مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار پاسخگویی فوری ایران شد

 یوکیا آمانو در نشست شورای حکام آژانس در وین در دیدار با تیم جدید جمهوری اسلامی گفت که ایران باید «بدون تاخیر»، «پاسخ اساسی» به پرسش‌های آژانس در مورد پایگاه نظامی پارچین ارائه دهد. از سوی دیگر سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مذاکره‌کننده ارشد ۱+۵ با ایران نیز، گزارش‌ها درباره ارائه پیشنهادهای جدید به ایران برای ترغیب تهران به کنار گذاشتن غنی‌سازی اورانیوم را تکذیب کرد.

 یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز دوشنبه ۱۸ شهریورماه در سخنان گشایش شورای حکام گفت: «با توجه به ماهیت و میزان اطلاعات معتبری که درباره احتمال ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای ایران در دسترس آژانس است، همچنان همکاری ایران با ما در زمینه رفع نگرانی‌های ما فوری و ضروری است.»

یوکیا آمانو سه ماه پیش از تکرار مذاکرات بی‌نتیجه با ایران ابراز خستگی کرده بود اما این بار با روی کار آمدن دولت جدید حسن روحانی لحن حساب‌شده‌تری به خود گرفته است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که آژانس آماده است تا به‌روشی سازنده با ایران تحت دولت جدید رییس‌جمهور حسن روحانی، برای حل‌وفصل مسائل برجسته از طریق ابزارهای دیپلماتیک همکاری کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مشکوک است که رژیم اسلامی انفجار هسته‌ای را در این پایگاه آزمایش کرده است اما حکومت ایران این موضوع را رد می‌کند و تاکنون با گذشت بیش از یک سال و نیم از درخواست آژانس برای بازدید از پایگاه پارچین به این تقاضا توجهی نکرده است.

در همین حال سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و مذاکره‌کننده ارشد ۱+۵ با ایران، گزارش‌ها درباره ارائه «پیشنهادهای جدید» به ایران برای ترغیب تهران به کنار گذاشتن غنی‌سازی اورانیوم را تکذیب کرد.

مایکل مان، روز دوشنبه ۱۸ شهریور گفت: «این گزارش‌ها کاملا جعلی است. ما پیشنهادی برای ایران بر روی میز داریم و آن همان پیشنهاد آلماتی است. این جایی است که ما در آن قرار داریم.»

روزنامه شرق، چاپ تهران، در شماره روز دوشنبه خود به نقل از مصاحبه روزنامه عربستانی عکاظ با کاترین اشتون، مذاکره کننده ارشد ۱+۵ در پرونده هسته‌ای ایران نوشته بود که این گروه پیشنهادات جدیدی برای تهران دارد.

سخنگوی کاترین اشتون همچنین تایید کرد که خانم اشتون روز جمعه گذشته در تماس تلفنی با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، برای دیدار و گفتگو در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد توافق کرده‌ است.

آقای مان در عین حال که از تمایل فراوان ۱+۵ برای از سر گیری هرچه زودتر» گفتگوها با ایران خبر داده، افزوده که هنوز زود است بگوییم این اتفاق در نیویورک خواهد افتاد.

درباره سطح مقام‌های گفتگو کننده، نیز سخنگوی کاترین اشتون گفته است: گفتگوها تاکنون در سطح مدیران سیاسی وزارت خارجه انجام شده است. ما نمی‌دانیم هنوز که طرف ایرانی در چه سطحی می‌خواهد مذاکره کند، آیا آقای ظریف طرف گفتگوست یا شخصی دیگر.

اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل ۲۶ شهریورماه در نیویورک برگزار می‌شود و قرار است حسن روحانی و محمدجواد ظریف نیز به این اجلاس بروند. کارشناسان امیدوارند باتوجه به انتخاب حسن روحانی میانه‌رو به عنوان رییس جمهور و نیز انتقال پرونده هسته‌ای ایران از شورای امنیت ملی به وزارت خارجه، دور جدید مذاکرات با موفقیت همرا شود. ایالات متحده آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان، شش قدرت جهانی هستند که سال‌هاست درباره برنامه اتمی جنجال‌برانگیز جمهوری اسلامی مشغول مذاکره با ایران هستند. بر اساس گزارش‌ها، گروه ۱+۵ در مذاکرات آلماتی با تیم سابق مذاکره کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی، به آنها پیشنهاد داده بود تا در قبال تعلیق غنی‌سازی ۲۰ درصدی اورانیوم و کاهش فعالیت‌های مرکز فردو، در عرض شش ماه، بخشی از تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند. این پیشنهاد توسط ایران رد شده است.