اخبار کوتاه روزانه سه شنبه 19شهریور (متن)

روزنامه عرب زبان «الحیات» چاپ لندن، در شماره‌ی امروز خود نوشت که، پس از تشکیل دولت جدید ایران توسط حسن روحانی، باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، پیامی را برای حکومت ایران فرستاده و از تمایل واشنگتن به گشایش «صفحه‌ای جدید» در روابط دو کشور سخن گفته است.

الحیات نوشت که این پیام، توسط سلطان قابوس، پادشاه عمان به علی خامنه ای، رهبر ایران تحویل داده شد، که شامل چهار محور ‌است: احترام دولت آمریکا به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران، اعلام آمادگی برای تخفیف تحریم‌های اقتصادی وضع شده علیه ایران، تأکید بر اهمیت در پیش گرفتن ‌رویکردی مثبت از سوی ایران در پاسخگویی به مسائل موجود بر سر برنامه هسته‌ای این کشور،‌ و آمادگی آمریکا برای انجام مذاکرات مستقیم با ایران.

بنابر حکم حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، دریابان علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی شد. آقای شمخانی، در دوره ریاست جمهوری محمد خاتمی وزیر دفاع ایران بود و پس از پایان دوره وزارتش،‌ رئیس مرکز مطالعات راهبردی نیروهای مسلح شد

همچنین معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در دوره هشت ساله دولت های هفتم و هشتم بار دیگر به این سمت منصوب شد. ابتکار که در سالهای اخیر عضو شورای شهر تهران بوده است با حکم حسن روحانی به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس این سازمان منصوب شد .

عزل جنجالی صدرالدین شریعتی از ریاست دانشگاه علامه طباطبایی توسط جعفر توفیقی، سرپرست جدید وزارت علوم، باعث انتقاد شدید آیت‌الله مهدوی کنی، رییس مجلس خبرگان شد.

بر اساس گزارش منتشرشده، مهدوی کنی با اشاره به برکناری شریعتی گفت: «وزیر علومی که رأی اعتماد نگرفته و تنها سرپرست وزارت علوم است، هنوز نیامده رییس یک دانشگاه را برکنار می‌کند، این به هیچ وجه کار خوبی نیست، بنده این را به عنوان یک مطالبه عرض می‌کنم نه توهین به آقای روحانی که قابل احترام و جزو جامعه روحانیت است.»

حضور هشت‌ساله صدرالدین شریعتی بر ریاست دانشگاه علامه طباطبایی، اعتراض‌های گسترده‌ای را از سوی اساتید و دانشجویان این دانشگاه برانگیخته بود.

حمیدرضا ترقی٬ عضو ارشد حزب مؤتلفه گفته که، حمله نظامی غرب به سوریه به ضرر سیاست‌های دولت تازه کار حسن روحانی تمام خواهد شد.

آقای ترقی همچنین گفته است که، حمله نظامی به سوریه، مُوضِعِ ایران نسبت به آمریکا را خصمانه کرده، و راه  گفتگو را، می بندد.

جمهوری اسلامی از متحدان بشار اسد در جهان شناخته می‌شود و طی دو سال گذشته با صرفِ ده‌ها میلیارد دلار، مانع از سرنگونیِ رژیم اسد شده است.

شب گذشته بر اثر انحراف یک دستگاه اتوبوس اصفهان – تهران در ساعت 11:30 دقیقه، در اتوبان قم و برخورد با یک اتوبوس تهران – یزد و یک تاکسی در مسیر مقابل، 44 نفر در آتش سوزی تصادف جان باختند.

گفته می شود، نقص ایمنی در سیستم برق اتوبوس اسکانیا، عامل آتش گرفتن اتوبوس‌ها بود.

دادستان کل کشور در واکنش به حادثه رخ داده در اتوبان تهران- قم خاطرنشان کرد: دادگستری استان قم مأمور رسیدگی به این پرونده شده است، و 3 نفر از قضات برای رسیدگی به این پرونده انتخاب شده‌اند.

دادستان کل کشور خاطر نشان کرد: اتوبوس‌‌های «اسکانیا» چندین بار دچار حادثه مشابه شده‌اند.

نایب رئیس شورای عالی نظام پرستاری می‌گوید، مشکلات مردم در حوزه سلامت، امنیت جانی پرستاران را تهدید می‌کند.

