اخبار کوتاه روزانه دوشنبه 18 شهریور ( متن)

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، روز یکشنبه، ۸ سپتامبر، در کنفرانس خبری مشترک با همتای عراقی خود در بغداد گفت، حمله به سوریه جنگ علیه کل منطقه است، و دودش به چشم همه خواهد رفت. از سوی دیگر بشار اسد، رییس جمهوری سوریه نیز، در مصاحبه با شبکه سی بی اس آمریکا، بار دیگر انکار کرد که او دستور حمله شیمیایی داده است.

حسین سلامی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران ایران در خصوص سکوت مسعود رجوی، رهبر سازمان مجاهدین خلق، در قبال کشته شدن بیش از ۵۰ نفر، در اردوگاه اشرف در عراق گفته است که احتمالا او کشته شده یا قادر به پاسخگویی اشتباهات نیست.

در جریان حمله به اردوگاه اشرف در بامداد روز یکشنبه دهم شهریور، ۵۲ نفر از اعضای سازمان مجاهدین خلق کشته و شماری نیز مفقود شده اند.

نخست وزیری عراق دستور تحقیق در زمینه حمله به اردوگاه اشرف را صادر کرده است .این در حالی است که سازمان مجاهدین خلق، نیروهای وابسته به نخست وزیری عراق را به دست داشتن در حمله به اردوگاه اشرف متهم می کند.

در همین حال عراق نیز از باقیمانده اعضای مجاهدین خلق که در اردوگاه اشرف مستقر هستند، خواست تا این مکان را ترک کرده و به اردوگاه لیبرتی، بروند.

علی موسی، سخنگوی نوری مالکی، نخست وزیر عراق به خبرگزاری فرانسه گفت: عراق حق دارد تا از اعضای مجاهدین خلق بخواهد این محل را ترک کنند.

به گفته‌ی سخنگوی نخست وزیر عراق: «این یک دستور است، آنها باید اردوگاه اشرف را تخلیه کنند.»

در مراسم نکوداشت عباسعلی کدخدایی٬ احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، برخی نمایندگان را به دلیل رأی ندادن به کدخدایی به مقدمه‌چینی٬ حسادت و انتقام‌گیری متهم کرد.

برخی دیگر از سخنرانانِ این برنامه نیز در اظهارات خود با اظهار تاسف از حذف کدخدایی از شورای نگهبان٬ انتقاد‌های غیرمستقیمی متوجه مجلس دهم کردند.

نمایندگان مجلس، ۲۳ تیر ماه، در جریان انتخابات اعضای حقوقدان شورای نگهبان، حاضر به انتخاب کدخدایی نشدند که به نوشته سایت «خانه ملت» پس از آن «حاشیه‌ سازی‌ها» علیه مجلس آغاز شده است.

گفته می‌شود آقای کدخدایی زمانی که سخنگوی شورای نگهبان بود، برخورد‌های بسیار «تحقیر آمیزی» با نمایندگان مجلس می‌کرد که همین مسئله باعث خشم نمایندگان از وی شده بود.

شورای شهر تهران روز یکشنبه، ۱۷ شهریور ماه، محمدباقر قالیباف را بار دیگر به عنوان شهردار تهران انتخاب کرد. آقای قالیباف برای سومین دوره چهارساله است که سکان شهرداری تهران را در دست می‌گیرد.

برخی خبرگزاری‌های داخل ایران از تلاش برخی اعضای هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی برای برکناری فرهاد دانشجو، رییس دانشگاه آزاد خبر داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس، یک منبع آگاه نزدیک به هیات امنای دانشگاه آزاد، گفته است: طی روزهای گذشته، شش نفر، از ۹ نفر عضو هیات امنای دانشگاه آزاد با تهیه صورتجلسه‌ای، فرهاد دانشجو را از ریاست دانشگاه آزاد عزل و حمید میرزاده، عضو هیات امنای این دانشگاه را به سرپرستی آن منصوب کردند.

عصمت انجوی‌نژاد، معاون آموزش ابتدایی آموزش‌ و ‌پرورش استان فارس گفت: در بخشنامه‌ای ممنوعیت ورود نوشت افزار غیرایرانی، به تمامی مدارس استان فارس ابلاغ شد.

