علیه ایران را تشدید کند اما در این زمینه میخواهد محتاط عمل کند که هرگونه اقدام حساب نشده میتواند در بازارهای جهانی نفت اختلال ایحاد کند
این در حالیست که گروهی از قانونگذاران دوحزب آمریکا از دولت خواسته‌اند تحریم‌ها علیه کشتی‌ها، بنادر و پالایشگاه‌های مرتبط با نفت ایران را تشدید کند.
اما مشکل دولت بایدن این است که ا این اقدامات ممکن است بهای نفت را افزایش دهد ‌و یک مشکل سیاسی برای بایدن در آستانه انتخابات ایجاد کند. برای حل این موضوع امریکا باید سایر تولیدکننده‌های بزرگ نفت مانند عربستان سعودی را متقاعد کند که با افزایش تولید از افزایش بهای نفت جلوگیری کنند. عربستان این امر را تاکنون قبول نکرده است. عربستان در سال ۲۰۲۲ نیزدرخواست مشابه بایدن را رد کرد که باعث عصبانیت دولت بایدن شد. در این میان چین نیز که خریدار اصلی نفت ایران است انگیزه چندانی برای کمک به واشنگتن در این زمینه را ندارد زیرا نفت ایران را با تخفبف قابل توجهی به دست می اورد. در این میان یکی از گزینه‌های کاخ سفید، مجازات کشتی‌های حامل نفت خام ایران است.
به نظر میرسد امریکا بجای رویارویی نظامی تصمیم گرقته گلوگاههای اقتصادی جمهوری اسلامی را در منطقه فشار دهد که اقدام تعلیق هشت بانک عراقی و بانک ملی از این نمونه هاست و افزایش تحریم های اقتصادی در حوزه نفتی از جمله این اقدامات است. این روند میتواند روند تصاعدی به خود بگیرد جمهوری اسلامی سعی می‌کند که این مسیر را متوقف کند و از تشدید تنش بیشتر خود داری کند.