وزیر خارجه ایران: حمله به سوریه، جنگ علیه کل منطقه است!

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز یکشنبه ۸ سپتامبر در کنفرانس خبری مشترک با همتای عراقی خود در بغداد گفت که حمله به سوریه جنگ علیه کل منطقه است و دودش به چشم همه خواهد رفت. از سوی دیگر بشار اسد، رییس جمهوری سوریه هم در مصاحبه با شبکه سی بی اس آمریکا بار دیگر انکار کرد که او دستور حمله شیمیایی داده است. در همین حال جان کری، وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار با وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب گفت که ما همگی توافق داریم که حکومت سوریه از خطر قرمز جهانی در مورد منع استفاده از سلاح های شیمیایی، عبور کرده است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در اولین سفر خارجی خود روز یکشنبه ۸ سپتامبر به عراق رفت و با مقامات این کشور دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش خبرگزاری‌های ایران آقای ظریف در دیدار با هوشیار زیباری، همتای عراقی خود ضمن محکوم کردن استفاده از تسلیحات شیمیایی هر نوع اقدام نظامی در منطقه را به هر بهانه ای مردود دانست و راه حل بحران های منطقه را برپایه گفتگو دانست.

وزیر خارجه ایران گفت که حمله به سوریه جنگ علیه کل منطقه است و دودش به چشم همه خواهد رفت.

از سوی دیگر بشار اسد، رییس جمهوری سوریه نیز در مصاحبه با شبکه سی بی اس آمریکا بار دیگر انکار کرد که او دستور حمله شیمیایی داده است. او همچنین گفت که شواهدی برای اثبات حمله شیمیایی وجود ندارد.

جان کری، وزیر خارجه آمریکا اما پس از دیدار با وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب گفت که ما همگی توافق داریم که حکومت سوریه از خطر قرمز جهانی در مورد منع استفاده از سلاح های شیمیایی، عبور کرده است.

وی افزود: سوریه راه حل نظامی ندارد اما نمی توان در مورد استانداردهای مشخص در مورد استفاده از سلاح های شیمیایی، بی تفاوت بود.

آقای کری افزود: «مشخص است که اگر ما دست به کاری نزنیم، متحدان آقای بشار اسد مانند حزب الله و ایران این پیام را می گیرند که ما نسبت به شکستن استانداردی با یکصد سال سابقه، بی تفاوت هستیم.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: «بحران جنگ داخلی سوریه نیازمند راه حلی سیاسی است. بارها هم گفته ام و باز هم می گویم، سوریه راه حل نظامی ندارد. چیزی که ما به دنبال آن هستیم، اجرای استانداردها در مورد استفاده از سلاح های شیمیایی است.»

جان کری گفت: «تمامی وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب، بدون هیچ استثنایی توافق کرده اند که استفاده از سلاح های شیمیایی، عبور از خط قرمز جهانی است.

آمریکا دولت بشار اسد را متهم کرده که در جریان حمله شیمیایی با گاز سارین، یک هزار و ۴۹۲ شهروند سوریه را کشته است. دولت بشار اسد این حمله را به نیروهای مخالفان نسبت داده است.