به گزارش وبسایت محلی شیرازنا، وی افزود: امسال بطور جدی از ورود هر گونه نوشت افزار اعم از کتاب، دفتر، کیف، مداد و سایر لوازم موردنیاز دانش‌آموزان، که منقش به طرحها و آرمهای غیرایرانی باشد، جلوگیری می‌شود.

او گفت: خانواده‌ها باید در تهیه لوازم فرزندان خود دقت لازم را به کار گیرند، زیرا این مهم، بصورت بخشنامه به تمامی مدارس اعلام، و پیگیری می‌شود.

 الیاس نادران، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، روز یک‌شنبه ۱۷ شهریور به خبرگزاری مهر گفت که بخش اعظم منابع صندوق توسعه ملی، در کشور‌های مختلف بلوکه است و اجازه انتقال به ایران را ندارد.

وی افزوده که در حال حاضر صندوق توسعه ملی در کار نیست و دولت دهم نیز برای جبران کسری بودجه خود تاکید زیادی بر برداشت از این صندوق داشت.

نادران اضافه کرده، دولت حسن روحانی به جای اینکه به دنبال راهکارهای عملی باشد٬ ساده‌ترین راه را برگزیده که باعث افزایش نرخ تورم در ایران خواهد شد.

دولت یازدهم با ارائه لایحه‌ای دو فوریتی به مجلس، خواستار افزایش اختیارات خود، برای تامین اعتبار طرح‌های عمرانی و همچنین برداشت از صندوق توسعه ملی شده است.

نمایندگان مجلس با دو فوریت این طرح مخالفت کرده و نظر مساعدی به برداشت دولت از این صندوق ندارند.

محمدحسین فرهنگی٬ عضو هیات رییسه مجلس می‌گوید فردی که دنبال براندازی است «از حق تیر تا شکنجه نسبت به او در قانون آمده و اعمال می‌شود.»

آقای فرهنگی، در گفتکو با روزنامه «قانون» گفته که منظور وی از افرادی که بدنبال براندازی هستند٬ چهره‌های سیاسی فعال در حوادث سال ۸۸ است.

این نماینده مجلس گفته است: «وقتی در کشوری فردی به دنبال براندازی نظام آن است، به طور جدی با فرد برخورد می‌شود».

آقای فرهنگی، با اشاره به رای اعتماد ندادن مجلس به سه وزیر حسن روحانی گفته است که رفتار مجلس و حساسیت این نهاد نسبت به «فتنه ۸۸ » طبیعی بوده است چراکه برخی وزرا، در آن حوادث نقش داشتند.

مرتضی آقا تهرانی٬ دبیرکل «جبهه پایداری» اعلام کرد حضور ناگهانی سعید جلیلی در یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تمام «برنامه‌های» این جبهه در این دوره از انتخابات را به هم ریخت.

آقاتهرانی در گفتگو با خبرگزاری «تسنیم» گفت: «جبهه پایداری» که از ماه‌ها پیش، فعالیت انتخاباتی خود را آغاز کرده بود، پس از برگزاری ده‌ها نشست داخلی٬ کامران باقری لنکرانی را به عنوان نامزد مورد حمایت خود در انتخابات سال ۹۲ معرفی کرد.

پس از ثبت‌نام غیرمنتظره سعید جلیلی٬ آقای باقری لنکرانی که گفته می‌شد، صلاحیت وی از سوی شورای نگهبان رد شده بود با کناره‌گیری از انتخابات٬ «جبهه پایداری» را در وضعیت «اضطرار» قرار داد.

یدالله شیر مردی٬ مسئول ستاد اقامه نماز جمعه تهران خواستار ایجاد «نهضت» توسعه امام‌زاده‌ها در ایران شد.

آقای شیرمردی در گفتگو با ستاد خبری «کنگره بین‌المللی امام‌زادگان» گفت که برای تحقق این «نهضت» باید «سازمانی مستقل از امکانات دولتی و خیّرین» راه‌اندازی شود.

شیرمردی همچنین خواستار معرفی امام‌زاده‌ها در کتاب‌های مختلف درسی از کودکستان تا دانشگاه شده و گفته زندگی‌نامه برخی از آن‌ها نیز می‌تواند در دانشگاه‌ها به عنوان «واحد درسی» تدریس شود.

در ایران، پس از پیروزی انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷، هزاران امامزاده به فهرست ام‌امزاده‌های موجود اضافه شده که تعداد قابل توجهی از آن‌ها شجره‌نامه معتبری ندارند.

