ایران رتبه نخست تورم در میان کشورهای دنیا

مجمع جهانی اقتصاد در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد ایران بالاترین میزان تورم را در بین ۱۴۸ کشور دنیا در سال ۲۰۱۲ داشته است. در همین حال، هدایت‌الله میرمرادزهی٬ عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی مجلس ایران با اعلام افزایش ۹۵ درصدی قیمت حبوبات در ایران گفته که دولت دهم ۷۵ هزار تن جو از فرانسه وارد کرده است. وی همچنین با انتقاد از دولت احمدی‌نژاد گفته است که دولت پیشین، تا به امروز آمار مشخصی از میزان واقعی تولیدات داخلی از جمله محصولات کشاورزی ارائه نداده است. افزایش قیمت انواع حبوبات همراه با افزایش سطح عمومی قیمت‌ها در ایران اتفاق افتاده است، ‌بر اساس گزارش بانک مرکزی، نرخ تورم در مردادماه امسال به مرز ۴۰ درصد رسید.

در رده‌بندی مجمع جهانی اقتصاد نرخ تورم در ایران ۳۰.۶ درصد اعلام شده و به این ترتیب ایران دارای بالاترین میزان تورم در جهان اعلام شده است.

در این رده‌بندی تورم در دو کشور گرجستان و سوئیس منفی بوده و تورم در ژاپن نیز صفر اعلام شده است. همچنین تورم در کشورهای برونئی دارالسلام، اوکراین، امارات، نروژ و سوئد نیز زیر یک درصد اعلام شده است.

۱۰ کشور ایران، اتیوپی، مالاوی، ونزوئلا، تانزانیا، گینه، مغولستان، اوگاندا، سیرالئون و نیجریه نیز دارای بالاترین میزان تورم در جهان هستند.

مجمع جهانی اقتصاد رده‌بندی خود را براساس اطلاعات منتشر شده از سوی صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده است.

در همین حال هدایت‌الله میرمرادزهی٬ عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی مجلس ایران در گفتگو با سایت «خانه ملت» گفته قیمت حبوبات در ایران بیش از ۹۴ درصد افزایش داشته و در حال حاصر تعرفه ۵۰ درصدی برای صادرات آن در نظر گرفته شده است.

وی در عین حال اظهار کرده که دولت دهم درپی قطع صادرات حبوبات اقدام به واردات جو از فرانسه نیز کرده است.

این نماینده مجلس اضافه کرده که آمار دولت دهم مبنی بر تولید ۸۵۰ هزار تنی حبوبات درسال جاری درست نبوده و منجر به کمبود این کالا در ایران شده است.

میرمرادزهی ادامه داده است: «متأسفانه تا به امروز دولت دهم آمار مشخصی از میزان واقعی تولیدات داخلی از جمله محصولات کشاورزی ارائه نداده است.»

نماینده سراوان در مجلس ایران، دولت محمود احمدی‌نژاد را عامل راهیابی به گفته او «دلالان و رانت خوران به بخش کشاورزی» توصیف کرده و گفته است: «علاوه بر عدم تخصیص ارز مرجع درجهت ترخیص نهاده‌های کشاورزی، عدم تعیین قیمت خرید تضمینی حبوبات ازسوی دولت دهم باعث شد که هزینه‌های تولید حبوبات برای کشاورزان بسیار بیشتر از درآمدهای حاصل از فروش آن باشد که متأسفانه کشاورزان با ضررشدیدی مواجه شدند.»

به گفته آقای میرمرادزهی، در ماه گذشته قیمت لوبیای چیتی به حدود ۱۱ هزار تومان رسیده، در حالی که این محصول از کشاورز در حدود چهار هزار تومان خریداری شده بود.

در رویدادی دیگر مرتبط با وضعیت اقتصاد ایران، بانک مرکزی ایران نیز گزارش کرده که در یک سال اخیر قیمت تخم‌مرغ ۷۳.۶، برنج ۶۹.۸، حبوبات ۸۸.۲، میوه‌های تازه ۴۰.۴، سبزی‌های تازه ۸۰.۷، گوشت قرمز ۳۹.۹،‌ چای ۹۸.۳ و روغن ۵۷.۷ درصد افزایش یافته است.

خبرگزاری «تسنیم» که این گزارش را منتشر کرده نوشته است که در این هفته، قیمت تخم مرغ شانه‌ای هفت هزار ۶۰۰ تا ۱۰ هزار و ۵۰۰ ریال بوده است.

براساس این گزارش بهای برنج داخلی درجه دو و برخی از اقلام دیگر نیز افزایش چشمگیری داشته است.

قیمت کالا و خدمات طی دو سال گذشته افزایش سرسام‌آوری داشته و براساس برخی گزارش‌ها نرخ کنونی تورم در ایران نزدیک به ۴۰ درصد اعلام شده است. از تحریم٬ ناکار‌آمدی دولت دهم و اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها به عنوان سه عامل افزایش گرانی‌ها در ایران نام برده می‌شود.