روحانی، جلوگیری از فروپاشی اقتصادی به قیمت گسترش ویروس کورونا

همان‌طور که حسن روحانی قبلا وعده داده بود روز یکشنبه تصمیمات ستاد در خصوص ادامه فعالیت‌های تجاری و اقتصادی و فرهنگی اعلام شد. حسن روحانی روز یکشنبه اظهار داشت در جلسه ستاد ملی کرونا درباره کسب و کارها و فعالیت‌ها تصمیم گرفته شده و قرار شده است که کسب و کارهای متوسط و کم ریسک در استان‌های کشور می‌توانند با اجرای پروتکل‌ها از ۲۳ فروردین فعالیت‌های خود را آغاز کنند. وی اظهار داشت بر اساس این تصمیمات کسب و کارهای پر ریسک مثل استخرها تا پایان فروردین همچنان تعطیل است تا تصمیم‌گیری شوند. روحانی ضمن بیان جزئیات طرح فاصله‌گذاری هوشمند افزود کسب و کارهای پرریسک که نیاز به حضور جمعیت دارند فعلا تا اطلاع ثانوی تعطیل هستند و بعدا درباره‌ی آنها تصمیم‌گیری خواهد شد. وی اظهار داشت برای مسئله مبارزه و مقابله با کرونا هیچ اختلاف‌نظری بین دستگاه‌های دولتی و قوای سه‌گانه وجود ندارد و همه ارکان کشور با هماهنگی در حال انجام امور هستند. روحانی همچنین بر حمایت رهبری از تصمیمات نیز تاکید کرد.
حسن روحانی به آثار مثبت کرونا در ایران در کنار دشواری‌هایی که ایجاد کرده اشاره کرد و اظهار داشت کرونا باعث وحدت بیشتر ارکان مختلف جامعه شده و وحدت و یکپارچگی در سراسر ایران شکل گرفته است. وی همچنین سالم بودن هوا به دلیل کاهش ترافیک را نیز از دیگر آثار مثبت کرونا در ایران برشمرد.
حسن روحانی با اشاره به عدم اختلاف بین وزارت‌خانه‌های کشور، ان اختلافات را نتیجه شیطنت رسانه‌های خارج از کشور دانست و اظهار داشت آنها نکته‌ای را در جایی پیدا می‌کنند و آن را بزرگ می‌کنند.
حسن روحانی در بخش دیگری از اظهاراتش انتخاب بین سلامت و فعالیت اقتصادی را از اقدامات دشمنان و بدخواهان و ضدانقلاب دانست و اظهار داشت هم فعالیت‌های اقتصادی و هم پروتکل‌های بهداشتی هر دو در کنار هم قابل اجرا هستند. رئيس جمهور همچنین بر ضرورت نظارت وزارت بهداشت بر اجرای پروتکل‌ها تاکید کرد و از بسیج خواست تا در این اجرا به وزارت بهداشت کمک کند.
فقدان نیروی آموزش‌دیده‌ی بسیجی از مهم‌ترین چالش‌ها در اجرای طرح‌های نظارتی وزارت بهداشت است. برخی کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند که همان طور که در طرح غربالگری به درستی اجرا نشد، اجرای این طرح نظارت نیز به علت عدم آموزش‌دیدگی بسیج و کنترل فله‌ای و غیرتخصصی و غیرحرفه‌ای موفقیت‌آمیز نخواهد بود و مشکلات زیادی را برای نظارت بر اجرای پروتکل‌ها ایجاد خواهد کرد.
حسن روحانی با تاکید بر اینکه رعایت پروتکل های بهداشتی در فعالیت‌های اقتصادی باید مورد توجه قرار بگیرد، اظهار داشت دولت نمی‌خواهد فعالیت‌های اقتصادی سلامت مردم را تحت تاثیر قرار دهند.
