روحانی: رفع سوء تفاهمات با اروپا برنامه جدی دولت ایران است؛

روحانی: رفع سوء تفاهمات با اروپا برنامه جدی دولت ایران است؛ آیت‌الله خامنه‌ای: مراقب باشید کلاه‌سرتان نرود

 روز گذشته حسن روحانی، رییس جمهور ایران گفت که رفع سوء تفاهمات و ایجاد فضای جدیدی از تعامل و درک مشترک از اولویت‌های دولت جدید است. هم‌زمان، آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر ایران از دولت، مسئولان، سیاسیون و دیپلمات‌های این کشور خواست که رفتارهای غرب را در چارچوب به گفته‌ی وی «رویارویی عمیق و مبنایی غرب با اسلام» تحلیل کنند و هشدار داد که اگر آنها نگاه جامع نداشته باشند، «سرشان کلاه خواهد رفت و ضربه خواهند خورد.»

 حسن روحانی روز دوشنبه در پاسخ به پیام تبریک مارتین شولز، رییس پارلمان اروپا به مناسبت پیروزی او در انتخابات ۲۴ خرداد گفت که رفع سوء تفاهمات با اروپا برنامه جدی دولت ایران است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری آقای روحانی گفت که تلاش در جهت پیشبرد روابط ایران با پارلمان اروپا و دیگر نهادهای اروپایی و رفع سوء تفاهمات و ایجاد فضای جدیدی از تعامل و درک مشترک براساس احترام متقابل، از اهداف اولیه و جدی در سیاست خارجی دولت جدید ایران است.

روحانی خطاب به آقای شولز گفته که برای رسیدن به این هدف از هر گونه گفتگو و تبادل‌نظر، استقبال می‌کند.

در همین حال اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام هم در دیدار با فرستاده ویژه نخست وزیر ژاپن به تهران، گفته است که ایران آماده تفاهم با دنیاست و “اگر بهانه‌گیری طرف‌های غربی مطرح نباشد، انجام مذاکرات جدی و دستیابی به تفاهم امکان پذیر است.

سخنان حسن روحانی تازه ترین پیام دولت ایران به اروپا برای بهبود روابط است که در دوره ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد آسیب دید و تصویب تحریم های اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی ایران به تشدید آن دامن زد. از زمان پیروزی روحانی به عنوان یک سیاستمدار میانه رو در انتخابات ریاست جمهوری ایران، خوشبینی ها به بهبود روابط ایران و غرب با پیام های تبریک مقام های غربی به آقای روحانی افزایش یافته است. آقای روحانی در زمان تبلیغات ریاست جمهوری از سیاست خارجی ایران در دوره محمود احمدی نژاد انتقاد کرده و وعده داده بود تا روابط خارجی کشورش را در صورت پیروزی اصلاح کند. حسن روحانی در دوره تبلیغات و پس از پیروزی در انتخابات از سیاست تنش زدایی و اعتماد سازی حمایت کرده که در دوره ریاست جمهوری اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی، شعار اصلی سیاست خارجی ایران بود.

اما، هم‌زمان با سخنان اعتدال‌گرایانه‌ی رییس جمهور و رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام، آیت‌الله علی خامنه ای، رهبر ایران از دولت، مسئولان، سیاسیون و دیپلمات‌های این کشور خواست که رفتارهای غرب را در چارچوب به گفته‌ی وی رویارویی عمیق و مبنایی غرب با اسلام تحلیل کنند و هشدار داد که اگر آنها نگاه جامع نداشته باشند، سرشان کلاه خواهد رفت و ضربه خواهند خورد.

آقای خامنه‌ای روز دوشنبه ۱۸ شهریور در یک سخنرانی در تهران گفت که «دروغگویی و ظاهرسازی از خصلت های سیاستمداران غربی» است.

به گفته رهبر ایران، پیروزی انقلاب اسلامی در این کشور نقطه عطفی در رویارویی تاریخی اسلام و غرب بوده است و تحولات سیاسی سال های اخیر در کشورهای اسلامی، که آیت الله خامنه ای از آن با عنوان بیداری اسلامی یاد می کند، باعث سراسیمگی کشورهای غربی شده و آنها را در مقابله با اسلام سیاسی به میدان آورده است.

این سخنان رهبر ایران در حالی ایراد می شود که دولت جدید این کشور به ریاست حسن روحانی، سیاست تنش زدایی و بهبود روابط با جهان را از اولویت های خود معرفی کرده است. آیت الله خامنه ای همواره از سیاست خارجی تهاجمی و طلبکارانه دولت قبلی ایران حمایت می کرد و در سخنرانی روز گذشته‌ی خود هم تأکید کرده است که در مقابل دنیای غرب باید مقتدر بود. منتقدان سیاست خارجی تهاجمی ایران در سال های اخیر می گویند که تحریم های بی سابقه و بحران اقتصادی عمیق ایران تا حدود زیادی ناشی از این سیاست بوده است. اکثر نامزدهای انتخابات اخیر ریاست جمهوری ایران در جریان تبلیغات انتخاباتی از سیاست خارجی دولت محمود احمدی نژاد و نحوه اداره مذاکرات اتمی ایران انتقاد می کردند. حسن روحانی که در این انتخابات پیروز شد صریح ترین منتقد در میان نامزدها بود و وعده داد که روابط ایران و جهان را بهبود بخشد.