تفسیر خبر سه شنبه ۲۸ اسفند

در این شماره از برنامه تفسیر خبر از واشنگتن با شما هستیم که دقیق شمار رسیدن نوروز هستید نوروز خجسته که آمده است با لشکر گل که آمده است پیشاپیش به شما عزیزان در ایران که مطمئن هستم که مشکلات زیادی داشته اید چه کارگر و کارمند و معلم به شما عزیزان زنان مردان کودکان سال نو را پیشا پیش نوروز را خجسته باد میگویم و امیدوارم در سال نو روزگار بهتری را آغاز کنید . جمهوری اسلامی برای مردم ایران در این چهل سال چه آورده از روز نخست برای نوروز و سنت های نوروزی و ایرانی شمشیر کشیده بوددر چنین شبی پس از انقلاب فتوا ها صادر شد به تکفیر چهار شنبه سوری و اما امشب از سر شب از دم غروب خیابانهای سراسر ایران به وسعت تمام دلهای وابسته به سنت های ایرانی فروزان شد.
میهمانان این شماره از برنامه و در آخرین چهار شنبه سوری آقای رضا تقی زاده کارشناس نفت و بین الملل و خانم میترا جشنی هنرمند و نقاش و عضو انجمن فرشگرد.

چالنگی : نگاه شما به مراسم چهار شنبه سوری چه هست چون شما نسل بعد از انقلاب هستید . زمان ما خیلی ها شرکت نمیکردند و بخصوص فرنگ رفته ها فاصله گرفتند از آن ، شما نسل جدید چگونه برخورد کردید با چهارشنبه سوری؟

میترا جشنی: چهار شنبه سوری برای ما نسل پس از انقلاب یک جشن بسیار ویژه ای است و مثل معروفی هست که تا چیزی را از دست ندهی قدرش را نخواهی دانست و این سنتها و آیینها که از ایران قدیم به ما یادگار رسیده و در این چهل سال باانواع روشها دارند با آن مبارزه میکنند امروز اهمیت زیادی برای جوانان پیدا کرده است به چند دلیل اول از همه اینکه شادی در روزگار و نسل ما بسیار غنیمت است ما نسلی هستیم که با فاجعه ۵۷ بدنیا آمدیم و در جنگ بزرگ شدیم و در تحریمها و فشار ها و استبداد دینی رشد کردیم و به تکامل فکری رسیده ایم هر چیزی که از گذشته برای ما مانده یک خاطره خوش و نوستالژی دست نیافته است برای ما که از زبان بزرگتر ها شنیده ایم و بعلت گسترده گی شبکه های اجتماعی منابعی از تاریخ برای ما مشخص میشود که بر بنای تاریخی و گنجینه های ما داره تاکید میکنه جشن چهار شنبه سوری و اعیاد دیگر باستانیفقط یک جشن و عید معمولی نیست نمادی از همکگرایی و اتحاد مردمی هست که امروزه روز برای نشان دادن اینکه در کنار هم هستند و خمودگی نرفتن میتوانند اعلام همبستگی بکنند از طریق همین اعیاد.

چالنگی: حکومت ایران پنهان نیست که از روز بعد از انقلاب شمشیر کشید بر علیه سنتهای ایرانی از زبان مطهری اما بنظر میرسد موفق نشد چرا؟

تقی زاده: جمهوری اسلامی هم امروز از زبان علی خامنه ای باز یک بیانیه ای تازه داده و چهارشنبه سوری را تقبیح کرده است اینها میخواهند ریشه های تاریخی ایران را کتمان بکنند و با آوردن مراسم مذهبی به صحنه آنها را به عقب برانند آنها اهل جامه سیاه هستند اهل عزاداری هستند و فراموش نمیکنم که خمینی بدفعات تکرار میکرد که این گریه هاست که حکومت را زنده نگه میدارد این حکومت خونریزی است حکومت عزا است و این حکومت بزرگداشت کسانی است که ریشه در مذهب و تشیع دارند نه ریشه در نام ایرانی؟ شما گفتید که در سالهای قبل از انقلاب بنوعی کمتر به چهار شنبه سوری اهمیت داده میشد، ولی واقعا یکی از شیرین ترین خاطرات من از دوران کودکی که دارم تا زمان جوانی ، برگزاری شب چهار شنبه سوری بود و من هنوز بوی ترقه هایی که شب چهار شنبه سوری منفجر میکردند در دماغم دارم یادم هست که در هر خانه ای مقداری آتش در آتشگردان میگذاشتند و آنرا میچرخاندند و منظره خیلی زیبایی بوجود میاورد.و در تمام کوچه ها بوته هایی جمع آوری شده بود برای شب چهار شنبه سوری و این مراسم را مردم جشن میگرفتند و محور پیوند بود ولی الان محور همبستگی برای مقابله با رژیم است حکومت از پیوستن مردم با آیین های ایرانی بیزار است.

چالنگی : آقای تقی زاده اشاره دقیقی کردند به دوران کودکی ایشان و حتی در آخرین چهار شنبه سوری قبل از انقلاب مردم همچنان دلبستگی عمیق به سنت ها داشتند و حرف من امیدوارم باعث سوء تفاهم نشود که در کل ایران چنین بوده است ابداً. متاسفانه در حال حاضر هم چنین است گروهی که من بیشتر آنها را نو کیسه های اقتصادی میدانم اینها بمرور این سنت ها را نادیده گرفتند اما در سطح ملی همچنان این سنت ملی پا برجا بود چون ریشه در سنت تاریخی ما دارد.
نگاه شما را جویا هستیم امروز نسل شما از این سنت ها به عنوان یک حربه سیاسی استفاده میکند .؟

میترا جشنی: بله ، حداقل میتوانم بگویم امسال با توجه به کاری که من در شبکه فرشگرد انجام میدهم و تماس مستقیمی که با جوانان داخل ایران دارم این جشن را هدایت شده دارند پیش میبرند البته گروههای سیاسی تلاش کرده اند که بصورت مدنی و بدون خشونت این جشن را هدایت کنند . حکومت جمهوری اسلامی بسیار وحشت زده است از این اعیاد و من فکر میکنم که بر میگرده به همان همبستگی های ملی که این جشن ها را دارد هدایت میکند و زنده نگه داشته است از همان قرون باستانی که در حقیقت برای نو شدن فصل آن تغییری که هر فصلی ایجاد میکرد و اثراتی که بر روی کشاورزی آنها میگذاشت و با آن اتحاد تلاش میکردند که ترس و وحشت تغییر را رد بکنند از سر خودشان الان هم ما در آستانه یک تغییر بزرگ هستیم که این جشن های ملی میتوانند آن وحشت از تنهایی و فردای نا مشخص را از بین ببرند . این نماد های ملی مختص به یک قشر از ایران نیست تمام مردم ایران با هر گرایش قومی و دینی این سنت ها را زنده نگه میدارند و چه وحشتناکتراز این برای حکومتی که با همبستگی و ایرانی گرایی در حقیقت مخالف هست.

با ما باشید و برنامه تفسیر خبر را با دوستان و آشنایان خود به اشتراک بگذارید منتظر شنیدن نظرات شما پیرامون این برنامه هستیم.

یوتیوب فایل صوتی فایل صوتی کم حجم گوگل درایو