اخبار ورزشی دوشنبه 18 شهریور

رشته کشتی، سرانجام دربازی های المپیک ماندنی شد.

به گزارش ایسنا، در جلسه‌ دیروز اعضای کمیته بین‌المللی المپیک که دربوینس‌آیرس پایتخت آرژانتین برگزارشد، با 49 رأی از 95 رای ماخوذه، اعضای ای او سی، تصمیم گرفتند تا کشتی درالمپیک 2020 توکیو حضور داشته باشد و ورزش‌های بیس‌بال با 24 و اسکواش با 22 رأی نتوانستند جواز حضور در المپیک را کسب کنند. کشتی از ورزش‌های باستانی المپیک به حساب می‌آید، از اولین المپیک مدرن تاکنون در بازی‌های المپیک حضور داشته، اما در زمستان گذشته اعضای کمیته بین‌المللی المپیک تصمیم گرفتند این ورزش را برای کسب رای حضور در المپیک به رقابت با هفت رشته‌ی دیگر (اسکواش، بیس‌بال، کاراته، ووشو، اسکیت، صخره‌نوردی و موج‌سواری روی تخته) بفرستند. در جلسه‌ خرداد امسال درسن‌پترزبورگ روسیه، کشتی، اسکواش و بیس‌بال، پنج رشته‌ی دیگر را کنار زدند تا از بین این سه رشته یکی برای حضور در المپیک 2020 انتخاب شود. ماه گذشته، ای او سی اعلام کرد که یک وزن از کشتی آزاد و یک وزن از کشتی فرنگی مردان در المپیک 2016 ریودوژانیرو کم و دو وزن به کشتی بانوان اضافه می‌شود.به نظر اکثر کارشناسان، این تصمیم ای او سی، پیش‌زمینه‌ای برای حفظ کشتی در المپیک 2020 بود که با رای دیروزاعضای کمیته بین‌المللی المپیک، ورزش اول ایران در المپیک 2020 و 2024 باقی ماند. دراین حال، شنبه شب، با رای اعضای کمیته بین المللی المپیک، توکیو پایتخت ژاپن به عنوان میزبان المپیک تابستانی 2020 انتخاب شد. توکیو که درسال 1964 میزبان این بازی ها بود، با غلبه برشهرهای استانبول ترکیه و مادرید اسپانیا، پس از 56 سال دوباره میزبانی بازی های المپیک را برعهده گرفت.

چند خبرکوتاه

درپایان رقابت های لیگ جهانی کاراته که با شرکت 38 در استابنول ترکیه جریان داشت، کاراته کاهای ایران با کسب 5 مدال طلا، 7 نقره و 5 برنز، مقتدرانه عنوان قهرمانی این مسابقات را از آن خود کردند.دراین پیکارها، آلمان به مقام نایب قهرمانی رسید و ترکیه میزبان درسکوی سوم جای گرفت.

علی دایی، مهاجم سابق تیم ملی فوتبال ایران که با 149 بازی ملی و 109 گل زده، تعداد بیشترین گل زده ملی درجهان را درکارنامه دارد، درفهرست روزنامه دیلی میل چاپ لندن که براساس میانگین گل درهر بازی منتشر شده، با 0.61 درصد درجای نهم قرارگرفت.دراین فهرست، ریکی لمبرت مهاجم تیم ملی انگلیس با دوگل زده از دو بازی، رکورد 100 درصد گلزنی را دراختیار دارد.

پس از اینکه کارلوس کی روش سرمربی پرتغالی تیم ملی فوتبال ایران دیروز با ترک ایران راهی اروپا شد، مهدی محمد نبی، دبیرکل فدراسیون با بیان اینکه کی‌روش تا پایان مسابقات جام جهانی 2014 برزیل سرمربی تیم ملی ایران خواهد بود، گفت: عده‌ای می‌خواهند تیم ملی را وارد حاشیه کنند، ولی ما به این حواشی توجهی نداریم.

درپایان دوازدهمین مرحله رقابت های اتومبیلرانی فرمول یک جهان که دیروز درپیست مونزا ایتالیا برگزارشد، سباستين فتل راننده آلمانی تيم ردبولز، با کسب زمان يک ساعت و 23 دقيقه و 42 ثانيه و 196 هزارم ثانيه، سريع‌تر از ساير رقيبانش از خط پايان عبور کرد وبه مقام قهرمانی این مسابقات دست یافت.پس ازوی، فرناندو آلونسو راننده اسپانیایی فراری با اختلافی نسبتا زیاد دررده دوم جای گرفت ولوئيس هميلتون بريتانيايی از تيم مرسدس درمکان سوم قرارگرفت.

رافائل نادال و نواک ژوکوویچ با غلبه بر حریفان خود به دیدار پایانی تنیس آزاد آمریکا- یو اس اوپن راه یافتند. مرحله نیمه نهایی این رقابت ها درنیویورک برگزارشد که طی آن، رافائل نادال اسپانیایی با برتری 3به صفر مقابل ریشار گاسکه فرانسوی به عنوان نخستین فینالیست این دوره شناخته شد.دردیگر بازی این مرحله نیز، نواک ژوکوویچ نفر اول رده بندی تنیس جهان از صربستان دریک مسابقه سخت و نفس گیر، استانیسلاو واورینکا سوئیسی و حذف کننده اندی ماری بریتانیایی، را 3-2 از پیش رو برداشت و حریف نادال درمسابقه پایانی شد.دیدارفینال این دوره از رقابت ها امروز برگزارمی شود.

امیر خسروجردی – تحریریه ورزشی ایران فردا