مسکن مهر بازهم مشکل‌ساز شد: این بار وزیر بهداشت می‌گوید اعتبارات بخش سلامت به «مسکن مهر» تعلق گرفته است

جمعه ۱5 شهریور ماه برابر با ششم سپتامبر
پس از اینکه اوایل هفته جاری موسی‌الرضا ثروتی، نماینده مجلس ایران گفت که دولت محمود احمدی‌نژاد برای اجرای طرح مسکن مهر ۲۶ هزار میلیارد تومان پول بدون پشتوانه چاپ کرده است که همین باعث تورم ۵۰ درصدی در کشور شده، روز گذشته نیز حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت حداقل ۵۰ هزار میلیارد تومان از اعتبارات بخش سلامت در دولت گذشته به پروژه مسکن مهر اختصاص یافته است. «مسکن مهر»، نام پروژه‌ای است که با سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی برای حل بحران مسکن در دولت محمود احمدی‌نژاد به اجرا درآمد، اما در ادامه با انتقاداتی جدی همراه شد، کارشناسان اقتصاد مسکن همچون کمال اطهاری این طرح،‌ را پروژه‌ای شکست‌خورده ارزیابی می‌کنند که به اعتقاد آنها حتی منجر به افزایش قیمت مسکن شده‌است.
حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌گوید، حداقل ۵۰ هزار میلیارد تومان از اعتبارات بخش سلامت در دولت گذشته به پروژه مسکن مهر اختصاص یافته است.
به گزارش خبرگزاری فارس، وزیر بهداشت دولت یازدهم، روز پنج‌شنبه، گفت: «اعتبارات زیادی در سال‌های گذشته باید به بخش سلامت اختصاص پیدا می‌کرد که بخشی از آن به پروژه مسکن مهر رفته و ‌نتیجه آن شده که نه این پروژه به جای درستی رسیده و نه اینکه مشکلات سایر بخش‌ها از جمله بخش سلامت حل شده است و ما با کمبودهای متعددی رو به رو شده‌ایم.»
پیش از این عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی دولت حسن روحانی، در مصاحبه‌ای با تلویزیون دولتی ایران، نسبت به امکان ادامه مسکن مهر و فایده اقتصادی آن برای کشور ابراز تردید کرده بود.
آقای آخوندی گفته بود، برای اجرای طرح مسکن مهر تاکنون بیش از ۳۸ هزار میلیارد تومان از منابع بانک مرکزی به پروژه مسکن مهر تزریق شده و ۱۲ هزار میلیارد تومان دیگر نیز باید به این طرح اضافه شود.
به گفته او، «در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد افزایش پایه پولی کشور در نتیجه اجرای طرح مسکن مهر است و باید از مردم پرسید که تورم زیاد را می‌خواهید یا مسکن مهر».
این سخنان واکنش علی نیکزاد، وزیر پیشین راه و شهرسازی، را در پی داشت که در دفاع از عملکرد خود گفت، او رکورد ساخت مسکن در دولت‌های ایران را شکسته است، به‌ طوری که «از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۰، هر سال ۸۴۰ هزار واحد مسکونی در کشور ساخته شده است».
او همچنین درباره تاثیر اجرای طرح مسکن مهر بر افزایش تورم گفت که این ادعا را نمی‌پذیرد، چرا که اگر محاسبات آقای آخوندی درست باشد، افزایش تورم ناشی از اجرای طرح مسکن مهر در طول ۸ سال باید بالای ۱۰۰ درصد می‌رسید و نه ۴۰ درصد.
اوایل هفته‌ی جاری نیز موسی‌الرضا ثروتی، نماینده مجلس ایران گفت که دولت پیشین ایران برای اجرای طرح مسکن مهر ۲۶ هزار میلیارد تومان پول بدون پشتوانه چاپ کرده است که همین باعث تورم ۵۰ درصدی در کشور شد.
مسکن، یکی از اقلامی است که قیمت آن در محاسبه نرخ تورم محاسبه می‌شود. طرح مسکن مهر در دولت نهم و از سوی محمد سعیدی کیا، وزیر مسکن و شهر سازی ارائه شد تا بر اساس آن دولت از طریق شرکت‌های تعاونی نسبت به ساخت مسکن و واگذاری آن به اقشار کم درآمد اقدام کند. این طرح در ادامه با انتقاداتی جدی همراه شد، کارشناسان اقتصادی این طرح،‌ را پروژه‌ای شکست‌خورده ارزیابی می‌کنند که حتی منجر به افزایش قیمت مسکن و تورم شده‌ است.