اخبار کوتاه جمعه 15 شهریور برابر با 6 سپتامبر

در حالی که رسانه‌های جهان پیام توییتر منتسب به حسن روحانی، رییس جمهور ایران، به یهودیان جهان به مناسبت سال نو عبری را بی‌سابقه دانسته و آن را به طور گسترده بازتاب داده‌اند، مشاور آقای روحانی گفت که رییس جمهور ایران، اصلا توییتر رسمی ندارد.
در همین حال محمد جواد ظریف٬ وزیر امور خارجه ایران هم در توییتر خود با تائید تلویحی هولوکاست٬ تحویل سال یهودیان را تبریک گفت.

محمد خاتمی، رییس جمهور پیشین ایران، از حسین رونقی ملکی، زندانی سیاسیِ محبوس در زندان اوین، خواست اعتصاب غذای خود را بشکند.
آقای خاتمی در پیامی که وب ‌سایت کلمه منتشر کرده، از این که « هنوز سخت‌گیری‌ها و تنگناهایی که برای بسیاری از مردم ادامه دارد، ابراز تاسف کرد».
حسین رونقی ملکی از ۲۰ مرداد در اعتراض به عدم رسیدگیِ پزشکی به وضعیت خود در زندان، دست به اعتصاب غذا زده است. زلیخا موسوی، مادر او، نیز از ۲۷ مرداد،در حمایت از فرزند خود اعتصاب غدا کرده است.
به گزارش شبکه‌های اجتماعی، این وبلاگ نویس و فعال حقوق بشر زندانی، روز گذشته با شکستن اعتصاب غذای خود، اعلام کرد که اعتراض خود را با وجود خونریزی و عفونت کلیوی و گوارشی به صورت اعتصاب درمان، ادامه خواهد داد.
آقای رونقی ملکی از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم شده است. او ۲۲ آذر ۸۸ در خانه‌اش در شهرستان ملکان بازداشت شد.
وبسایت عبدالحمید معصومی تهرانی، این هفته خبر داد که با گروهی از فعالان بهایی در دفتر خود دیدار کرده است.
این روحانی منتقد، که طبق گزارش‌ها، در سال‌های گذشته، به دادگاه ویژه روحانیت احضار شده و دوره‌هایی را نیز در بازداشت و حبس گذارنده، گفته است اگر با عوامل قتل شهروند بهایی عطاءالله رضوانی برخورد نشود، «باعث جری‌شدن آمرین و عاملین دیگری نیز می‌شود».
آقای معصومی تهرانی، در این دیدار گفته است: «ما می‌بایست بیاموزیم که ایران متعلق به یک قشر یا قوم و دین و آیین خاص نیست، متعلق به همه ایرانیان است؛ و نمی توان و نباید افراد را به جهت تعلقات دینی و مذهبی و قومیشان از حقوق اولیه انسانی و اجتماعی محروم و محدود کرد».
این روحانی شیعه ابراز امیدواری کرده است «روزی در این کشور زن، مرد، از همه ادیان، و حتی خدا ناباوران از حقوقی یکسان و کرامتی هم‌سطح برخودار باشند».
سرانجام پس از هفته‌ها گمانه‌ زنیِ رسانه‌ها در خصوص تغییر و تحول در تیم مذاکره کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی، روز گذشته وب‌ سایت ریاست جمهوری ایران اعلام کرد که مسئولیت مذاکرات هسته‌ای ایران با طرف‌های خارجی به وزارت امور خارجه محول شده است.
شیرین عبادی با انتقاد از ابراز خرسندی سپاه پاسداران از مرگ ده‌ها تن از اعضای مجاهدین خلق در کمپ اشرف، می‌گوید این اقدام، گمانه‌زنی‌ها در مورد دخیل بودن مستقیم یا غیرمستقیم دولت ایران در این واقعه را تقویت می‌کند.
خانم عبادی، برنده نوبل صلح، در گفتگو با کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران گفت: «برخی از حدس و گمان‌ها در مورد دخالت بخشی از حکومت ایران در این حادثه است. به ویژه آن‌ که سپاه پاسداران اطلاعیه‌ای داده و در آن از کشته شدن اعضای سازمان مجاهدین ابراز خوشحالی کرده است. این بیانیه حدس برخی که در این خصوص دولت ایران را به طور مستقیم یا غیرمستقیم دخیل می‌دانند، تقویت می‌کند.»
فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر نیز در بیانیه‌ای مشترک که ۱۲ شهریورماه منتشر شده، با ابراز نگرانی شدید از بیانیه سپاه پاسداران، تأکید کرده است که بیانیه سپاه را تنها می‌توان به معنای مشارکت در این گونه قتل‌های فراقضایی یا حمایت از آنها تلقی کرد.
