روحانی، روابط با فرانسه و چالشهای مقابله با کرونا

حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز چهارشنبه در جلسه هیات دولت با انتقاد از اقدام انجام شده در فرانسه در خصوص آنچه توهین به پیامبر اسلام و مسلمانان خوانده می‌شود، با اشاره به اینکه توهین به دیگران و تعطیل کردن اخلاق به معنی آزادی نیست، اظهار داشت آزادی زمانی می تواند برای جامعه مفید باشد که همه ارزش‌ها محترم باشند. وی گفت اینکه به شخصیتی که به گردن همه حق دارد، توهین و اهانت شود، ‌به معنی آزادی نیست.
روحانی با اشاره به اینکه پیامبر اسلام به گردن تک تک اروپایی‌ها و همه آنهایی که در شرق و غرب زندگی می‌کنند، حق دارد، محمد را معلم بشریت دانست و از اینکه مردم را به توهین به همدیگر و توهین به آنانی تشویق کنند که مردم با همه وجود به آنان عشق می‌ورزند انتقاد کرد.
حسن روحانی در ادامه‌ی اظهاراتش توهین به پیامبر اسلام را توهین به تمام پیامبران و تمامی ارزش‌های انسانی دانست و خواستار توقف مداخله فرانسه و غرب در امور داخلی مسلمانان شد.
اظهارات حسن روحانی در واکنش به اظهارات مکرون رئيس جمهور فرانسه عنوان می‌شود که پیش از این تاکید کرده بود نمی‌تواند مانع از آزادی بیان در فرانسه شود و از انتشار چنین تصاویری جلوگیری کند.
همچنین این اظهارات پس از آن توسط رئيس جمهور ایران عنوان می‌شود که روزنامه‌های تندرو و اصول‌گرا در ایران نسبت به سکوت رئیس جمهور ایران و همچنین وزیر امور خارجه نسبت به این اقدام که در کشور فرانسه صورت گرفته بود، اعتراض کرده و خواستار واکنش نشان دادن آنها در این خصوص شده بودند.
روزهاست کشورهای عربی در واکنش به آنچه توهین به پیامبر اسلام خوانده شده، کالاهای فرانسوی را تحریم کرده و به دفعات تصاویری از قفسه‌های خالی از کالاهای فرانسوی در سوپرمارکت‌های کشورهای عربی منتشر شده است.
به نظر می‌‌رسد جمهوری اسلامی ایران بر خلاف همه‌ی ادعاها در خصوص حمایت از اسلام و پیامبر اسلام، دیرترین واکنش رسمی نسبت به انتشار این تصاویر را از خود نشان داده است، ‌ضمن اینکه مردم ایران نیز نسبت به چنین اقداماتی معمولا کمترین واکنش‌ها را نشان می‌دهند. در شرایطی که به نظر می‌رسد سوپرمارکت‌های کشورهای عربی از کالاهای فرانسوی خالی شده است، اما قفسه‌های مربوط به مواد غذایی و خوراکی فرانسوی در سوپرمارکت‌های ایرانی که با وجود تحریم‌ها همچنان پر از کالاها و مواد غذائي خارجی هستند، همچنان در قفسه‌ها خودنمایی می‌کنند.
بسیاری از تحلیل گران واکنش رسمی رئیس جمهور ایران نسبت به انتشار کاریکاتور در فرانسه را که به نظر می‌رسد تحت فشار نیروهای تندرو در جمهوری اسلامی صورت گرفته است، مورد انتقاد قرار داده و تاکید دارند چنین اظهارنظرهایی به روابط دیپلماتیک بین کشورها آسیب می‌زند و در شرایطی که جمهوری اسلامی باید با ملاحظات حقوقی و دیپلماتیک، در تلاش باشد تا روابط دیپلماتیک خود را در آرامش نسبی نگه دارد، طرح چنین مواضعی می‌تواند به تشدید تنش بیشتر بین ایران و کشورهای غربی که به روابط بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران آسیب بیشتری وارد می‌سازد، بینجامد.
ضمن اینکه موضوع طراحی کاریکاتور بر خلاف ایران، در فرانسه یک امر توهین آمیز نیست و بسیاری از کارتونیست‌ها در خصوص بالاترین شخصیت‌های سیاسی در اروپا و امریکا و همچنین افراد مقدس در دیگر ادیان، نیز اقدام ب چنین تصویرپردازی‌هایی می‌کنند.
با وجود این انتقادها در خصوص ضرورت عدم مداخله‌ی رسمی جمهوری اسلامی ایران در موضوع توهین به مقدسات در اروپا،‌ رئيس جمهور ضمن ابراز خشنودی از عکس‌العمل به موقع و قاطع دنیای اسلام به سخنان ناروای برخی از مسوولان غربی این عکس العمل را نشان‌دهنده‌ی پیروی دنیای اسلام از رهبر بزرگ خود و پیامبر اسلام دانست.
حسن روحانی در ادامه‌ی اظهاراتش در جلسه هیات دولت در روز چهارشنبه با اشاره به اقدامات انجام‌شده در مبارزه با کرونا طی هشت ماه گذشته در ایران، با اشاره به فداکاری‌های کادر درمانی در این خصوص، اظهار داشت فداکاری‌های کادر درمانی موجب نجات جان هزارها نفر از مردم شده است.
این اظهارات حسن روحانی در خصوص اقدامات موفقیت آمیز دولت در مقابله با کرونا در حالی عنوان می‌شود که بسیاری از تحلیل‌گران و کارشناسان تاکید دارند پرونده‌ی دولت در خصوص مقابله با کرونا اصلا پرونده‌ی قابل دفاعی نیست و آنچه که از موفقیت در مقابله با کرونا عنوان می‌شود در واقع به خاطر جان‌فشانی‌ها و اقدامات کادر درمانی است، ‌نه اقداماتی که توسط ستاد ملی مقابله کرونا و شخص وزیر بهداشت نسبت به آن انجام داده‌اند.