در ایران بیش از ۱۰ هزار امامزاده وجود دارد که از درآمد سالانه ده‌ها میلیارد تومانی آن‌ها هیچ گزارشی در دست نیست.

 ایران در پیامی به شبه نظامیان وفادار به خود درعراق، فرمان داده که در صورت حمله آمریکا به سوریه، مواضع ایالات متحده در بغداد، از جمله سفارت این کشور، را مورد حمله قرار دهند.

به گفته مقام‌های آمریکایی، این پیام را قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس، شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران، برای شبه‌نظامیان عراقی حامی جمهوری اسلامی ارسال کرده و آمریکا موفق به ردیابی آن شده است.

مقام‌های ایرانی از اظهار نظر در مورد این خبر خودداری کرده‌اند. پیش از این، چندین مقام‌ جمهوری اسلامی از جمله رهبر ایران، بارها در مورد تبعات اقدام نظامی آمریکا در سوریه هشدار داده‌اند.

قرار است در هفته پیش رو کنگره آمریکا در مورد طرح رییس جمهوری برای حمله محدود به سوریه رایزنی نهایی و تصمیم‌گیری بکند.

علی اکبر صالحی، وزیر سابق امور خارجه و رییس فعلی سازمان انرژی اتمی، با انتقاد تلویحی از حمله‌ تندروها به سفارت بریتانیا در آذرماه سال ۹۰ گفته است: بعد از اطلاع از این اقدام، تلاش کرده در گفتگو با وزیر امور خارجه بریتانیا، قضیه را جمع کند، ولی در داخل کشور مورد حمله رسانه‌ها قرار گرفته است. وی همچنین افزوده است که در آن زمان، علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، برای جمع کردن قضیه به وزارت خارجه کمک کرده بود. آقای صالحی توضیحی درباره‌ نحوه‌ کمک رهبر ایران، ارائه نداد.

خبرگزاری مهر گزارش داده که سرتیپ اسماعیل احمدی‌مقدم، رییس پلیس ایران، دستور داده برخورد با شهروندانی که پوشش مناسب ندارند، تشدید شود.

به گزارش مهر، پلیس تهران از روز شنبه اقدامات ویژه‌ای را برای اجرای این دستور اجرا کرده و از جمله ماموران خود در مراکز پر رفت و آمد شهر تهران را افزایش داده و سختگیری را بیشتر کرده‌اند.

در همین حال روز یکشنبه، هفدهم شهریور ماه نیز شماری از کسانی که می‌خواستند به کنسرتی در برج میلاد، بروند به دلیل پوششان، بازداشت شده‌اند.

تمرکز برخوردهای امنیتی با پوشش شهروندان بر پوشش دختران جوان است، اما پلیس با پسران هم برخورد می‌کند.

 سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد، در چهار ماهه نخست سال جاری، ۲۲۶ هزار و ۶۱۷ نفر، به دلیل صدمات ناشی از نزاع، به مراکز این سازمان در سراسر کشور مراجعه کرده‌اند.

اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، یک ممیز 9 دهمِ درصد کاهش یافته است.

نزاع از جمله مهم‌ترین دلایل مراجعات به پزشکی قانونی است که پرونده‌های مربوط به آن، سالانه حدود ۴۰ درصد از کل مراجعات این سازمان را به خود اختصاص داده است.

در ۱۰ سال گذشته به طور متوسط، هر سال حدود 600 هزار پرونده نزاع به پزشکی قانونی ارجاع شده است.

 محمدصالح حسینی، فعال کارگری در ایران، گفته است: هرسال صد‌ها نفر از کارگران کول‌بر جان‌شان را در مناطق مرزی کردستان از دست می‌دهند.

آقای حسینی، به خبرگزاری کار ایران گفت: ۱۵۰۰ کارگر مرزی در مناطق سردشت، بانه، سقز و مریوان در حرفه خطرناک و غالباً غیر قانونی کولبری فعالیت می‌کنند.

وی از عدم تمایل دولت به سرمایه گذاری، وبیکاری در استان کردستان، به عنوان عوامل روی آوردن کارگران مرزی به حرفه کول‌بری نام برده است.

مجمع جهانی اقتصاد در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد ایران بالاترین میزان تورم در بین، ۱۴۸ کشور دنیا را در سال ۲۰۱۲ داشته است. بر اساس گزارش بانک مرکزی، نرخ تورم در مردادماه امسال به مرز ۴۰ درصد رسید.