احمد خاتمی٬ امام جمعه موقت تهران حمله به کمپ اشرف در عراق را «کاری خوب» توصیف کرد و به طور رسمی از مهاجمان به خاطر قتل‌عام گروهی از ساکنان این کمپ تشکر کرد.
امام جمعه موقت تهران، به انتقاد از برخی عزل و نصب‌ها در دولت یازدهم پرداخت و به روحانی توصیه کرد در این زمینه «معتدل» عمل کند.
وی خطاب به حسن روحانی گفت: «گرفتن همکارانی که معرکه‌گردان فتنه و اصحاب فتنه بودند، با شعار اعتدالِ شما، سازگار نیست».
احمد خاتمی در بخش دیگری از سخنان خود، به بحران سوریه اشاره کرد و گفت که «اتهام حمله شیمیایی به دولت سوریه نمی‌چسبد.»
به نظر می‌رسد، این جمله احمد خاتمی در واکنش به سخنان هفته گذشته اکبر هاشمی رفسنجانی مبنی بر دست داشتن بشار اسد، در حمله شیمیایی به مردم سوریه٬ ایراد شده است.
صدرالدین شریعتی، رییس برکنار شده دانشگاه علامه طباطبایی، می‌گوید برخی از استادانی را که او، حکم به بازنشستگی‌شان داد، به‌ خاطر سوءرفتار باید از دانشگاه اخراج می شدند، اما در نهایت به گفته او، به آنها «ارفاق» شده است.
وی در گفتگو با روزنامه کیهان از عملکرد خود در دانشگاه علامه طباطبایی دفاع کرده و افزوده است:‌ برخی استادانی که وی آن‌ها را به اجبار بازنشسته کرده «از نوجوانی و جوانی در غرب بزرگ شده‌اند٬ یکی از آن‌ها در اتاق کار به یکی از دانشجویان تعرض کرده و دیگری سر کلاس گفته همجنس‌گرایی کار خوبی است».
برکناری صدرالدین شریعتی، از ریاست دانشگاه علامه طباطبایی که روز دوشنبه، با حکم جعفر توفیقی، سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری صورت گرفت، واکنش منفی برخی از محافظه‌کاران و رسانه‌های آنها را در پی داشته است.
به گزارش ایسنا، شرکت یاهو چندی پیش با افزایش فشار تحریم‌ها علیه ایران، نام ایران را از فهرست کشورهایش حذف کرده بود و کاربران ایرانی با انتخاب نام سایر کشورها در این سامانه ثبت نام می‌کردند اما تغییرات جدیدی که در سرویس ایمیل این شرکت ایجاد شده، برای ایجاد حساب کاربری در این سایت، شماره موبایل از فرد گرفته می‌شود، تا با تایید کد ارسال شده، فرآیند ثبت نام تکمیل شود.
بنابراین با توجه به نبود نام ایران در فهرست کشورهای یاهو، امکان ارسال اس.ام.اس به کاربران ایرانی وجود ندارد و انتخاب نام کشورهای دیگر هم در این رابطه کمکی نمی‌کند. بنابراین می‌توان گفت امکان ثبت نام در این سایت از کاربران ایران گرفته شده است.
کاربران ایرانی که قبلا در این سایت ثبت نام کرده‌اند، مشکلی در ورود و استفاده از میل خود ندارند.
یک وب‌سایت منتقد شهردار تهران اسنادی از رانت‌خواری فرزند محمد باقر قالیباف منتشر کرد و نوشت آقای شهردار، از الیاس، فرزندتان بپرسید هزینه‌های موسسه‌ی آموزشی مهر هشتم و ساختمان سعادت آباد از کجا آمده است.
وب‌سایت «انصاف نیوز» در این خصوص نوشت: «مهر هشتم، نام مجموعه‌ی دبستان و پیش دبستانی زیر مجموعه‌ی موسسه‌ی نام آوران آموزشی شمس الشموس است، که در سال ۹۰ تاسیس شده و حداقل یک بخش دیگر به عنوان مرکز یادگیری و مشاوره نیز زیرمجموعه‌ی آن است؛ البته موضوع موسسه بسیار گسترده تعریف شده و مشخص نیست که آیا بخش‌های دیگری هم از آن، در حال فعالیت هستند یا خیر».
«انصاف نیوز» در پایان نوشته است که موارد دیگری مرتبط با رانت‌خواری فرزند قالیباف هم وجود دارد که «به خاطر نقص بررسی» فعلا منتشر نمی‌شود.
دو روز پیش نیز، خبری منتشر شد مبنی براینکه فرزند محمد رضا رحیمی، معاون اول احمدی‌نژاد و متهم اصلی شرکت بیمه هم در اخلال‌های ارزی دست داشته است.