حسن روحانی همچنین با بیان اینکه دولت برای بازگشایی فعالیت‌های کسب و کارها بر اساس پیشنهاد وزارت بهداشت و درمان تصمیم گرفته است که به صورت پلکانی عمل کند اظهار داشت کسانی که حضورشان در جامعه ضرورتی ندارد، باید همچنان در خانه بمانند.
وی همچنین با اشاره به ضرورت اطلاع‌رسانی در خصوص بیماری افراد مبتلا به کرونا از وزیر بهداشت خواست به آزمایشگاه‌ها ابلاغ کند در صورتی که آزمایش کرونای فردی مثبت شد موظف هستند تا علاوه بر اعلام به فرد بیمار موضوع را به اطلاع محل کار او و خانواده فرد بیمار برسانند.روحانی همچنین اظهار داشت در بخش آموزش به جز آموزش تکمیلی در دکتری از ۳۰ فروردین آموزش حضوری خواهد بود. وی افزود اما در بخش کارشناسی و مدارس تا ۳۰ فروردین آموزش از دور خواهد بود.
روحانی اظهار داشت استان‌هایی که وضعیت سفید است می‌توانند کار خود را شروع کنند.رئیس جمهور همچنین از ادامه تعطیلی اماکن متبرکه تا ۳۰ فروردین خبر داد و اظهار داشت بعد از این تاریخ درباره‌ی آنها تصمیم‌گیری خواهد شد.
کارشناسان و تحلیل‌گران دلیل این دستور زودهنگام دولت برای آغاز به کار واحدهای تولیدی را در ادامه‌ی دستور خامنه‌ای در خصوص جهش تولید می‌دانند و تاکید دارند که دولت برای اجرای دستورات رهبری در خصوص افزایش تولید در کشور و جهش تولید مجبور به آغاز به فعالیت در کشور است.
در عین حال برخی اعتقاد دارند آغاز به کار کارگاه‌های تولیدی که لاجرم به افزایش ابتلا منجر خواهد شد، برای دولت ایران منافعی نیز خواهد داشت. دولت از این طریق، با افزایش مبتلایان هم می‌تواند بار دیگر دیگر کشورها را برای ترغیب امریکا به کاهش تحریم‌ها تحریک کند و هم اینکه امکان اجرا و عملیاتی شدن سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران در خصوص سیاست همه‌گیری کرونا را فراهم کند.
در عین حال تحریم ها در ایران، جمهوری اسلامی را در شرایط شکننده‌ای قرار داده است و با وجود ذخایر ارزی، دولت به دلیل عدم موافقت خامنه‌ای با پرداخت یک میلیارد دلار از ذخایر ارزی، امکان حمایت از مشاغل و کارخانجات را ندارد وناگزیر است تا برای کسب درامد چرخ تولید و فعالیت اقتصادی را در کشور به حرکت در بیاورد.
سعید نمکی وزیر بهداشت نیز با وجود تاکید فراوان بر ضرورت ادامه توقف فعالیت‌های اقتصادی در کشور، و با وجود نامه‌ی شدید‌الحن به رئیس جمهور در خصوص ضرورت توقف فعالیت‌های اقتصادی و انتقاد از اقدام آتش به اختیار وزیر صنعت در خصوص آغاز به کار واحدهای تولیدی، یک روز بعد با چرخش از اظهارات پیشین خود تاکید کرد جمهوری اسلامی ایران ناگزیر است همزمان در دو جبهه کرونا و تحریم بجنگد. وی با وجود تاکید قبلی خود بر ضرورت ادامه توقف فعالیت‌های اقتصادی، یک روز بعد تلویحا بر غیرممکن بودن ادامه توقف فعالیت‌های اقتصادی و تولیدی در کشور، به علت تحریم ها تاکید کرد.
موضوعی که بار دیگر نشان داد، در جمهوری اسلامی نه براوردهای کارشناسی، بلکه خواسته‌های آیت‌الله خامنه‌ای است که اجرا می‌شود.