علی نصرتی در این خصوص گفته است: ما بارها شاهد ضرب و شتم پرستاران از سوی بیماران و همراهان آنها بوده‌ایم و این مساله به امری عادی تبدیل شده است.

پیشتر مسعود فلاحی، معاون وزیر بهداشت نیز با اشاره به کمبود پرستار در کشور، به دلیل تعداد زیاد بیماران و دستمزد کم و مهاجرت برخی از آنها به کشورهای دیگر از جمله کشورهای عربی خبر داده بود.

انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، با انتشار بیانیه‌ای، ضمن شگفتی‌آور خواندن جزئیات سانسور در ایران، از علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیران فرهنگی کشور خواست، برخوردهای افراطی در اداره‌ سانسور رفع شود.

به گزارش خبرگزاری کار ایران، در این بیانیه آمده است: متأسفانه تاکنون با این نظرها برخورد فعالی صورت نگرفته است.

شریف حسینی٬ عضو کمیسیون صنایع مجلس، از ورود ۱۰ هزار تاکسی چینی به ناوگان تاکسیرانی ایران خبر داد و گفت کمیسیون صنایع، موضوع واردات این تاکسی‌ها را پیگیری خواهد کرد.

آقای حسینی گفته که، این واردات سود سرشاری را به کشور سازنده این خودرو‌ها، یعنی چین سرازیر کرده است.

وی افزود، قطعات این تاکسی‌ها از چین وارد شده و در ایران تنها مونتاژ شده و «سود شرکت‌هایی مثل ایران خودرو و سایپا از این موضوع بسیار محدود است.»

پیش‌تر اعضای کمیسیون صنایع مجلس در جلسه‌ای با حضور وزیر صنعت از دولت خواسته بودند به واردات خودروی بی‌کیفیت چینی پایان دهد.

ناصر سراج، رییس سازمان بازرسی کل ایران و قاضی رسیدگی کننده به پرونده موسوم به اختلاس سه هزار میلیارد تومانی گفته‌ است که حکم‌ متهمان این پرونده قطعی شده و قرار است که دادسرا احکام را اجرا کند‌.

پرونده اختلاس سه هزار میلیارد تومانی مشهور به «بزرگترین فساد مالی» تاریخ ایران یک سال و نیم پیش به جریان افتاد و چهار متهم اصلی این پرونده از جمله، مه‌آفرید خسروی، بنیان‌گذارِ شرکتِ امیر منصور آریا، به اعدام محکوم شدند، و حکم اعدام آنان توسط دیوان عالی کشور تائید شد.

غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه ایران سال گذشته گفته بود که از مجموع ۳۹ متهم این پرونده که به اتهامات آنها رسیدگی شد، چهار نفر به اعدام، دو نفر به حبس ابد، و بقیه متهمان به تحمل حبس‌های ۲۵ سال، ۲۰ سال، ۱۰ سال و پایین‌تر محکوم شده‌اند.

بیش از ٩٠ تن از کارگران نانوایی‌های شهر سقز در استان کردستان، به دلیل “کمی اعتبار و عدم بیمه” مقابل اداره‌ کار این شهر تجمع اعتراضی کردند.

به گزارش تارنمای کُردپا، کارگران نانوایی‌های شهر سقز، پس از گذشت یک ماه جهت حل مشکلاتشان در مقابل اداره‌ کار شهرستان سقز دست به اعتصاب زدند.

به گفته‌ یکی از این کارگران معترض، مسئولان اداره‌ کار شهرستان سقز گفته‌اند که، اعتراض کارگران خبازی‌ها به تحریک احزاب کُرد اپوزیسیون است و به همین دلیل به مطالبات ما اعتنایی نمی‌کنند.

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با تاکید بر لزوم اصلاح ساختار فرهنگ کار در ایران گفت: با دست کاری شدن آمار، نمی‌دانیم در حال حاضر چه قدر بیکار در کشور داریم.

به گزارش ایلنا، ربیعی با اشاره به پیچیده‌تر شدن شرایط امروز ایران گفت: دیگر از ۷۲۰ میلیارد دلار، درآمد در بودجه خبری نیست و اقتصاد کشور تورم و رکود همزمان را تجربه می‌کند، فضای کسب و کار هم پویا نیست و فقط اعضای صندوق بازنشستگی فولاد نیستند که با مشکل روبر شده‌اند.

