آیا محمد جواد ظریف رییس تیم مذاکره کننده اتمی خواهد شد؟

جمعه ۱5 شهریور ماه برابر با ششم سپتامبر
سرانجام پس از هفته‌ها گمانه‌زنی، مسئولیت مذاکرات هسته‌ای به وزارت خارجه سپرده شد؛ آیا محمد جواد ظریف رییس تیم مذاکره کننده اتمی خواهد شد؟

سرانجام پس از هفته‌ها گمانه‌زنی رسانه‌ها در خصوص تغییر و تحول در تیم مذاکره کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی، روز گذشته وب‌سایت ریاست جمهوری ایران اعلام کرد که مسئولیت مذاکرات هسته‌ای ایران با طرف‌های خارجی به وزارت امور خارجه محول شده است. از سال ۲۰۰۳، شورای عالی امنیت ملی ایران مسئول پرونده هسته‌ای ایران بوده و دبیر این شورا نیز ریاست تیم مذاکره کننده هسته‌ای را بر عهده داشته است. پیش از آن، ایران برنامه هسته‌ای را تنها یک موضوع فنی توصیف می‌کرد و سازمان انرژی اتمی ایران مسئول رسیدگی به سیستم سیاستگذاری هسته ای نامنسجم بود. مذاکرات هسته‌ای ایران با نمایندگان کشورهای عضو گروه پنج به علاوه یک شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه و بریتانیا همراه با آلمان از سال ۲۰۰۳ آغاز شد. این مذاکرات از همان ابتدا تحت نظر دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران قرار داشت. در این مدت، حسن روحانی، علی لاریجانی و سعید جلیلی، به ترتیب، ریاست ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران را بر عهده داشته‌اند.
مسئولیت مذاکرات هسته‌ای ایران با طرف‌های خارجی به وزارت امور خارجه محول شد.
بر اساس این گزارش، حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، این مسوولیت را تا پیش از این به عهده شورای عالی امنیت ملی بود به وزارت امور خارجه واگذار کرده است.
براساس گمانه‌زنی رسانه‌ها ظاهرا قرار است آقای ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز مسئول تیم مذاکره کننده شود. اما این موضوع هنوز رسما اعلام نشده است.
پس از انتخاب آقای روحانی به عنوان رییس دولت یازدهم، گزارش‌ها حاکی از انتقال مسوولیت مذاکرات هسته‌ای ایران از شورای عالی امنیت ملی به وزارت امور خارجه بود. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه، روز ۳۰ مرداد گفته بود که هنوز دستوری از سوی حسن روحانی، در مورد انتقال مسئولیت پرونده هسته‌ای از شورای عالی امنیت ملی به وزارت خارجه دریافت نکرده است. .»
در همین حال آمریکا در واکنش به گزارش‌ها مبنی بر انتقال کنترل پرونده مذاکرات اتمی ایران از شورای امنیت ملی به وزارت خارجه بار دیگر ابراز امیدواری کرده است روی کار آمدن حسن روحانی به عنوان رییس جمهور جدید به حل این پرونده منجر شود.
وزارت خارجه آمریکا در بیانیه ای با اشاره به این تغییر نوشت: «ما این گزارش ها را دیده ایم و بار دیگر تاکید می کنیم که امیدواریم دولت ایران به طور جدی با جامعه جهانی برای رسیدن به یک راه حل دیپلماتیک برای برنامه اتمی ایران و همکاری کامل با آژانس بین المللی انرژی اتمی در تحقیقاتش وارد تعامل شود.»
دولت آمریکا نگفته است که آیا انتقال پرونده اتمی ایران به وزارت خارجه این کشور را به خودی خود تحول مثبتی می داند یا نه و فقط همچون گذشته در بیانیه اش تکرار کرده است که روی کار آمدن آقای روحانی فرصتی برای ایران است تا فورا برای حل نگرانی‌های عمیق جامعه جهانی در مورد برنامه اتمی اش اقدام کند.
در رویدادی دیگر مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران، سخنگوی کاترین اشتون، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته که شش قدرت جهانی آماده از سرگیری هر چه سریع‌تر مذاکرات هستند.
مایا کوسیانسیچ، سخنگوی کاترین اشتون با اشاره به انتقال مذاکرات اتمی به وزارت خارجه ایران، این انتقال را موضوعی مربوط به ایران دانست و افزود که «خانم اشتون و شش قدرت جهانی کاملاً آماده گفت‌وگوی هرچه سریع‌تر با ایران هستند».
خانم کوسیانسیچ افزود که نمی‌تواند تاریخ مشخصی را برای از سرگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران اعلام کند اما در عین حال تاکید کرد تماس‌هایی با طرف ایرانی با هدف از سرگیری هرچه سریع‌تر مذاکرات در جریان است.
سخنگوی کاترین اشتون، همچنین گفت که خانم اشتون در ماه گذشته میلادی نیز در گفتگو با وزیر امور خارجه ایران درباره آغاز مذاکرات اعلام آمادگی کرده بود.
قرار است نخستین دور مذاکرات هسته‌ای ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجم مهرماه در وین، پایتخت اتریش و مقر این سازمان بین‌المللی برگزار شود. ایران به جز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سال‌هاست که با گروه ۱+۵ نیز درباره جنبه‌های مختلف برنامه اتمی خود مذاکره می‌کند. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، پیش از این در زمان پیشبرد مذاکرات با غرب توسط حسن روحانی، از اعضای ارشد تیم مذاکره‌کننده ایران بود و اکنون با محول شدن مسئولیت مذاکرات هسته‌ای به وزارت خارجه، آقای ظریف رسما تصمیم‌گیرنده اصلی برای سمت و سوی مذاکرات خواهد بود.