جان کری وزیر خارجه آمریکا، روز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای بریتانیایی خود در لندن، اعلام کرد:«نباید به هیچ کس اجازه داد مردم خود را بمباران کند، و از بازتاب عمل خود نجات یابد». وی افزود:«اگر اسد بخواهد در معرض حمله نظامی قرار نگیرد، باید هفته آینده سلاح شیمیایی خود را تحویل دهد».

وزیر خارجه آمریکا در ادامه گفت:« ما به جنگ سوریه نخواهیم رفت، و جان کسی در خطر نخواهد بود، اما بشار اسد باید بهای بکارگیری سلاح شیمیایی علیه مردم سوریه را بپردازد».

از سوی دیگر ویلیام هیگ، وزیر خارجه بریتانیا، درباره تهدیدات اخیر اسد مبنی بر شعله ور شدن جنگ بین المللی، در صورت حمله نیروهای غربی علیه رژیم وی، گفت:«اسد نشان داد برای مردم کشورش، اهمیتی قائل نیست، بنابر این نباید به اظهارات وی اهمیت داد».

مخالفانِ حکومت سوریه، کنترل شهرِ مسیحی نشین (معلولا)، در شمال دمشق را در دست گرفتند.

خبرگزاری ها، به نقل از نهاد نظارت بر حقوق بشر سوریه گزارش دادند، روز یکشنبه، نیروهای ارتش سوریه از این شهر ،عقب نشینی کرده‌ و مخالفان، کنترل این شهر تاریخی را در دست گرفته‌اند. با این همه، گفته میشود هنوز، برخی از نیروهای وفادار به بشار اسد داخل شهر مخفی شده‌اند.

هفته گذشته گزارش شده بود،  پیشروی مخالفان به شهر (معلولا) از طرف نیروهای جبهه النصره، که با القاعده مرتبط هستند، انجام میشود.

این شهر در ۵۶ کیلومتری شمال شرقی دمشق است، و به داشتن بناهای مذهبی مسیحی مشهور میباشد.

اپوزیسیونِ سوریه در ترکیه روز گذشته نشست مهمی، برگزار کردند، تا زمینه‌های تحول دموکراتیک در جامعه سوریه را بررسی کنند.

مجلس موسسان قانون اساسی مصر، با ۵۰ عضو روز یکشنبه، ۱۷ شهریور ماه، برای اولین بار پس از برکناری محمد مرسی، تشکیل جلسه داد.

دراین جلسه، امر موسی، دبیر کل سابق اتحادیه عرب، و عضو جبهه نجات ملی، به ریاست مجلس موسسان برگزیده شد.

وظیفه این مجلس بازنگری در موادی از قانون اساسی است، که سال گذشته در دوره حاکمیت محمد مرسی، تصویب شد.

نمایندگان احزاب سکولار، و چهره های لیبرال، اکنون در این مجلس برتری دارند، و الازهر و نهادهای مدنی، مسیحیان و جنبش جوانان که در سرنگونی حکومت‌های مبارک، و مرسی مؤثر بودند نیز، در این مجلس نماینده دارند.

چند روز پس از انتشار پیام‌های تبریک توییتری رییس جمهور، و وزیر امور خارجه ایران، به مناسبت سال نو یهودیان و نیز تایید وقوع فاجعه هولوکاست، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، واکنش تندی نشان داد و گفت: توییتر زدن‌ها چیزی را در ارتباط با خواسته جامعه جهانی از ایران تغییر نمی‌دهد، و این کشور باید به برنامه هسته‌ای خود پایان دهد.

دوره پنج ساله ریاست جمهوری آصف‌علی زرداری در پاکستان، روز یکشنبه به پایان رسید، و قرار است (ممنون حسین)، از متحدان نواز شریف، بعنوان رییس جمهوری تازه سوگند یاد کند.

این برای نخستین بار است، که دوره قدرت یک رییس‌ جمهوری غیر نظامی در پاکستان، به شکل قانونی به پایان میرسد.

پیش از این، هیچ کدام از روسای جمهوری غیرنظامی کشور پاکستان، نتوانسته بودند دوره مسئولیت خود را در مدت قانونی به پایان برسانند.

ممنون حسین، متحد نواز شریف، نخست وزیر فعلی پاکستان، امروز دوشنبه به عنوان رییس جمهوری جدید سوگند یاد خواهد کرد.