یک فعال کارگری در استان کهگیلویه و بویر احمد، با اعلام تعطیلی ۵۰ درصدی واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی استان طی هشت سال اخیر، خواستار احیاء صنایع استان کهگیلویه و بویر احمد در دولت یازدهم شد.

علی‌رضا جنتی، دبیرِ «خانهء کارگرِ» یاسوج، با اشاره به تعطیلی نیمی از واحدهای تولیدی مستقردر استان کهگیلویه و بویر احمد، با ذکر چند نمونه‌ به خبرگزاری ایلنا گفت: کارخانه موتور سازی در شهرک فرودگاه، فرآورده‌های گوشتی مسجد شهر،  و کارخانه ماشین سازی در شهرک گچساران از جمله واحدهای بزرگ در حال توسعه‌اند که طی هشت سال گذشته به سبب سیاست گذاری‌های غلط اقتصادی تعطیل و کارگران‌شان بیکار شده‌اند.

ایمل فیضی، سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان، اظهار نظر جیمز دابینز، فرستاده ویژه آمریکا به این کشور و پاکستان، دال بر وجود جنگ داخلی در افغانستان را رد کرد.

آقای فیضی در بیانیه‌ای آورده است اگر به واقع در افغانستان جنگ داخلی در جریان است، آمریکا نه درگیر جنگ با تروریسم، بلکه در جنگ داخلی در افغانستان درگیر بوده است.

سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان تصریح کرده است که دلیل حضور نیروهای آمریکایی و ناتو بر اساس مصوبه سازمان ملل در افغانستان، تنها جنگ با تروریسم است.

فرستاده ویژه ایالات متحده، پنجشنبه گذشته در گفتگو با صدای آمریکا، از جنگ داخلی در افغانستان خبر داده بود.

ممنون حسین، با سوگند یاد کردن به عنوان رییس جمهور جدید پاکستان امروز به طور رسمی کار خود را شروع کرد.

آقای حسین به دنبال پایان دوره پنج ساله آصف علی زرداری به عنوان رئیس جمهور پاکستان انتخاب شده است.

آقای زرداری روز یکشنبه، ۸ سپتامبر و با پایان دوره ریاست جمهوری‌اش، به طور رسمی کاخ ریاست جمهوری پاکستان، موسوم به «ایوان صدر» را ترک کرد.

آقای زرداری اولین رییس جمهور غیر نظامی در تاریخ پاکستان است که دوره ریاست جمهوری‌اش به طور کامل به پایان می‌رسد.

به دنبال تصویب متمم هیجده قانون اساسی پاکستان، پست ریاست جمهوری در این کشور تشریفاتی است و رئیس جمهوری عملا از قدرت زیادی برخوردار نیست.

شرکت عظیم نفتی بریتیش پترولیوم، روز دوشنبه از کشف میزان «قابل توجهی» گاز در شرق دلتای نیل در مصر خبر داده است.

بریتیش پترولیوم به میزان گاز کشف شده اشاره نکرده است.

بریتیش پترولیوم حضوری پنجاه ساله در مصر دارد و سرمایه گذاری‌های آن در مصر، از مرز بیست میلیارد دلار گذشته است.

بعد از ظهر روز دوشنبه ۱۸ شهریورماه، در استانبول تظاهرات صدها مخالف دولت رجب طیب اردوغان، در حمایت از نوجوان ۱۴ ساله‌ای که از زمان درگیری‌های ماه ژوئن در حالت اغما به‌ سر می‌بَرَد، به درگیری با پلیس انجامید.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، پلیس برای پراکنده ساختن تظاهرکنندگان به شلیک گاز اشک‌آور و استفاده از خودروهای آب‌پاش روی آورد.

این تظاهرات در پایان روز خاتمه یافت اما پلیس و تظاهرکنندگان همچنان به درگیری ادامه دادند.

حزب کارگران کردستان (پ‌ک‌ک) می‌گوید، خروج پیکارجویانش از خاک ترکیه را، به دلیل فعال نبودن این کشور نسبت به فرآیند صلح، متوقف کرده است.  این گروه البته افزوده که به آتش بس با نیروهای ترکیه احترام می‌گذارد.

پ‌ک‌ک در اوایل سال جاری و براساس طرح صلحی که با هدف پایان دادن به درگیری‌های ۳۰ ساله بین این گروه و نیروهای ترکیه ارائه شد، خروج نیروهایش را از مناطق ترکیه آغاز کرد

تحریریه سیاسی تلویزیون ایران فردا