چالش برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی و هشدار مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی

با آنکه در اخرین جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیرغم گزارش مدیر کل آژانس قعطنامه ای علیه ایران صادر نشد . اکنون رافائل گروسی ، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفتگو یی تلویزیونی نگرانی‌های جدی خود درباره چندین موضوع هسته‌ای جاری جمهوری اسلامی را بیان کرد و عملا هشدار داد که ممکن است پرونده جمهوری اسلامی در صورت ادامه وضعیت به شورای امنیت احاله شود . وی گفت در حالی که ایران در حال حاضر فاقد سلاح هسته‌ای است، اما در حال افزایش توانایی‌های هسته‌ای و غنی‌سازی اورانیوم خود بوده که نگرانی‌ها از احتمال گریز هسته‌ای این کشور را افزایش داده است. و لذا از جمهوری اسلامی خواست تا با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کامل‌تری داشته باشد تا به ایجاد اعتماد بین‌المللی در ماهیت صلح‌آمیز فعالیت‌هایش کمک کند.
وی همچنین در مورد میزان غنی‌سازی اورانیوم تهران در ماه‌های اخیر ابراز نگرانی کرد. او گفت که اگرچه ایران همچنان اصرار دارد که برنامه هسته‌ای‌اش فقط برای اهداف انرژی صلح‌آمیز غیرنظامی است، اما سطح غنی‌سازی اورانیوم این کشور بسیار فراتر از حد توافق‌شده قبلی است.
وی گفت ایران در حال حاضر در حال غنی‌سازی اورانیوم با خلوص شصت درصد است. در حالی که این میزان هنوز به درجه نود درصد نرسیده، اما نشان‌دهنده کوتاه‌بودن زمان شکست مورد نیاز برای گریز هسته‌ای است. وی افزود این سطح غنی‌سازی چالش بزرگی را در رابطه با راستی‌آزمایی و توانایی جامعه بین‌المللی برای راستی‌آزمایی فعالیت‌های ایران ایجاد کرده است و سؤالات متعددی نیز درباره ابعاد نظامی احتمالی فعالیت‌های هسته‌ای گذشته ایران بی‌پاسخ مانده است. که موضوعات حل‌نشده و وجود مشکوک ذرات اورانیوم یافت‌شده در دو سایت‌اعلام‌نشده از جمله این موضوعات است. وی هشدار داد تا زمانی که ایران با بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تعامل جدی‌تری نداشته باشد و کنترل‌ها بر برنامه هسته‌ای خود را افزایش ندهد، ابهام‌ها همچنان ادامه خواهد داشت. وی گفت افزایش شفافیت برای تقویت اعتماد به اهداف صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران بسیار مهم است، و لذا از ایران خواست تا گام‌هایی برای کاهش نگرانی‌ها برداشته و از نزدیک با ما برای روشن‌کردن مسائل باقی‌مانده همکاری کند. وی در عین حال به برخی همکاریهای ایران با آژانس، اشاره کرد و گفت راه‌حل برطرف کردن ابهامات باقی‌مانده، راه‌حل دیپلماتیک است.
گروسی در پایان هشدار دادکه در صورت عدم همکاری تهران و عدم رفع ابهامات در برنامه هسته‌ایش، ممکن است پرونده این کشور به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده شود. او همچنین از احتمال اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران خبر داد.
جمهوری اسلامی توجه ندارد که برنامه هسته ای با توجه به سیاستهای ضد نظم بین المللی این کشور هزینه زاست و مسیله جنگ اوکراین سبب شده که کشورهای غربی سعی نکنند پرونده جمهوری اسلامی را به وضعییت قبل باز گردانند ولی احتمالا در ماههای آینده این روند ممکن است شکل دیگری به خود بگیرد و تحریمهای جدیدی علیه جمهوری اسلامی شکل بگیرد.