پس از اینکه اوایل هفته جاری، موسی‌الرضا ثروتی، نماینده مجلس ایران گفت که دولت محمود احمدی‌نژاد، برای اجرای طرح مسکن مهر، ۲۶ هزار میلیارد تومان، پول بدون پشتوانه چاپ کرده است که همین باعث تورم ۵۰ درصدی در کشور شده، روز گذشته نیز حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت حداقل ۵۰ هزار میلیارد تومان از اعتبارات بخش سلامت در دولت گذشته به پروژه مسکن مهر اختصاص یافته است.
حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت ایران می‌گوید، ۵۶ درصد بیمارستان‌های ایران فرسوده هستند.
به گزارش خبرگزاری فارس آقای هاشمی ضمن اعلام این خبر گفت: «ما اکنون با کمبود شدید تخت ICU و پرستار مواجه هستیم، ۵۶ درصد بیمارستان‌های کشور فرسوده هستند و کمبود تجهیزات در بیمارستان‌های کشور قابل کتمان نیست».
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، درباره مشکلات دارویی در ایران هم تاکید کرد که «حل مشکلات کمبود و گرانی دارو، حداقل شش ماه وقت می‌خواهد.»
مرضیه وحید دستجردی،‌ وزیر بهداشت دولت محمود احمدی‌نژاد بر سر اعتراض به این مشکلات از سمت خود برکنار شد.
حمید رسایی و علی‌رضا زاکانی، دو نماینده مجلس ایران از دولت محمود احمدی‌نژاد، بیش از دو میلیارد تومان، کمک مالی دریافت کرده‌اند.
به گزارش تارنمای سحام‌نیوز، یکی از معاونان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفته است: حمید رسایی، عضو جبهه پایداری مجلس و مدیرمسئول نشریه ۹ دی، مبلغ یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و علی‌رضا زاکانی از نمایندگان مجلس، مبلغ ۹۰۰ میلیون تومان بابت هفته‌نامه پنجره دریافت کرده‌اند.
عطاء‌الله صدر، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، گفت: کشتی هندی که به دلیل ایجاد آلودگی نفتی در خلیج فارس در توقیف سازمان بنادر ایران بود، با ابلاغ این سازمان رفع توقیف شده است.
ایران اواسط مردادماه گذشته، یک کشتی هندی به نام «ام تی دِش شانتی» به خاطر تخلیه آب موازنه خود که باعث بروز «لکه نفتی به طول حدود ۱۰ مایل» در ۳۰ مایلی شرق جزیره لاوان شده بود، را توقیف کرد.
از آن زمان این نفتکش، در توقیف بود و ایران برای رفع توقیف آن خواستار دریافت غرامت یک میلیون دلاری شده بود.
بانک مرکزی ایران نرخ تورم مرداد‌ماه سال جاری در این کشور را ۳۹ درصد اعلام کرد. براساس این گزارش، این نرخ تورم نسبت به ماه گذشته ۱.۵ درصد افزایش داشته است. نرخ تورم در مرداد‌ماه ۹۲ نسبت به ماه مشابه سال قبل نیز ۴۳.۱ (چهل و سه ممیز یک دهم در صد) افزایش داشته است.
بانک مرکزی در حالی نرخ تورم مرداد ماه را ۳۹ درصد اعلام کرده که مرکز آمار ایران نرخ تورم در این ماه را ۳۵.۱ درصد اعلام کرده بود. از تحریم‌های غرب علیه پرونده اتمی ایران و نیز مدیریت دولت محمود احمدی‌نژاد به‌عنوان مهم‌ترین عوامل تورم در ایران یاد می‌شود.
نشست دو روزه سران کشورهای گروه بیست، از عصر روز پنجشنبه، در سن پترزبورگ روسیه کار خود را آغاز کرد..
انتظار میرود اعضای گروه بیست، که نود درصد تولید اقتصادی جهان متعلق به آنها ست، بر سر موضوعاتی از قبیل رشد اقتصادی، مبادلات بازرگانی، شفافیت بانکی و فرارهای مالیاتی به توافق‌هایی دست یابند.
بنابر گزارش‌های رسیده، باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، احتمالا در این نشست از دیدگاه خود برای مجازات حکومت سوریه، به خاطر استفاده از سلاح شیمیایی دفاع خواهد کرد.
آقای پوتین، در نطق آغازین اجلاس، به رهبران گروه ۲۰، گفت: بعضی شرکت کنندگان خواهان اختصاص وقت، برای بحث درباره “مسائل خیلی حاد سیاست بین المللی، به خصوص وضعیت در سوریه” شده اند، درحالی که این مساله در دستور کار نبوده است.
بُثینه شعبان، از مشاوران بشار اسد، می‌گوید: تشدید خشونت‌ها در سوریه ممکن است، دامن شهروندان بریتانیایی و آمریکایی را در لندن و نیویورک بگیرد.
خانم شعبان، که با یک شبکه خبری بریتانیایی سخن می‌گفت، خطاب به دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا گفت: جنگ تنها خشونت و درگیری می‌آفریند. ما در یک جامعه جهانی مشترک زندگی می‌کنیم، و خشونتی که امروز در سوریه شروع شود، ممکن است فردا به لندن و نیویورک برسد.
مشاور بشار اسد، انجام حمله شیمیایی توسط نیروهای حکومتی را رد کرد، و گفت: کسانی که چنین ادعایی مطرح می‌کنند، باید شواهد آن را به جهانیان نشان دهند.
سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل می‌گوید، روسیه در قضیه سوریه، شورای امنیت را به گروگان گرفته است. این در حالی است که شامگاه پنجشنبه، نشست گروه بیست در سن پترزبورگ روسیه آغاز به کار کرد. سوریه از محورهای اصلی نشست سران گروه بیست کشور صنعتی جهان است . سامانتا پاور،‌ با بیان اینکه اقدام سوریه در استفاده از سلاح شمیایی نباید بدون پاسخ بماند گفت: نظام شورای امنیت سازمان ملل در حمایت از مردم سوریه ناکام مانده است.
ائتلافی از اسلامگرایان مصر، حمله روز گذشته به خودرو وزیر کشور مصر را محکوم کرد.
عَمرو دراج، عضو ارشد اخوان المسلمین، از جانب تشکلی موسوم به (اتحاد علیه کودتا)، روز پنجشنبه با ابراز تأسف از حمله به خودروی وزیر کشور مصر، این اقدام را، قویا محکوم کرد.
ائتلاف موسوم به (اتحاد علیه کودتا)، توسط اسلامگرایان مصر، در اعتراض به برکناری محمد مرسی از ریاست جمهوری این کشور تشکیل شده، که در رأس‌ آن اخوان المسلمین قرار دارد.
صندوق بین‌المللی پول، اعطای وامی به مبلغ شش میلیارد و هفتصد میلیون دلار، به پاکستان را تصویب کرد.
به گفته مقام‌های صندوق بین‌المللی پول، این وام، با هدف کمک به پاکستان، برای تداوم اصلاحات اقتصادی‌اش، و اجتناب از بحران‌های مالی در آن کشور، در اختیار اسلام‌آباد قرار می‌گیرد.
پاکستان برای تضمین این وام متعهد شده است، دست به اصلاحات بنیادین اقتصادی بزند، که از جمله کسری بودجه را کاهش داده، از میزان قطع برق بکاهد و بر میزان مالیات‌ها بیفزاید.
منابع امنیتی پاکستانی اعلام کردند که در حمله یک پهپاد آمریکایی به منطقه‌ای در مرز پاکستان با افغانستان ۷ تندرو کشته شدند.
به گزارش رویترز، این منابع گفتند که بامداد امروز، یک پهپاد آمریکایی دو موشک به خانه‌ای در روستای «دارجه ماندی» در شمال منطقه قبیله‌ای «وزیرستان» شلیک کرد.
بنا بر این گزارش، منطقه‌ای که مورد حمله قرار گرفت یکی از پایگاه‌های شبکه «حقانی» قلمداد می‌شود؛ شبکه‌ای كه با استفاده از مخفی گاه‌های خود در پاکستان به نیروهای آمریکایی در افغانستان حمله می‌کند.
شوشمیتا بانرجی، نویسنده زنی، که درباره فرارش از دست طالبان، در دهه نود میلادی کتاب نوشته بود، در شرق افغانستان کشته شد.
به گزارش خبرگزاری رویترز، پلیس افغانستان اعلام کرد که افراد طالبان، این نویسنده را در مقابل خانه اش در ایالت پکتیا، به ضرب چندین گلوله از پای درآوردند، و پیکر او را در نزدیکی یک مدرسه مذهبی انداختند.
خانم بانرجی که ۴۹ سال داشت، نزدیک به بیست سال پیش در پی ازدواج با یک بازرگان افغان، به افغانستان مهاجرت کرد.
کتاب فرار از دست طالبان خانم بانرجی، در سال ۱۹۹۵ میلادی، به عنوان پرفروش ترین کتاب هند معرفی شد، و در سال ۲۰۰۳ نیز بر اساس آن یک فیلم هندی تولید شد.
شکار افسران نازی پس از 70 سال همچنان ادامه دارد، و قرار است دومین دادگاه بزرگ رسیدگی به جنایات جنگ جهانی دوم در آلمان برگزارشود.
تحریریه سیاسی تلویزیون ایران فردا